Fietspadcode

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Er gaat in NL weer een maatregel komen waar niet op te handhaven is, de fietspadcode...
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Het gaat niet altijd om handhaven. Er zijn gewoon bepaalde gewoontes ontstaan en regels afgeleerd die weer normaal moeten worden. Er zijn vroeger ook wel tv campagnes geweest over rechts rijden op de snelweg, die zie je tegenwoordig niet meer; gevolg iedereen doet maar alsof het keep your lane net als in de VS is, simpelweg vanuit gewenning of omdat men niet beter weet. Appen op de fiets, slingeren, rechts houden, allemaal dingen die je aan of af moet leren. Bejaarden zijn het vergeten, bij pubers moet het nog vastgelegd worden. Er op hameren via campagnes draagt daar aan bij.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mee eens en goed idee.

Dit is een beetje hetzelfde als gedrag op drukke roltrappen, dat snappen mensen in NL ook niet: sta je stil op de roltrap, dan doe je dit aan de rechterkant, achter elkaar. Zodat de mensen die door willen lopen op de roltrap links kunnen passeren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Randstedelijke arrogantie verspreid door de Nationale Propaganda Organisatie: in Amsterdam zijn de fietspaden vol en chaotisch, dus is dat zo in het hele land. Niet dus, hier in de provincie zijn de fietspaden vrijwel leeg, zeker buiten de steden. Wij hebben dan ook geen code nodig maar gebruiken gewoon ons gezond verstand, beetje geven en nemen...

Amsterdam heeft een probleem dat zij zelf gecreëerd heeft door het slechte rijgedrag van fietsers te gedogen, nu het gebruik van de hoofdstedelijke fietspaden toeneemt wordt vooral zichtbaar waar dat zwakke handhavingsbeleid toe geleid heeft. Ook heeft Amsterdam blijkbaar nog niet door dat er geen plaats meer is voor de auto, dat de auto uit de stad geweerd zal moeten worden om het toegenomen fietsgebruik te accommoderen.

Dan doet VVN nog een duit in het zakje door te suggereren dat het fietspad onveiliger geworden is omdat er meer doden vallen onder de fietsers en dat dit wordt veroorzaakt door de drukte op het fietspad. In werkelijkheid vallen er meer doden omdat er meer gefietst wordt en in toenemende mate door hoogbejaarden die de fysieke en mentale capaciteiten verliezen om met 25 km/uur over het fietspad te rijden. Het gaat daarbij meestal om eenzijdige ongevallen waarbij de fietser komt te vallen of tegen een obstakel rijdt. En dus niet om aanvaringen met andere fietspadgebruikers...

Ofwel weer een heerlijk stuk politiek correct geneuzel om de jaarlijkse verhoging van verkeersboetes te verantwoorden.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Helemaal met de analyse van Lomito eens.

Niet alleen het slechte rijgedrag van fietsers werd in Amsterdam (maar ook andere grote steden zoals Rotterdam en Den Haag) gedoogd, ook het slechte gedrag van voetgangers en automobilisten werd gedoogd. Zo wist elke Amsterdammer dat na een rood licht nog zeker drie auto's konden doorrijden voordat verkeer uit een andere richting groen licht kreeg. De automobilisten deden dit dus ook. Na het plaatsen van flitspalen bij kruispunten en het onmiddelijk vrijgeven van het kruispunt voor verkeer uit een andere richting heeft men de Amsterdammers zover gekregen dat ze ook gingen stoppen voor een rood verkeerslicht.

Recent heb ik Amsterdam nog aangedaan met de fiets. Een regelrechte ramp en ik denk dat Mark dit zal kunnen bevestigen. De fietspaden in en rond het centrum van de hoofdstad zijn er veel te smal; zo smal dat fatsoenlijk inhalen er nauwelijks mogelijk is. Daarnaast wordt regelmatig het fietspad deels versperd door een slecht geparkeerde auto of een slecht gestalde fiets. In Amsterdam mag je blij zijn als je de 20 km/uur haalt op een fietspad. "Go with the flow" is in de grote steden een veel beter uitgangspunt, ook al omdat je binnen no time weer stil staat voor een volgend verkeerslicht.

