https://www.hln.be/auto/nederlands-onde ... ~a79e36f9/
Verrassend of niet?
Nederlands onderzoek: “E-bike niet gevaarlijker dan normale fiets”
Je zult eerst onderscheid moeten maken op de kans om een ongeval te krijgen en het risico op letsel. De kans op een ongeval blijkt niet veel groter (betwijfel ik, er zit veel politiek correcte ruis in hedendaags wetenschappelijk onderzoek) maar het risico op zwaarder letsel is wel groter naarmate de snelheid toeneemt. Voor een pedelec (max 25 km/u) is dat risico niet veel hoger dan een Op-eigen-kracht fiets (20 km/uur) door het geringe verschil in snelheid.
Voor de veel snellere speed pedelec (max 45 km/uur) is het risico op zwaarder letsel wel veel hoger door die hogere snelheid.
Voor de veel snellere speed pedelec (max 45 km/uur) is het risico op zwaarder letsel wel veel hoger door die hogere snelheid.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Daarnaast is het nogal afhankelijk van de onderzoeksvraag die gesteld is.
Het zal best zo zijn dat de fiets zelf niet gevaarlijker is, als in: zet een sportieve dertiger op een gewone fiets en zet die zelfde persoon op een e-bike dan zal je waarschijnlijk weinig verschil meten. Sterker nog, op een lange rit kan ik me zelfs voorstellen dat de e-bike veiliger zal blijken omdat de fietser minder moe wordt.
Maar een grote groep e-bike fietsers fietst dankzij de ondersteuning sneller dan hun reflexen aankunnen, een snelheid die ze op eigen kracht niet (meer) kunnen halen. Ik vraag mij af of je bij deze doelgroep hetzelfde antwoord gaat krijgen...
Het zal best zo zijn dat de fiets zelf niet gevaarlijker is, als in: zet een sportieve dertiger op een gewone fiets en zet die zelfde persoon op een e-bike dan zal je waarschijnlijk weinig verschil meten. Sterker nog, op een lange rit kan ik me zelfs voorstellen dat de e-bike veiliger zal blijken omdat de fietser minder moe wordt.
Maar een grote groep e-bike fietsers fietst dankzij de ondersteuning sneller dan hun reflexen aankunnen, een snelheid die ze op eigen kracht niet (meer) kunnen halen. Ik vraag mij af of je bij deze doelgroep hetzelfde antwoord gaat krijgen...
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Omgekeerd zullen ouderen die op een gewone fiets rijden ook meer betrokken zijn bij ongevallen door afnemende mentale en fysieke capaciteiten.
De meeste fietsongevallen gebeuren tijdens het op- en afstappen wanneer de snelheid nauwelijks van belang is. Bij pedelecs is dan wel van belang dat de ondersteuning niet te plotseling en te sterk inkomt zoals vaak het geval is bij goedkope pedelecs met motor in het voorwiel plus rotatiesensor.
De meeste fietsongevallen gebeuren tijdens het op- en afstappen wanneer de snelheid nauwelijks van belang is. Bij pedelecs is dan wel van belang dat de ondersteuning niet te plotseling en te sterk inkomt zoals vaak het geval is bij goedkope pedelecs met motor in het voorwiel plus rotatiesensor.
Een SPer maakt ook veel meer kilometers,
Het aantal ongeval per kilometer zal waarschijnlijk lager liggen.
(Hoeveel kilometers zouden we hier op het forum al bij elkaar gefietst hebben, en het aantal zware ongevallen valt dan statistisch gezien best wel mee. Maar je zal maar in de cijfers zitten natuurlijk)
Het aantal ongeval per kilometer zal waarschijnlijk lager liggen.
(Hoeveel kilometers zouden we hier op het forum al bij elkaar gefietst hebben, en het aantal zware ongevallen valt dan statistisch gezien best wel mee. Maar je zal maar in de cijfers zitten natuurlijk)
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Ik denk dat het per individu verschillend zal zijn; ben je gewend aan pittige versnelling en snelheden op 2 wielen en beters je dit goed is de kans vele malen kleiner dat je jezelf overschat.
Ditzelfde effect zag je in een periode dat er veel mensen op latere leeftijd hun motor rijbewijs zijn gaan halen.....was een complete chaos door de vele eenzijdige ingevallen van speed wobbles tot ordinaire glijpartij door te hoge bochtsnelheid en slechte motorbeheersing.
Invoering examinering van de verplichte bijzondere verrichtingen heeft hier op termijn weer zijn vruchten afgeworpen.
Als je van een racefiets komt en gewend bent om bijv. 12-18.000 km per jaar weg te trappelen aan 30 km/uur ben je veel gewiekster op een goed sturende SP. dan mensen die 1200km/jaar rijden of zoals mijn schoonouders 450 km/jaar en alleen bij mooi weer.
Ditzelfde effect zag je in een periode dat er veel mensen op latere leeftijd hun motor rijbewijs zijn gaan halen.....was een complete chaos door de vele eenzijdige ingevallen van speed wobbles tot ordinaire glijpartij door te hoge bochtsnelheid en slechte motorbeheersing.
Invoering examinering van de verplichte bijzondere verrichtingen heeft hier op termijn weer zijn vruchten afgeworpen.
Als je van een racefiets komt en gewend bent om bijv. 12-18.000 km per jaar weg te trappelen aan 30 km/uur ben je veel gewiekster op een goed sturende SP. dan mensen die 1200km/jaar rijden of zoals mijn schoonouders 450 km/jaar en alleen bij mooi weer.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
- Free2be
- Veteraan
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
- Locatie: Hasselt
- Merk SP: ST3 limited edition
- Km-stand: 2000
Het ene artikel is nog niet droog van de pers, het volgende komt er al aan..
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/-s ... ~a5fbb63e/
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/-s ... ~a5fbb63e/
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23003
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik ben nog niet verder gekomen dan zo'n "U rijdt te snel"-bord bij wegwerkzaamheden waar je 30km/u mocht.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023