Duurzaamheid is GEEN motief

Nieuws van en over Stromer.
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Re: Duurzaamheid is GEEN motief

Bericht door Stromeur » 24 nov 2018, 19:44

Tomasj schreef:
24 nov 2018, 17:12
niet meer of minder dan pure provocatie
Steen in de vijver gooien en er dan bij weglopen. Daar bestaat ook een ander woord voor. Ook ik ben flabbergasted.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Daniel1975
Veteraan
Veteraan

Bericht door Daniel1975 » 24 nov 2018, 21:06

Niet mbt Tomasj neem ik aan...

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Bericht door Stromeur » 24 nov 2018, 21:08

Nee, het was een beaming van wat Tomasj schreef.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Lomito
Veteraan
Veteraan

Bericht door Lomito » 24 nov 2018, 23:14

Voor wie geïnteresseerd is in het promotie onderzoek van Paul Plazier (RUG):
Waar het :ba vol van is...

ocramarco
Runner-up
Runner-up

Bericht door ocramarco » 25 nov 2018, 12:09

Lomito schreef:
24 nov 2018, 15:45
WFVst5 schreef:
24 nov 2018, 14:50
Wat is duurzaam?
Duurzaamheid bestaat niet, alles wat we als mens doen heeft een negatieve invloed op de wereld om ons heen, eenvoudig omdat we met heel veel zijn en allen proberen te overleven. Wil je duurzaamheid nastreven dan zou je moeten beginnen door geen kinderen te krijgen. En liefst ook zelf er zo snel mogelijk een eind aan maken want beter kun je het niet maken, hooguit iets minder slecht maar duurzaam zal het nooit worden.
Dit is echt complete nonsens. De mens is onderdeel van de natuur met dezelfde drang als alle dieren om zich voor te planten. Geen voorplanting van dieren is ook niet duurzaam aangezien het dan ook snel afgelopen is met de wereld.

In discussies over duurzaamheid vind ik het altijd wel interessant dat men meteen een relatie legt met het milieu wat ook wederom in dit rapport gebeurt terwijl duurzaamheid een veel bredere betekenis heeft. Als je de Van Dale volgt: 1. geschikt, bestemd om te duren, weinig vergangelijk zo min mogelijk grondstoffen verbruikend. 2. Lang aanhoudend, voor lange tijd, weinig aan slijtage of bederf onderhevig. Pas als je de term toepast in de ecologie zal het zijn betekenis vinden in het in stand houden van biologische systemen waar uiteraard het milieu ook een rol speelt

Anyway als je dus naar de (brede) betekenis van duurzaam(heid) kijkt dan zie ik toch wel veel reacties die daar op duiden, en ook omschreven in het rapport, namelijk je gezondheid. Ik denk dat veel meer mensen de reden duurzaamheid hebben dan met denkt. Voor mij is het met name gezondheid en stabiele reistijd. Mijn alternatief was waarschijnlijk de trein geweest dus als je naar het milieu kijkt zal dat veel duurzamer zijn.

Wigwegstroom
Runner-up
Runner-up

Bericht door Wigwegstroom » 26 nov 2018, 19:57

Tomasj schreef:
24 nov 2018, 17:12
Lomito schreef:
24 nov 2018, 15:33
Ik verwacht geen applaus, ik weet dat mijn boodschap niet politiek correct is en dat ik er geen vrienden mee maak. Maar dat deert mij niet want het forum is geen vriendenclub of populariteitstest maar een platform waar we ideeën kunnen uitwisselen. Uiteraard over Stromer-fietsen maar ook over alles wat daar zijdelings mee te maken heeft. Volgens mij is het een misvatting dat daarbij consensus moet worden nagestreefd, het forum kan immers bij uitstek bestaan bij tegengestelde meningen.
In dit topic is het plaatsen van die foto van dat vlees niet meer of minder dan pure provocatie. Dat heeft niets te maken met ideeën uitwisselen. Wigwegstroom gaf eerder in dit topic net aan dat hij geen mensen probeerde te bekeren en dat andere mensen dan toch af en toe vijandig reageren op zijn bewuste keuzes. Je bent er hier een perfect voorbeeld van.
Gewoon niet reageren op provocatie. En als de lege term "politiek correct" valt, betekent dat in veel gevallen dat de inhoudelijke argumenten uitgeput zijn. Helaas, want iedereen wint bij een goeie discussie met tegengestelde meningen waarbij je eventueel nog iets kan bijleren ipv iedereen die per se wil 'winnen' of hun gelijk halen.

