Middenmotor mij niet gezien: funest voor ketting en cassette.
En hoeveel verfijnder moet het worden? Ik vind dat Stromer het al heel goed voor elkaar heeft qua natuurlijk aanvoelen van de ondersteuning.
Stromer ST2 sport winnaar Speedpedelectest 2018
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik vind juist een middenmotor niet natuurlijk aanvoelen. Een achterwielmotor voelt als wind mee, bij een middenmotor is de windkracht afhankelijk van de gekozen versnelling
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Mijn middenmotor reageerde veel 'natuurlijker' en directer op mijn weggetrapt vermogen. Het was ook eenvoudiger om hoge trapfrequenties aan te houden. Bij Stromer is de ondersteuning gebaseerd op de kracht die je op de ketting zet (koppelsensor), bij Bosch meten ze onder meer het koppel rechtstreeks op je pedalen en ook je trapfrequentie. Het reageert ietsje directer.Daniel1975 schreef: ↑03 dec 2018, 19:09 Middenmotor mij niet gezien: funest voor ketting en cassette.
En hoeveel verfijnder moet het worden? Ik vind dat Stromer het al heel goed voor elkaar heeft qua natuurlijk aanvoelen van de ondersteuning.
Stromer heeft duidelijk wel veel energie in gestoken om dat inherent nadeel te beperken, maar mijn Haibike reageerde wat mij betreft natuurlijker. Het verschil is niet zo groot hoor, maar het was er wel.
En neen, ik ga niet terug naar een middenmotor, ook niet wanneer ze beschikbaar worden met grotere vermogens, vanwege het geluid en de slijtage van de transmissie (liever geen riem voor mij want dat is nog verder verlies van efficiëntie).
Ik denk dat een middenmotor ook een betere gewichtsverdeling mogelijk maakt..
Dat heeft niets te maken met de plaats van de motor, maar met het vermogen van die motor.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22955
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
In ieder geval wel het beste van de SP's die ik tot nu toe heb getest. Al zijn dat ze lang niet allemaal, maar daar zaten er wel ook een paar met middenmotor bij. Ik wil alleen nog een riem-aandrijving op de Stromer en dan hoor je me nergens meer over.Daniel1975 schreef: ↑03 dec 2018, 19:09 Ik vind dat Stromer het al heel goed voor elkaar heeft qua natuurlijk aanvoelen van de ondersteuning.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Nee. Onafhankelijk van de hoeveelheid vermogen van de motor is bij een middenmotor de versnelling afhankelijk van de gekozen tandwiel verhouding.
De ondersteuning van een achterwielmotor voelt voor mij als wind mee: bij overschakelen blijft de ondersteuning constant. Bij een middenmotor voel je met een kleine versnelling veel kracht van de motor en met een grotere versnelling weinig kracht. Dat voelt voor mij raar.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Riemaandrijving betekent dat je niet met een achterderrailleur kunt werken. En laat dat gaat toch echt de minste verliezen opleveren en de meest simpele techniek zijn. Heeft dus altijd mijn voorkeur.Stromeur schreef: ↑03 dec 2018, 19:26In ieder geval wel het beste van de SP's die ik tot nu toe heb getest. Al zijn dat ze lang niet allemaal, maar daar zaten er wel ook een paar met middenmotor bij. Ik wil alleen nog een riem-aandrijving op de Stromer en dan hoor je me nergens meer over.Daniel1975 schreef: ↑03 dec 2018, 19:09 Ik vind dat Stromer het al heel goed voor elkaar heeft qua natuurlijk aanvoelen van de ondersteuning.
-
- Pro
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 20 sep 2017, 22:03
- Locatie: Spijkenisse
- Merk SP: stromer
- Km-stand: ongoing
riemaandrijving cvt
Met cruisecontrol
Je denkt misschien dat dit een grapje is, maar dat bestaat wel degelijk.
Ik heb jaren gefietst met de nuvinci 360, die heeft 2 mogelijkheden:
1. Gewoon een versnelling kiezen, de verhouding wordt in de naaf gefixeerd
2. Konstante trapfrequentie kiezen: de trapfrequentie blijft gelijk bij iedere snelheid: CVT!
Ik had de schakelaar altijd op stand 2 staan. Het nadeel is wel dat je geen directe verbinding hebt tussen de trapper en het achterwiel: er zit altijd de nuvinci software tussen die bepaalt in hoeverre je zelf meewerkt aan de rijsnelheid, dat voelt wel een beetje vreemd aan. Verder is de maximale verhouding van het systeem beperkt en eindig je bij hogere snelheid (>40kmh, ook in stand 1.) met een zeer hoge trapfrequentie, ofwel je kan eigenlijk niet harder omdat de trappers te snel rondgaan.
Ik zou daarom de nuvinci niet aanbevelen, zelfs niet als je hem in een achterwielmotor zou bouwen.
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Nog inefficienter dan een riem + interne versnellingen
Niet voor niets dat ook automaten bij auto's bij voorkeur dubbele koppeling gebruiken of een omvormer (ook niet super efficient) ipv cvt.