De cardanas: veel gezien in de automotive industrie, zelden in de fietswereld.
Op Eurobike 2018 ontving het Deense Ceramicspeed een Award voor een cardanas-aandrijfsysteem dat ketting en derailleurs overbodig maakt:
Info:
https://www.ceramicspeed.com/en/driven/
http://www.eurobike-show.com/eb-en/pres ... ode=detail
https://www.bike-eu.com/home/nieuws/201 ... 1534694701
Ceramicspeed: 99% efficiënte cardan-aandrijving
Lekker hoor... nu nog de cardanas integreren in het frame en combineren met een Pinion en Stromer... volgens mij ben je dan aardig in de buurt van het fiets-Walhalla...
Ik heb dit al enkele weken geleden gezien, een leuk concept, maar ik zie toch nog heel wat obstakels voor zoiets kan gebruikt worden, onder meer hoe ze die schijven voldoende stijf gaan maken, hoe dat gaat schakelen. Ik zie dit ook niet werken tenzij het helemaal ingekapseld wordt, want die lagertjes gaan door stof snel minder goed werken.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Inherent aan pionieren is dat er altijd zaken te verbeteren zijn, en ook dat er mensen vooraan gaan staan die enkel beren op de weg zien in plaats van te denken in kansen, mogelijkheden en oplossingen. Op voorhand is nooit te zeggen wie de holy grail in handen heeft, daar komen we achteraf achter.
Ik hou wel van een beetje vernieuwing en ik vind dit een reuze-interessant ontwerp. Ik begrijp goed dat ze er een award voor hebben gekregen op Eurobike en ik ben benieuwd waar dit op uit gaat draaien in de toekomst.
Ik hou wel van een beetje vernieuwing en ik vind dit een reuze-interessant ontwerp. Ik begrijp goed dat ze er een award voor hebben gekregen op Eurobike en ik ben benieuwd waar dit op uit gaat draaien in de toekomst.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Goed, het ziet er leuk uit, en ik ben iemand die nogal open staat voor nieuwe ideeën, maar bij deze technologie zie ik toch vooral een heleboel fundamentele problemen. ik zie andere zaken waar ik met plezier geld zou in investeren, maar dus niet in dit idee.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
-
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
- Locatie: Amersfoort
- Merk SP: Stromer ST5 (2)
- Km-stand: 20.000
Ziet er interessant uit, mooi stukje techniek.. ben wel nieuwsgierig naar wat ‘the next thing’ qua innovatie bij Stromer gaat worden. Ik vrees wel dat het topmodel van Stromer met dit soort techniek zomaar richting de €12K of hoger gaat verschuiven
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Stromer heeft zich tot nu toe vooral gericht op design, motor- en accutechniek, connectiviteit en op een zo intuïtief mogelijke aansturing. Ik vind dat ze het daar erg goed in doen, maar verder zijn Stromers tot nu toe relatief "veilig" uitgerust, met weinig tot geen vernieuwende onderdelen op het gebied van de reguliere/analoge fietstechniek.
Het zal inderdaad wel de hoofdprijs gaan kosten, maar wat mij betreft mag Stromer weleens met een speed pedelec komen die op meer vlakken innovatief is. Dus ook op het gebied van de reguliere fietstechniek, waar zoiets als deze nieuwe aandrijf-as wat onder valt. Ook dat kan een manier zijn om de concurrentie voor te blijven. Maar hier zijn zeker risico's mee gemoeid en daar zal Stromer sowieso niet aan willen zolang de basis niet staat als een huis.
Het zal inderdaad wel de hoofdprijs gaan kosten, maar wat mij betreft mag Stromer weleens met een speed pedelec komen die op meer vlakken innovatief is. Dus ook op het gebied van de reguliere fietstechniek, waar zoiets als deze nieuwe aandrijf-as wat onder valt. Ook dat kan een manier zijn om de concurrentie voor te blijven. Maar hier zijn zeker risico's mee gemoeid en daar zal Stromer sowieso niet aan willen zolang de basis niet staat als een huis.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Niet helemaal waar. Hier in Antwerpen zie je ze met de duizenden.
Niet direct het hoogstandje waar jij op doelt, maar in een veel eenvoudigere versie.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ha! Wist ik niet, wat leuk. En mega-onderhoudsarm natuurlijk, dus heel slim voor huurfietsen. Heb je weleens op zo eentje gereden? Ik ben wel benieuwd hoe dat fietst.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023