Duurzaamheid is GEEN motief

Nieuws van en over Stromer.
Wigwegstroom
Runner-up
Runner-up

Re: Duurzaamheid is GEEN motief

Bericht door Wigwegstroom » 23 nov 2018, 09:07

Bij mij was duurzaamheid ook één van de belangrijkste redenen. Ik ben langer onderweg met fiets dan met auto of openbaar vervoer (56km enkele reis). Ook in privé tijd proberen we zoveel mogelijk de auto te laten staan.
Ik reis ook niet (meer) met het vliegtuig als dat niet nodig is, eet geen vlees, zijn kleiner gaan wonen in een goed geïsoleerd huis + in een dorpskern, lokaal + duurzaam kopen, enz... Ik moet daar trouwens geen complimentje of aandacht voor krijgen want ik vind dat gewoon 'gezond verstand', voor mij moet daar geen label 'groen' of 'progressief', 'politiek correct' op geplakt worden. Ik oordeel niet over mensen die dat niet (kunnen) doen. De goede boodschap 'preken' werkt contraproductief. Zelfs zogenaamde geitenwollen sokken als ik hebben nog steeds een relatief grote voetafdruk. Niemand is perfect.
Veel mensen hebben niet de luxe om te kunnen kiezen waar ze werken, wat ze eten, hoe ze zich verplaatsen, welk huis ze uitkiezen, ... Het enige dat werkt, is het goede voorbeeld geven. Geef het wat tijd en misschien is duurzaamheid binnen enkele jaren geen hekkensluiter meer. Het kan snel gaan. Enkele jaren geleden was het vb perfect nog normaal op op de trein te roken.
Lomito, uit eerdere posts kan ik afleiden dat jij persoonlijk dit niet zo bedoelt, maar termen als 'politiek correct', 'virtue signalling' zijn voor andere mensen argumenten om gewoon alles zo maar te laten zoals het is en hun eigen gedrag geen millimeter aan te passen, ook al zouden ze er zélf ook iets aan hebben.

Daniel1975
Veteraan
Veteraan

Bericht door Daniel1975 » 23 nov 2018, 09:41

Duurzaamheid was hier helaas ook niet het motief voor de aanschaf. Ik fietste toch al veel, maar 33km enkele reis is gewoon net te ver icm een gezin, een drukke baan en nog andere hobbies.
De file-ellende was voor mij de allergrootste duw in de rug, direct gevolgd door het lekker buiten zijn en zo in de winter ook gewoon je uurtjes op de fiets te pakken.

Lomito
Veteraan
Veteraan

Bericht door Lomito » 23 nov 2018, 13:59

Zoals jullie weten kom ik nog wel eens bij de plaatselijke Stromer-dealer op de hoek en zo kom ik in contact met heel wat Stromer-klanten waar ik dan even een praatje mee maak. Van al deze contacten (50+) was er niet één die duurzaamheid als belangrijke, laat staan belangrijkste reden opgaf voor de aanschaf. Uiteraard hoeft dat niet te betekenen dat het voor al deze mensen inderdaad een onbelangrijk argument is maar opvallend is het wel.

Ik schat in dat zo'n 90% een Stromer aanschaft voor woon-werkritten en daarbij is vooral het vermijden van files (onbetrouwbare reistijd) een belangrijk argument. De lagere reiskosten wordt meestal gezien als een gunstige bijkomstigheid zoals met name ook de duurzaamheid beschouwd kan worden als bijkomstig... maar dat hoor ik echt nooit. Een andere reden die steevast wordt gegeven is de wens om meer aan lichaamsbeweging te doen zonder daarvoor steeds naar een sportschool of-club te moeten gaan. Hier speelt de factor tijd dus ook een belangrijke rol naast gezondheid.

Voor de recreatieve Stromer-rijders speelt de factor tijd nauwelijks een rol maar wil men vooral verder kunnen fietsen zonder al te grote inspanning. Niet zelden wordt dat bepaald door lichamelijke beperkingen (slechte conditie/uithoudingsvermogen of lichamelijke gebreken/chronische ziekte).

Laatst hoorde ik een zeer herkenbaar argument, namelijk dat je met een E-fiets eerder op de fiets stapt dan met een gewone fiets. Enkele jaren geleden fietste ik helemaal niet, deed alles met de auto... lekker makkelijk met 2 auto's die op eigen erf geparkeerd kunnen worden. En aangezien ik hier op het platteland woon moet je vaak minstens 15km rijden voor je in een beetje stad bent. Met windkracht 4 gaat de gewone fiets dan al snel tegen staan en pak je liever de auto.

Met een gewone pedelec zijn die nadelen (afstand en wind) al prima te overbruggen. Maar met een Stromer komt daar nog de fun-factor bij die het nog leuker maakt om op de fiets te springen, liefst bij elke gelegenheid. Vroeger reed ik zo'n 10.000 km per jaar met de auto. De auto heb ik verkocht en in en jaar tijd reed ik ruim 13K op de Stromer, dus meer dan ik eerder met de auto reed...

De meeste voordelen van het rijden op een Stromer zijn direct merkbaar, je wordt elke rit beloond met al het fraais dat de natuur te bieden heeft, aan het einde van de rit ben je lekker high van het bewegen, de ervaring van snelheid/gevaar is aangenaam, je omzeilt de files, je hebt geen parkeerproblemen, je hoeft de auto minder vaak te tanken, je voelt je na enkele weken/maanden fitter en gezonder...

Maar duurzaamheid... daar merk je helemaal niets van, zelfs als dat belangrijk voor je is heb je er geen direct voordeel van. Misschien dat je er een warm gevoel van krijgt dat je zo ontzettend goed bezig bent, je steentje bijdraagt aan het redden van de wereld, doe je het om aan je (klein)kinderen te kunnen vertellen dat jij niet de oorzaak bent van de 3° opwarming van de aarde met alle ellende die daar het gevolg van is. Komt mij allemaal over als morele zelfbevlekking... :lol:
Waar het :ba vol van is...

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Bericht door Stromeur » 23 nov 2018, 16:03

Lomito schreef:
23 nov 2018, 13:59
Komt mij allemaal over als morele zelfbevlekking... :lol:
Dat is het dus juist niet, want volgens jou is de factor duurzaamheid van geen enkel belang bij het merendeel van de SP-rijders. Bij de mensen die aangeven dat dit wel één van de belangrijkste factoren is, lijkt het mij dus klinkklare onzin om dit als zodanig af te doen, want die gaan al tegen de mainstream in met hun stellingname, en in de regel doen mensen dat niet voor de lol. (Al was het maar omdat ze steeds het type reactie zoals de inleiding van dit topic om de oren krijgen, dus zo sexy is hun argumentering niet.)

Overigens vind ik "gezond in de buitenlucht bewegen" wel degelijk een duurzaam argument, want dat gaat de staat, en dus ons, heel wat ziektekosten schelen.

"Ik ben de file of het tjokvolle OV beu": idem. Want wij maken ons dus niet meer schuldig aan de overbevolking van de snelwegen en het OV, en ook dat is goed voor het milieu en de economie.

Duurzaamheid is dan misschien niet dé hoofdmotivatie van het merendeel van de SP rijders, maar het is wel degelijk een aangename bijvangst voor de rest van de samenleving.