Het wordt dan ook de hoogste tijd voor een drastische aanpassing van de infrastructuur, zeker in de grote steden. Het linkje in de post van pclaerhout uit het draadje Vandaag bij EenVandaag van Stromeur laat zien dat het aanpassen van de infrastructuur in grote steden mogelijk is. Je moet het willen en je moet het gewoon doen. Thumbs up voor Kopenhagen. :cool2:

Ik ben het er mee eens dat mensen die te oud zijn geworden om te fietsen (of auto te rijden), dat niet meer moeten doen. Het probleem is alleen dat de mensen waar het hier om gaat zelf niet in de gaten hebben wanneer dat moment voor hun aangebroken is en pas tot het besef komen nadat er een of meerdere ongelukken hebben plaatsgevonden. Ze zijn niet alleen een gevaar voor zichzelf maar ook voor hun omgeving. Wat dat betreft zou de zelfrijdende elektrische auto een uitkomst kunnen zijn voor de mensen die een grote mate van mobiliteit willen hebben (en wie wil dat niet...).

Enkele weken geleden heb ik nog meegemaakt dat de vrouw van een gepensioneerd echtpaar een blackout kreeg en zo van het ene op het andere moment van haar (elektrische) fiets viel. Zonder bescherming viel ze met haar hoofd op de straat, met een flinke bloeding tot gevolg. Ze was zelfs enige tijd buiten bewustzijn en moest worden afgevoerd met een ziekenauto. Dit pleit in mijn ogen voor het verplicht dragen van enige vorm van bescherming zoals een goede fietshelm. In landen als bijvoorbeeld Zwitserland, Zweden, Spanje en grote delen van Canada is dit de normaalste zaak van de wereld dat je een fietshelm moet dragen.

Ik ben het wel met NickV en Stromeur eens dat het zeker geen kwaad kan om mensen wat algemene gedragsregels bij te brengen. Die gedragsregels worden het snelst aangeleerd als er ook harde sancties tegenover staan, maar dan moet je die wel kunnen handhaven (zie eerder mijn stukje tekst over het door rood licht rijden in Amsterdam). Neem maar als ander voorbeeld het keep your lane principe (aangedragen door NickV en ga eens kijken op snelwegen die in 1 richting vijf- of zesbaans breed zijn (Hebben we die dan? Jawel, kom maar eens kijken op de A1, A2, A4 en A6 om en rond Amsterdam). Op zondagen is het een ramp. Het is op dit soort brede rijkswegen eenvoudiger om auto's rechts te passeren dan links. Ook het handsfree bellen tijdens het rijden in de auto (en op de fiets) wordt al heel lang gepredikt, maar doordat de pakkans klein is zijn er nog genoeg mensen die nog steeds niet handsfree bellen.

Dus ja, zo'n campagne zal zeker effect hebben, maar met name in de grote steden waar de mentaliteit toch iets anders is als op het platte land (om het maar zo uit te drukken) zal, doordat er niet goed op kan worden gehandhaafd, het effect gering zijn.



______________
Update: Typo verwijderd
Laatst gewijzigd door Henry op 12 aug 2017, 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 11 aug 2017, 10:12 Randstedelijke arrogantie verspreid door de Nationale Propaganda Organisatie: in Amsterdam zijn de fietspaden vol en chaotisch, dus is dat zo in het hele land. Niet dus, hier in de provincie zijn de fietspaden vrijwel leeg, zeker buiten de steden. Wij hebben dan ook geen code nodig maar gebruiken gewoon ons gezond verstand, beetje geven en nemen...
Klopt dat dit probleem in het Westen en zeker de grote steden veel groter is dan daarbuiten. Neemt niet weg dat ik ook hier in het dunbevolkte Friesland wel degelijk last heb van scholieren die met z'n vieren naast elkaar, starend op hun telefoon, de soepele doorgang op het fietspad volledig blokkeren. Hetzelfde geldt voor ouderen op e-bikes, die -als ik ze tegemoet rijd op een tweerichting fietspad- geen míllimeter voor me opzij gaan en ik me een rolberoerte schrik als ze me met twee naast elkaar al zwabberend proberen te passeren en ik maar moet zien hoe te voorkomen dat onze sturen elkaar raken.

