Ik stond in de krant...

Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Ik weet het..

Ik had deze even gekocht op zoek naar iets beters... wat er vervolgens niet van kwam natuurlijk...

Denk niet dat je daar in Belgie een bekeuring voor krijgt (er rijden er nog genoeg rond zonder plaatje zelfs) maar goed, veiligheid is belangrijk. Al weet ik niet of een goedkekeurde helm perse veiliger is.

Ik zal eens op zoek, ik wil wel weer fluo geel iig.
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

ArdLab schreef: 07 okt 2018, 19:14 Ik ging in juli naar Decathlon - Gent en vroeg een verkoper of ze helmen verkopen voor SP.
Antwoord was: "Nee, wij verkopen geen helmen die goedgekeurd zijn voor SP. "
De helmen die we verkopen hebben geen NTA 8776 label.
In de zaak waar ik mijn Stomer gekocht heb wordt bevestigd dat NTA 8776 vereist is voor een SP.
Ik vertrouw er op dat deze mensen met kennis van zaken spreken.
Toch niet, die mensen baseren zich op de Nederlandse richtlijnen.
6. Helm
Een bromfietshelm of een fietshelm is verplicht voor de bestuurder en de passagier van een speed pedelec.
De fietshelm moet zijn goedgekeurd conform EN1078 met bijkomende voorwaarde dat de slapen en het achterhoofd beschermd moeten zijn. Indien aan deze norm is voldaan, wordt dat in de helm aangegeven (CE-markering).


Dus de helm van Bas voldoet aan de Belgische wetgeving want EN1078 en voldoende bescherming aan slapen en achterhoofd...

Waarmee ik dus niet wil zeggen dat je geen NTA 8776 gekeurde helm moet nemen he, heb er zelf ook 1!
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Bas van Dijk schreef: 08 okt 2018, 20:21 Ik zal eens op zoek, ik wil wel weer fluo geel iig.
Voor de Belgische wetgeving is het niet nodig. Deze helm beantwoordt qua ontwerp aan de Nederlandse norm, alleen heeft de fabrikant deze nooit naar die norm laten keuren.
Het enige wat je niet kan zien is of deze helm de impact aan 45km/h kan weerstaan. Om de NTA8776-norm te specifiëren is men vertrokken van de EN1078-norm en heeft men specificaties toegevoegd omwille van de hogere valsnelheden.
Toen ik vorig jaar mijn Stromer kocht, waren er ook nauwelijks helmen beschikbaar die gekeurd waren, de meeste fabrikanten waren daar nog mee bezig. Ondertussen is er al wat meer keuze.
Bedenk ook dat deze helmen enkele keren duurder zijn dan de 20 euro die je voor jouw helm hebt neergeteld.
Scheldelaan-Stromer
Duwerke
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 okt 2018, 18:07

Welke maat van fiets heb je?
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Buzze schreef: 12 okt 2018, 10:07
Bas van Dijk schreef: 08 okt 2018, 20:21 Ik zal eens op zoek, ik wil wel weer fluo geel iig.
Voor de Belgische wetgeving is het niet nodig. Deze helm beantwoordt qua ontwerp aan de Nederlandse norm, alleen heeft de fabrikant deze nooit naar die norm laten keuren.
Het enige wat je niet kan zien is of deze helm de impact aan 45km/h kan weerstaan. Om de NTA8776-norm te specifiëren is men vertrokken van de EN1078-norm en heeft men specificaties toegevoegd omwille van de hogere valsnelheden.
Toen ik vorig jaar mijn Stromer kocht, waren er ook nauwelijks helmen beschikbaar die gekeurd waren, de meeste fabrikanten waren daar nog mee bezig. Ondertussen is er al wat meer keuze.
Bedenk ook dat deze helmen enkele keren duurder zijn dan de 20 euro die je voor jouw helm hebt neergeteld.
ja, maar in dit geval heb ik er weinig vertrouwen in dat dat veel uitmaakt als ik eerlijk ben. Bij veel merken betaal je voor het merk, de uitstraling en de goedkeuring.. Constructie bijna gelijk.

Ik heb testen van Motorhelmen gezien waar de goedkopere merken en veel beter afkomen dan mijn Shuberth C3 van 600 euro :-(
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Duwerke schreef: 12 okt 2018, 10:18 Welke maat van fiets heb je?
De grootste..

Het is een 22" Sport ST2

ik ben 1.94m
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Plaats reactie