Mij interesseert het dus persoonlijk helemaal niks wat voor iemand de reden is om op een SP te gaan rijden. Hetzelfde geldt trouwens ook voor andere keuzes die je als duurzaam kunt bestempelen, ook al is het niet altijd de hoofdreden van de persoon of groep zelf. Ik vind de SP een gezond, snel en milieuvriendelijk alternatief voor de auto en elke SP rijder is er wat mij betreft weer eentje die daaraan bijdraagt, of-ie dat nou wil of niet.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Stromend
Veteraan | Forum Supporter

Bericht door Stromend » 23 nov 2018, 16:22

:ay

Wigwegstroom
Runner-up
Runner-up

Bericht door Wigwegstroom » 23 nov 2018, 16:52

Lomito schreef:
23 nov 2018, 13:59
Misschien dat je er een warm gevoel van krijgt dat je zo ontzettend goed bezig bent, je steentje bijdraagt aan het redden van de wereld, doe je het om aan je (klein)kinderen te kunnen vertellen dat jij niet de oorzaak bent van de 3° opwarming van de aarde met alle ellende die daar het gevolg van is. Komt mij allemaal over als morele zelfbevlekking... :lol:
Morele zelfbevlekking... Zoals ik al zei, ik vind keuzes vaak gewoon 'gezond verstand', daar moeten geen complimentjes over gemaakt worden, ook van jezelf niet. Ik besef ook dat een stromer niet de ultieme duurzame oplossing is (batterij, onderdelen = ook voetafdruk) dus jammer van die laatste alinea waarin je iedereen over dezelfde kam scheert als naïeve wereldverbeteraars. Die bestaan natuurlijk wel.

Maar het omgekeerde van morele zelfbevlekking hoeft ook niet. Ik heb het nu niet over jou want ik ken je niet. Maar bij sommige mensen moet je je bijna verontschuldigen omdat je zoekt naar een duurzame(re) oplossingen in je leven. Volgens mij omdat sommigen vaak zélf onbewust met een schuldgevoel zitten en zich aangevallen voelen + bang zijn van verandering. Om het met een vb te tonen van iets niet-Stromer gerelateerd: wij eten al enkele jaren geen vlees meer, wij dringen niemand iets op, proberen niemand te bekeren, maken geen vijand van mensen die vlees eten, kijken er niet op neer, verkondigen niet de filosofie erachter, voelen ons niet beter dan een ander, enz. maar toch zijn er ongelofelijk veel mensen die zich aangevallen worden door onze persoonlijke keuze. Waarna ze meteen terug aanvallen ("is je kledij ook plantaardig dan?", enz.) om toch te kunnen bewijzen dat je niet 100% goed bezig bent (wie wel?) waardoor ze zichzelf denken vrij te pleiten van iets. Terwijl wij, in tegenstelling tot redelijk irritante vegetatiër/veganisten, niemand beschuldigen.

En zelfs al zou het morele zelfbevlekking zijn. Ik heb nog altijd liever dàt dan dat we allemaal mooi aan de zijlijn staan kijken wat er gebeurt. Iets DOEN en er komt te minste wat beweging, ook al kan je discussiëren over de manier waarop en waarom. Iemand die geholpen wordt door een storting voor een goed doel of vrijwilligerswerk trekt zich echt niet aan 'waarom' iemand zich hiervoor heeft ingezet. Of het nu gedaan is om het op Instagram te zetten of voor "het warme gevoel dat je goed bezig bent". Maakt niet uit.

In verband met duurzaamheid. Je hebt natuurlijk gelijk dat de grote meerderheid geen Stromer koopt voor de duurzaamheid. Maar ik geloof wel dat duurzaamheid onrechtstreeks het resultaat kan zijn. Waarom mag dat niet gezegd worden? Zien fietsen, doet fietsen. Al zal je duurzaamheid nooit als hoofdreden kunnen gebruiken om de Stromer aan de man te brengen. Net zoals je ook weinig mensen uit het vliegtuig op een langeafstandstrein krijgt omwille van milieuoverwegingen. Je krijgt die er alleen als kwaliteit, gebruiksgemak en rechtvaardige prijs redelijk dicht bij elkaar komen. Dan kan een trending #vliegangst (zoals in Zweden nu) wel een laatste duwtje zijn.

