Ik heb de Stromer Garantievoorwaarden doorgespit (https://www.stromerbike.com/nl_NL/legal/warranty.html) en geen van die twee situaties is van toepassing. Stromer geeft 2 jaar garantie op alle Stromer-onderdelen, en de garantie dat de accu nog 75% capaciteit heeft na 2 jaar. (Eerder stond bij de accu ook nog het aantal laadbeurten vermeld, maar dat is er later uit gehaald.)FreddyH schreef: ↑15 dec 2018, 08:55 Ik denk niet dat ik dingen door elkaar haal. Nu wil ik voorop stellen dat ik de garantie voorwaarden van Stromer niet ken, maar in het algemeen heb je 2 situaties:
1. In de garantievoorwaarden staat expliciet dat defecten aan niet-slijtage onderdelen, onafhankelijk van kilometer stand vervangen/gerepareerd worden.
2. In de garantie voorwaarden staat dat defecten, ontstaan door normaal gebruik en met uitzondering van slijtage onderdelen vervangen/gerepareerd worden.
Onder andere de volgende uitsluitingen worden vermeld:
Ik heb de operating instructions er dus ook maar bij gepakt, maar hierin staat niks over de intensiviteit van gebruik, behalve dat je de periodieke controlebeurten mee moet pakken.Inappropriate use/transport (see operating instructions)
Inappropriate maintenance/operation/upkeep (see operating instructions)
Commercial lending/transfer
Mocht Stromer besluiten dat garantie niet van toepassing is, dan kom je inderdaad uit bij de wetgever. Dat vermeldt Stromer ook:
8. APPLICABLE LAW AND PLACE OF JURISDICTION
For all disputes from or in conjunction with this warranty (also with regard to the question of its conclusion or validity), the exclusive jurisdiction of the courts from the City of Bern shall be agreed. This purchase contract shall be subject to Swiss law with the exclusion of a conflict of laws as well as the United Nations Convention on Contracts for the International Sale of Goods (CISG).
De praktijk wijst uit dat dat op dit moment het geval is. Binnen garantie heb ik Stromer nog nooit moeilijk zien doen, zelfs niet bij het gros van de defecten veroorzaakt door overduidelijke gebruikersfouten.
Dat is een bijzonder extreem voorbeeld. Zo extreem, dat ik niet geloof dat het voor gaat komen, maar ik snap waar je naartoe wil. En in dat geval zou het inderdaad kunnen dat Stromer moeilijk gaat doen, ook al wordt dergelijk gebruik niet expliciet uitgesloten in hun eigen garantievoorwaarden.FreddyH schreef: ↑15 dec 2018, 08:55 Even een extreem voorbeeld: stel even dat ik een wat fanatieke fietser ben die voor mezelf een flinke uitdaging heeft gestelt. Ik koop een nieuwe ST3 met een stuk of 10 blauwtjes en dito laders. Vervolgens ga ik dagelijks 10 uur fietsen met een gemiddelde van 35+ km/h. Na elke 20 dagen rooster ik 1 rustdag in waarbij de fiets keurig nagekeken en desnoods gerepareerd wordt.
Na 714 dagen gaat de motor stuk. Ik heb dan ruim 238.000 km gefietst.
Tenzij bij Stromer expliciet in de voorwaarden staat dat de garantie onafhankelijk is van km stand oid, gok ik dat dit niet onder garantie gaat vallen. Dit is namelijk geen "normaal" gebruik.
Dan geldt dus de wetgeving. En de wetgever zal naast de intensiviteit van gebruik ook kijken naar de garantievoorwaarden die Stromer heeft opgesteld en wat dit voor verwachtingen bij de klant wekt. Het zal mij benieuwen, wat een rechter besluit als een klant volhoudt: ik heb de garantievoorwaarden gelezen en ik heb me aan alle voorschriften gehouden, dus ik doe écht niks verkeerd.