s-EVE
Pro
Pro

Bericht door s-EVE » 26 nov 2018, 21:20

Ik heb een hoop overwegingen gemaakt om tot een keuze te komen (is s-Eve er al? nee, schuur nog leeg) maar duurzaamheid was daar geen van. Nieuwe(re) technieken wel en ook de mogelijkheid om weer eens woon-werk te pendelen met iets anders dan vier wielen.
Duurzaamheid helpt daar wel bij, maar ik heb op menig verjaardag de discussie over batterij-auto's als l**dend onderwerp mogen voeren. Grootste punt ook daar blijft de totale optelsom, dat begint met waar je je spanning vandaan haalt maar eindigt wel ergens bij hoeveel de extra torsie van de motor aan rubberslijtage doet.
Een knappe rekenaar heeft ooit berekend dat - inclusief boottransport - een geimporteerde Amerikaanse EV nog altijd 6 ton minder CO2 uitstoot dan z'n klasse waardige Duitse ster-broertje. Als kritische noot en redetwist volgde daarop het wel/niet gebruiken van groene stroom van de EV en of de olie-kraker dan wel of niet op groene stroom gedraaid mocht hebben.

Anyway, bij mij geen motief - bij ons op het werk wordt (met nu 3 Stromers en 4x EV-fietsen totaal) een stevig lobby gedaan om mensen aan het fietsen te krijgen. Maar met name omdat het leuk en gezond is, niet uit duurzaamheids- of kostenperspectief.
In afwachting van ST2-Wit :ba Geen extra toeters, wel een extra bel!
Commute: ~35km midden NL FM: Die uit de Betuwe

Lomito
Veteraan
Veteraan

Bericht door Lomito » 09 dec 2018, 14:03

Volkskrant is niet meer mijn eerste keuze maar af en toe plaatsen ze artikelen die tegen de gangbare opvattingen ingaan en deze keer is dat over de onzin van duurzaamheid. Ik onderschrijf de opinie in het artikel volkomen:

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b15027dd/

Daniel1975
Veteraan
Veteraan

Bericht door Daniel1975 » 09 dec 2018, 14:33

Fact of fiction?
Columns zonder feitelijke onderbouwing zijn net zo slecht als de ‘misstanden’ waar ze naar verwijzen.

“De wezenlijke vraag is volgens Hartmann niet of de Nespresso cupjes beter gerecycled kunnen worden, maar of de wereld niet beter af zou zijn zónder Nespresso: boegbeeld George Clooney krijgt tien keer zoveel gage als Nespresso uittrekt voor hulp aan arme boeren.”

Lomito
Veteraan
Veteraan

Bericht door Lomito » 09 dec 2018, 15:00

Als niet-duurzame burger heb ik ook zo'n Nespresso-apparaat en ik kan je verzekeren dat die cupjes nauwelijks te recyclen zijn. Naast koffiedrab heb je het dan over hard plastic, aluminium en siliconen. Nestlé maakt duurzame reclame dat ze alle cupjes liefdevol innemen om die vervolgens uiterst duurzaam te recyclen... Mag ik een emmertje! Om de cupje te MOGEN inleveren moet je eerst lid worden van hun club (fuck you) en dan nog wordt het spul niet opgehaald maar moet je de cupjes in een speciale inlevertas inleveren op speciale inleveradressen...

Ofwel die meuk gaat gewoon in de afvalemmer. En zelfs dat niet want die gebruikte cupjes lekken als de ziekte en voor je het weet heb je een koffieriviertje door de keuken. Die gaan dus in een emmer (buiten... die emmer bedoelde ik dus!) en 1x per maand rij ik naar de gemeentewerf waar ik mijn drie zakken huishoudelijk afval plus 1 emmer cupjes dump voor slechts 2 euro in plaats van de gebruikelijke 2x 5 euro per maand voor de vuilcontainer aan de weg.

Vroeger dronk ik filterkoffie, dan had ik voornamelijk koffiedrab (composthoop) dat uiteindelijk in de tuin belandde. Geen speciale plastic inleverzakken, geen ritjes naar inleveradressen en geen onzekerheid of mijn cupjes daadwerkelijk gerecycled worden. Maar aangezien duurzaamheid vooral een mooi sprookje is kan ik daar prima mee leven.

Plaats reactie