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Bericht door Stromeur » 23 nov 2018, 17:08

Wigwegstroom schreef:
23 nov 2018, 16:52
Maar bij sommige mensen moet je je bijna verontschuldigen omdat je zoekt naar een duurzame(re) oplossingen in je leven.
True. Ik eet al sinds mijn 17e voor 95%-100% vegetarisch en ook dat is een keuze die ik nog bijna wekelijks moet verdedigen. Veelgehoorde argumenten: die dieren zijn toch al dood, de economie zit nu eenmaal zo in elkaar en dat ga jij in je eentje niet veranderen, je eet en draagt wel andere dierlijke producten (zoals zuivel of lederen schoenen) dus je bent een hypocriet.

Veel van die argumenten lijken op: je rijdt op een Stromer vanuit milieu-oogpunt, maar je pakt wel het vliegtuig. Maar dat is toch geen reden om dan toch maar de auto én het vliegtuig te pakken? (Waar het bij mij wel mis gaat is trouwens: ik rijd een Stromer en dus mag ik ter compensatie heus wel 3x per jaar in het vliegtuig. Dat is krankzinnig, maar die argumenten lees ik ook nergens, behalve bij de mensen die sceptisch staan tegenover duurzame keuzes op persoonlijk niveau.)

Ik kan de wereld niet verbeteren in mijn eentje, en ik vind ook dat duurzaamheid op een veel breder (landelijk, Europees, wereldwijd) vlak moet worden aangepakt om daadwerkelijk effectief te zijn. Maar ik vind elke stap in de - voor mij - goeie richting, een goede stap en ik zie niet in waarom baby-stapjes niet mogen omdat het effect (nog) dermate klein is dat het in de ogen van anderen verwaarloosbaar is.

Waar het mij om gaat, is dat ik zo min mogelijk probeer bij te dragen aan toestanden in de wereld die mij niet aanstaan. Mijn persoonlijke achilleshiel is dierenleed, en dus probeer ik daar zoveel mogelijk rekening mee te houden. Ik eet niet alleen vegetarisch, maar ook biologisch en bepaalde kleding met dierlijke producten waarvan ik wéét dat er gruwelijk veel dierenleed achter schuil gaat (zoals angora-wol of de bontranden aan de jassen van Canada Goose) komen er bij mij niet in.

Het lastige is dat wij in een land leven dat voor een veel te groot deel teert op leed en economisch onrecht in andere delen van de wereld, en ook ik kan niet met alles rekening houden, maar daar waar ik het wéét en kan, doe ik het wel. Dus als ik b.v. hier op het forum lees dat Giro actief de NRA steunt, dan komt er hier geen Giro meer in.

Dat is geen morele zelfbevlekking en ik realiseer me maar al te goed dat mijn keuzes soms/vaak wat inconsequent zijn. Soit. Argumenten in de categorie dat het beest toch al lang dood is, vind ik voor mij persoonlijk geen reden om dan maar helemaal niks te doen, of om actief mee te werken aan het nog erger maken daarvan.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

FreddyH
Contacteer:

Bericht door FreddyH » 23 nov 2018, 18:46

Bedankt voor het 2x grotendeels verwoorden van mijn gedachten, Stromeur. Ik had het zelf niet zo goed op papier gekregen :D
Bulls Green Mover E45 (GoSwiss, 1260 Wh accu) sinds 10-2014
Extra's: Back-Roller Classic - Smarthalo - NCX-SP12 - Spurcycle - Marathon GT365 - "Bouwlamp"

Tomasj

Bericht door Tomasj » 23 nov 2018, 18:52

Wigwegstroom schreef:

Maar het omgekeerde van morele zelfbevlekking hoeft ook niet. Ik heb het nu niet over jou want ik ken je niet. Maar bij sommige mensen moet je je bijna verontschuldigen omdat je zoekt naar een duurzame(re) oplossingen in je leven. Volgens mij omdat sommigen vaak zélf onbewust met een schuldgevoel zitten en zich aangevallen voelen + bang zijn van verandering. Om het met een vb te tonen van iets niet-Stromer gerelateerd: wij eten al enkele jaren geen vlees meer, wij dringen niemand iets op, proberen niemand te bekeren, maken geen vijand van mensen die vlees eten, kijken er niet op neer, verkondigen niet de filosofie erachter, voelen ons niet beter dan een ander, enz. maar toch zijn er ongelofelijk veel mensen die zich aangevallen worden door onze persoonlijke keuze. Waarna ze meteen terug aanvallen ("is je kledij ook plantaardig dan?", enz.) om toch te kunnen bewijzen dat je niet 100% goed bezig bent (wie wel?) waardoor ze zichzelf denken vrij te pleiten van iets. Terwijl wij, in tegenstelling tot redelijk irritante vegetatiër/veganisten, niemand beschuldigen.
Terwijl ik zelf wel nog vlees eet, ken ik dat soort reacties voor andere dingen. Onder 't feit dat ik bijna geen alcohol eet, geen pesticiden gebruik, plastiek afval probeer te beperken.... Altijd weer worden mensen net niet agressief
En zelfs al zou het morele zelfbevlekking zijn.
Tja, de manier waarop Lomito steeds weer opnieuw topics opstart over 't feit dat hij fier is dat hij niet in klimaatopwarming gelooft lijkt mij nog veel dichter bij morele zelfbevlekking te komen.
Je hebt natuurlijk gelijk dat de grote meerderheid geen Stromer koopt voor de duurzaamheid.
Tja, ik probeer me van die grote meerderheid (en ik spreek dan niet specifiek over stromerrijders) niet teveel aan te trekken. De meerderheid van de bewoners van deze aardkloot is ook gewoon ergens tussen dom en oliedom.
'Guust' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss :
woon-werk 52 km enkel

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Bericht door Stromeur » 23 nov 2018, 19:17

Wigwegstroom schreef:
wij eten al enkele jaren geen vlees meer, wij dringen niemand iets op, proberen niemand te bekeren, maken geen vijand van mensen die vlees eten, kijken er niet op neer, verkondigen niet de filosofie erachter, voelen ons niet beter dan een ander, enz. maar toch zijn er ongelofelijk veel mensen die zich aangevallen worden door onze persoonlijke keuze.
Dit is voor mij zo herkenbaar en ik ben het helemaal met je eens. Ik beschik ook totaal niet over politieke zendingsdrang, in tegendeel: ik houd de keuzes die ik maak, en ook wat daar eventueel aan schort, volledig bij mezelf. Ik voel geen behoefte om mensen ervan te overtuigen om dezelfde keuzes te maken als ik, maar: als ik bevraagd word over mijn keuzes (of dat nu aanvallend is of enkel uit belangstelling), dan zal ik mijn beweegredenen zeker uiteen zetten, en dan ga ik geen enkele discussie uit de weg. En als dit tot gevolg heeft dat ik iemands frons heb weten om te zetten richting een bepaalde bewustwording of zelfs verandering in gedrag, dan is er toch weer een baby-stapje genomen en daar word ik blij van. Gebeurt dat niet: ook best.

Verder zoekt de wereld het maar uit. Ik kan het gros van de mensheid net als Tomasj niet zo heel erg goed serieus nemen, en toen ik jonger was had ik daar echt heel erg veel last van; ik werd er boos van, gefrustreerd, en vooral ontzettend verdrietig. Maar dat is voorbij, het heeft geen zin, want ik heb daar alleen zelf last van. Ik leef op een manier waarvan ik denk dat het goed is. Dat er veel mensen zijn die daar dan weer boos over worden, terwijl ik elke dag opnieuw probeer om geen vlieg kwaad te doen en iedereen zijn eigen gang te laten gaan, jammerdepammer. Niet mijn probleem.

Plaats reactie