Teveel ruimte is denk ik wat dit gedrag hier in de hand werkt. En dat mag met precies diezelfde gedragscode worden aangepakt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Die twee problemen heb ik op het brabantse platteland ook; scholieren zonder verkeersinzicht omdat hun wereld alleen maar online bestaat, en bejaarden die gewoon naast elkaar blijven fietsen. Schatten ze dan mijn snelheid verkeerd in of ligt het aan hun beperkte zicht?
Gebruikersavatar
Mark
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2017, 21:58

Het centrum van Amsterdam vermijd ik zoveel mogelijk als ik op mijn Stromer rijd. Het is daar inderdaad veel te druk en niemand voelt zich gehinderd door enige regel: Locals die met van alles bezig zijn op de fiets behalve het verkeer en massa's toeristen op huurfietsen die capriolen uit te halen waarbij ongelukken haast onvermijdbaar zijn.

Naast het aanpassen van de infrastructuur in de grote steden, is actief aan het verkeer deelnemen de grootste stap vooruit die kunnen maken als fietsende natie. Dus weg met die smartphones in de hand en richt je blik op je omgeving. Is nog geweldig ook!
Lomito

De essentie van het artikel gaat niet over slecht weggedrag van fietsers maar over het smalle feit dat met name in Amsterdam de fietspaden overvol zijn waarbij verondersteld wordt dat dit probleem opgelost kan worden door de fietsers netjes in rijtjes te rangschikken. Absurd uiteraard en dit gaat ook zeker niet werken, fietsers houden zich al sinds 1994 (art. 185) niet meer aan de verkeersregels, dan hoef je niet te verwachten dat ze zich opeens gaan gedragen.

De vraag naar fietsinfra in en rond de stad zal komende decennia alleen maar toenemen door verdere vergrijzing en de benutting van de speed pedelec als alternatief voor de auto. We zitten nu op ongeveer 12.000 speed pedelecs in NL, dat zullen er binnen 5 jaar meer dan 100.000 zijn, het verschil in reistijd is minimaal en de kostenbesparing ca. 5K per jaar... doe daar Nederlanders bij en je hebt een explosief mengsel...

Men komt blijkbaar niet op het idee dat de auto in de stad zijn langste tijd heeft gehad, dat de auto relatief veel ruimte in beslag neemt en daardoor de veel hogere verkeersintensiteiten die mogelijk zijn met fietsen worden belemmerd.

Neem het geliefde Rijnwaalpad, vier meter breed en tijdens de spits best druk maar vrijwel geen chaos, inhalen van triplerende fietsers is geen probleem en we praten dan over hartje Nijmegen! Om dergelijke fietssnelwegen in steden aan te leggen moet de auto wijken.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

zelf vermijd ik zoveel mogelijk iedere woonkern (groot of klein) want anders word ik geconfronteerd met de grootste bron van fiets-ellende: jeugd.
PRECIES zoals meerdere schrijvers hierboven al hebben aangehaald: deze leven geheel online en rijden zeker met 3 mogelijk zelfs met 4 naast elkaar. Bellen heeft weinig zin (zelfs een Spurcycle dringt niet door !) want onze toekomst heeft allemaal de muziek op oorverdovend staan en vegeteert in haar eigen bubbel.

Voor mijn woon-werktraject heb ik de keuze uit: 53 km enkeltje via vele woonkernen of 61 km met minimaal woonkernen. Ik kies met volle overtuiging voor de 61 km variant want dat scheelt mij een vet hart, extra slijtage remblokjes, etc.

Ik vrees dat de huidige jeugd geen enkel gevoel voor de omgeving heeft want het heeft toch altijd (verkeerstechnisch) gelijk tot een leeftijd waarbij de belangrijkste vorming al heeft plaatsgevonden (quote uit de Wegenverkeerswet: "Als de voetganger of fietser ten tijde van het ongeval niet ouder is dan 13 jaar, is de automobilist altijd aansprakelijk tenzij er sprake is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid, ook al heeft deze geen enkele schuld en is het ongeval volledig te wijten aan de voetganger of fietser "). De jeugd weet dus niet beter of ze krijgt toch gelijk.

Een fietspadcode zal in mijn ogen dan ook alleen effect hebben als de oorzaak van de ellende eerst wordt weggehaald. Je probeert nu te dweilen met de kraan open. Maar ook is dat beter dan niets......

Sorry....frustratie,
Reinout
((ik begin een beetje medelijden te krijgen met onze eigen Alex van 6.....))
Laatst gewijzigd door Reinout-ST3 op 12 aug 2017, 01:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie