Leaseauto versus lease e-bike

Nieuws van en over Stromer.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 7345
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Leaseauto versus lease e-bike

Bericht door Stromeur » 04 nov 2018, 16:20

Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1607
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: Leaseauto versus lease e-bike

Bericht door Tomasj » 04 nov 2018, 16:57

Ik denk dat de lease-auto in het terugrijden wel gaat winnen. Een ST2 zonder slot op straat laten staan een hele dag, lijkt me redelijk kansloos om daar 's avonds nog mee terug te rijden
'Guust' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss :
woon-werk 52 km enkel

Gebruikersavatar
Lomito
Veteraan
Veteraan
Berichten: 3460
Lid geworden op: 25 mei 2017, 21:24
Locatie: Herveld

Re: Leaseauto versus lease e-bike

Bericht door Lomito » 04 nov 2018, 17:23

En die 0 gram CO2 is duidelijk niet gebaseerd op kennis van zaken. Stroom uit NL-WCD's bestaat uit een mix van allerlei energiebronnen die gemiddeld zo'n 0,50 kg CO2/kWh uitstoten... even inschatten 35 km/u (geeft 21 km) en 12 Wh/km (geeft 252 Wh) en een rendement van de oplader van 0,85 resulteert in 148 gram CO2 uitstoot met de Stromer ST2. Uiteraard veel beter dan de 933 gram CO2 van de brandstofauto maar die veronderstelde NUL gram in het filmpje geeft perfect aan hoe de duurzaamheidsonzin in onze maatschappij kan voortkankeren bij gebrek aan realiteitszin.
Waar het :ba vol van is...

Tony Mb
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 894
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Re: Leaseauto versus lease e-bike

Bericht door Tony Mb » 04 nov 2018, 17:49

Lomito schreef:
04 nov 2018, 17:23
Uiteraard veel beter dan de 933 gram CO2 van de brandstofauto maar die veronderstelde NUL gram in het filmpje geeft perfect aan hoe de duurzaamheidsonzin in onze maatschappij kan voortkankeren bij gebrek aan realiteitszin.
:ay... alleen de ST3 LE is echt groen...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 10000Km... and counting

Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 739
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Re: Leaseauto versus lease e-bike

Bericht door Daniel1975 » 04 nov 2018, 18:13

Tony Mb schreef:
04 nov 2018, 17:49
:ay... alleen de ST3 LE is echt groen...
:bj :bj :bj

Gelukkig heb ik een rasechte sjoemeldiesel ernaast staan om die flauwekul uit het filmpje te compenseren :mrgreen:

buco
Expert
Expert
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 jan 2018, 19:44

Re: Leaseauto versus lease e-bike

Bericht door buco » 04 nov 2018, 18:52

Lomito schreef:
04 nov 2018, 17:23
En die 0 gram CO2 is duidelijk niet gebaseerd op kennis van zaken. Stroom uit NL-WCD's bestaat uit een mix van allerlei energiebronnen die gemiddeld zo'n 0,50 kg CO2/kWh uitstoten... even inschatten 35 km/u (geeft 21 km) en 12 Wh/km (geeft 252 Wh) en een rendement van de oplader van 0,85 resulteert in 148 gram CO2 uitstoot met de Stromer ST2. Uiteraard veel beter dan de 933 gram CO2 van de brandstofauto maar die veronderstelde NUL gram in het filmpje geeft perfect aan hoe de duurzaamheidsonzin in onze maatschappij kan voortkankeren bij gebrek aan realiteitszin.
Ik vind dat de grootste kemel nog wordt geschoten met het feit dat de teller van nul begint!? Beide voertuigen moeten toch geproduceerd worden dacht ik?

Volgens onderstaande links kost het voor een Citroen C1 zo'n 6 ton CO2 om die te produceren. Voor de stromer vermoed ik dat het ergste hem in de batterij gaat zitten. Voor ~1kWh Lithium batterij kost het zo'n 150kg à 200kg (zie andere link) + het frame/banden/afmontage/... maar ik vermoed dat dat nog niet eens half in de buurt van 1ton komt.

Of deze getallen juist zijn weet ik niet, maar echt een wedstrijd vind ik het toch niet. Ligt wat mij betreft ook voor de hand. Je spreekt ofwel over 1ton ofwel over ~35kg die je moet produceren/in stand moet houden(onderhoud)/ in beweging moet krijgen/recycleren/... .

https://www.theguardian.com/environment ... nt-new-car
https://www.thegwpf.com/new-study-large ... tric-cars/

Wiebe
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 563
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda

Re: Leaseauto versus lease e-bike

Bericht door Wiebe » 04 nov 2018, 19:54

Op de fiets heb je gewoon meer lol, daar gaat het toch om ;)
St1X 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 10000+ and counting.

Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 739
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Re: Leaseauto versus lease e-bike

Bericht door Daniel1975 » 05 nov 2018, 06:57

Dat verschilt per persoon en per auto ;p

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1955
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Leaseauto versus lease e-bike

Bericht door FreddyH » 05 nov 2018, 07:40

buco schreef:
04 nov 2018, 18:52
Ik vind dat de grootste kemel nog wordt geschoten met het feit dat de teller van nul begint!? Beide voertuigen moeten toch geproduceerd worden dacht ik?


Inderdaad. Mooi dat er vergeleken wordt, maar die het dan aub wel juist. Of met een deftige schatting en een disclaimer erbij.
buco schreef:
04 nov 2018, 18:52
... + het frame/banden/afmontage/... maar ik vermoed dat dat nog niet eens half in de buurt van 1ton komt.
Dat kan wel eens tegen vallen. Metaal productie kost genadeloos veel energie en produceert daarmee véél CO2. Ik heb helaas geen getallen.

Dan nog steeds is het bijna verwaarloosbaar tov de auto, dus voor de eindconclusie maakt het niet uit.
Bulls Green Mover E45 (GoSwiss, 1260 Wh accu) sinds 10-2014
Extra's: Back-Roller Classic - Smarthalo - NCX-SP12 - Spurcycle - Marathon GT365 - "Bouwlamp"

Gebruikersavatar
Lomito
Veteraan
Veteraan
Berichten: 3460
Lid geworden op: 25 mei 2017, 21:24
Locatie: Herveld

Re: Leaseauto versus lease e-bike

Bericht door Lomito » 05 nov 2018, 07:49

buco schreef:
04 nov 2018, 18:52
Ik vind dat de grootste kemel nog wordt geschoten met het feit dat de teller van nul begint!? Beide voertuigen moeten toch geproduceerd worden dacht ik?
Inderdaad, de footprint begint al bij het energieverbruik voor het ontwerpen van het voertuig, voor de winning van de benodigde grondstoffen en eindigt pas als het voertuig gesloopt wordt.
Dit is mede de reden dat de zogenaamde 'circulaire economie' alleen op papier bestaat, in de diverse fases van één levenscyclus (productie-gebruik-sloop) gaat veel energie verloren die weer aangevuld moet worden met nieuwe energie en dat geeft ook weer extra CO2-uitstoot.
Waar het :ba vol van is...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast