Dieselverboden DE

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

[quote=Golvas

Leuk ! In welke krant stond je dan ?
[/quote]

https://www.destentor.nl/zutphen/help-d ... ~ad3ca731/
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Daniel1975 schreef: 18 nov 2018, 11:55 Als je dan echt de link naar kanker wil maken: dan staat een algeheel rookverbod nog wel heel wat plaatsen hoger op de ranglijst.
Dat is wat mij betreft gewoon Darwin's Law 8-) , de nieuwe wetten beschermen rokers van hun 'damp'.
Wanneer je gebuur zijn huis verwarmt met een allesbrander, is dat niet jouw keuze...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Free2be schreef: 18 nov 2018, 10:19 Volgens onze weerman, is de lucht nog nooit zo zuiver geweest als vandaag.
Dan heeft uw weerman nog nooit gehoord van het curieuzeneuze-project.
De hele discussie rond schone lucht is dermate ingewikkeld dat daar geen eenvoudige conclusies uit getrokken kunnen worden.
NOx bijvoorbeeld: waar ik woon waren twee meetpunten van het curieuzeneuzeproject. Mijn straat is groen ingekleurd wat wil zeggen dat het wel meevalt. Honderd à honderdvijftig meter verder is een druk kruispunt met lichten. Het meetpunt daar kleurde donkerrood op de kaart. Daar staan immers bijna de hele dag auto's stil, moeten ze optrekken, ... terwijl in mijn wijk nauwelijks verkeer is.

Andere discussie: smog. Wanneer er weinig wind is, en zeker in de winter, is er in België soms een smogalarm. Auto's mogen dan in bepaalde zones op de snelweg maximum 90km/h. Maar waar komt de meeste smog vandaan in België? Het Ruhrgebied, met dank aan alle industrie en aanverwante bruinkoolcentrales aldaar.

Zure regen was vroeger nog zoiets. Op onze school (25 jaar geleden) deden we met de afdeling chemie een regenwaterproject, om dit probleem in kaart te brengen. Bleek dat we het hele jaar door nooit onder de pH 7 zijn geraakt, maar er waren wel uitschieters naar 8 en bijna 9, en bleek dat er in die periodes veel ammoniakale stikstof in het water zat. Net op het moment dat de boeren in de omgeving de mest uitreden... Hoewel onze school vlakbij de Antwerpse haven lag, hadden de boeren in de omgeving dus meer impact op de regenwaterkwaliteit dan al die fabrieken in de omgeving...

Ik wil niet ontkennen dat onze lucht properder is dan pakweg dertig, veertig jaar geleden. Maar er zijn nog altijd veel problemen en die kunnen enkel globaal aangepakt worden volgens mij, of op zijn minst op Europees niveau.
Scheldelaan-Stromer
Lomito

Free2be schreef: 18 nov 2018, 10:19 Volgens onze weerman, is de lucht nog nooit zo zuiver geweest als vandaag. Het houtkachel gebruik kan ook gerelateerd worden met de hoge energieprijzen, wat hun noodzaakt uit te zien naar andere energiebronnen.
Dat is ook de reden waarom men de houtkachels wil verbieden. Energie is net als de auto een belangrijke inkomstenbron voor overheden maar dat lukt alleen voor energie waar accijnzen en belastingen over gerekend kan worden zoals gas, olie, stroom en warmtelevering via netwerken. Bij houtkachels is dat niet mogelijk want je kunt het hout gewoon in eigen tuin laten groeien, drogen en daarna opstoken.

Het weren van oudere diesels heeft nauwelijks enige invloed op de luchtkwaliteit in drukke steden, zeker niet in steden die midden in industriegebieden liggen zoals Rotterdam en het Ruhrgebied (Essen, Düsseldorf, Wuppertal). Maar ook in gebieden met intensieve veehouderij heeft het weren van oudere diesels nauwelijks effect.

Het weren van oudere diesels heeft sowieso weinig effect omdat het aantal oudere diesels ook zonder overheidsmaatregelen afneemt. Dit is de autonome verbetering van de luchtkwaliteit die het gevolg is van andere maatregelen zoals het energiezuiniger maken van auto's.

Het grootste probleem zijn niet de kleine aantallen "grote vervuilers" maar de grote aantallen "kleine vervuilers". Het is voor de slechte luchtkwaliteit op enkele hotspots in grote industriesteden daarom veel belangrijker om de hoeveelheid autoverkeer drastisch te verminderen. Maar dat doet men niet omdat het autoverkeer een belangrijke inkomstenbron is voor overheden, net als eerder genoemde energie. En daarom wordt gekozen voor een veilige maatregel als het weren van oudere diesels waarbij het autoverkeer (lees: belastinginkomsten) onverminderd kan doorgroeien en de overheid kan stellen dat zij haar best gedaan heeft om de luchtkwaliteit te verbeteren.

Dat slechte beleid wordt helaas ondersteund door autonome verbetering van de luchtkwaliteit. Lekker gemakkelijk scoren dus.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Buzze schreef: 19 nov 2018, 10:13 NOx bijvoorbeeld: waar ik woon waren twee meetpunten van het curieuzeneuzeproject. Mijn straat is groen ingekleurd wat wil zeggen dat het wel meevalt. Honderd à honderdvijftig meter verder is een druk kruispunt met lichten. Het meetpunt daar kleurde donkerrood op de kaart. Daar staan immers bijna de hele dag auto's stil, moeten ze optrekken, ... terwijl in mijn wijk nauwelijks verkeer is.
Dat curieuzeneuzeproject op zich wel leuk en aardig dat het eens op kaart gezet wordt, maar eerlijk gezegd zo verwonderlijk is dat allemaal niet... toch.
Een druk kruispunt waar auto's een hele dag stilstaan kleur rood. Ja logisch, zelfs als dat kruispunt in de kempen (of Friesland) ligt.

Maar stoplichten op elkaar afstellen... daar doen we niet aan, want als het te vlot gaat dan heeft dat een aanzuigeffect.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Lomito

Buzze schreef: 19 nov 2018, 10:13 Ik wil niet ontkennen dat onze lucht properder is dan pakweg dertig, veertig jaar geleden. Maar er zijn nog altijd veel problemen en die kunnen enkel globaal aangepakt worden volgens mij, of op zijn minst op Europees niveau.
Dat begrijp ik niet. De luchtkwaliteit is enorm verbeterd en zal met staand beleid verder verbeteren. Er zijn echter nog wel enkele gebieden en specifieke locaties waar de grenswaarden soms overschreden worden en dat zou dan enkel globaal aangepakt kunnen worden ???

Ik heb geen vertrouwen in globale oplossingen voor lokale problemen. :av
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Lomito

Free2be schreef: 20 nov 2018, 08:50 Een korte samenvatting...
https://doorbraak.be/apostelen-klimaatr ... imaatkerk/
Ik ken Jan Jacobs van zijn bijdragen op Climategate.nl... :ay
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Ik ken Jan ook al jaren, het is vechten tegen windmolens. :mrgreen:
Hier nog 'n mythe die ze ons door de strot willen duwen..
https://doorbraak.be/onze-planeet-redde ... astic-zak/
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Jullie gaan wel heeeeeel kort door de bocht.
Plastic breekt niet af en blijft vrijwel eeuwig zwerven. Ik ben zeker geen milieu-freak, maar je moet wel je ogen open houden voor wat er gebeurt. En die plastic-soep is echt geen puur verzinsel helaas.
Plaats reactie