De verkoopstijging is veel groter dan de genoemde 8 procent. Bovenstaande statistiek is namelijk ernstig vervuild door de verplichting de gehele voorraad op kenteken te zetten eind 2017. Het "verkoopcijfer", ofwel gebaseerd op het aantal SP's die in dat jaar op kenteken gezet is, is daardoor veel hoger uitgevallen voor 2017 EN die gekentekende 2017-fietsen zijn vervolgens in 2018 alsnog verkocht zonder daarbij in de statistieken te komen.
Ik begrijp overigens niet waar bovengenoemde cijfers vandaan komen. Als ik de statistiek van de RAI vereniging erbij pak en dan een logische inschatting maak voor december 2017 (= gemiddelde januari t/m november * 0,8) dan zijn er in 2017 ongeveer 3.244 SP's verkocht i.p.v. 4.514 dus 1.270 minder dan je zonder de kentekenplicht zou verwachten. Die 1.270 SP's zijn vervolgens is 2018 grotendeels alsnog verkocht, niet allemaal (laten we zeggen 80%) dus 1.016 stuks extra in 2018.
Eerst maak ik een inschatting voor de verkopen in december 2018 op dezelfde manier (dus gemiddelde van jan-nov * 0,8) wat resulteert in 186 SP's in december 2018 en 2.737 SP's totaal in 2018. En daarbij komen dus die 80% gekentekende SP's van 2017 ofwel 2.737+1.016= 3.753 SP's in 2018...
De meer reële stijging in verkoopcijfers op basis van 3.244 in 2017 en 3.753 in 2018 is dus 16%... ofwel 2x zoveel als bovenvermelde statistiek.