Batterijen in het nieuws

Trafficleader
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:53
Locatie: Noord Brabant

Ik begrijp dat er brand in een fabriek is geweest met accu's.
Zijn er cijfers beschikbaar dat het voorgekomen is dat bij mensen thuis een accu in brand gevlogen is en daardoor brand is ontstaan?
Buiten de Stella fabriek had ik er nog niet van gehoord, niet in de krant, op tv of waar dan ook.
Zou dat inhouden dat ik mijn garage moet beveiligen omdat ik een hybride auto heb of mijn andere garage waar mijn motor in staat?
Dat Stromeur ieder risico wil uitsluiten door een speciale Stromer Battery Bag aan heeft geschaft snap ik volkomen, vooral omdat de fiets binnen staat, maar ik laad de fiets binnen en buiten gewoon op.
Misschien struisvogel gedrag, maar dan zet ik mijn fiets wel wat vaker in de garage om op te laden...
Als er een oplossing voor het probleem is hoef je je niet druk te maken, als er geen oplossing voor het probleem is heeft het geen zin je druk te maken.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ten eerste moeten we weten waar, waardoor, wanneer de brand bij deze assemblage werkplaats ontstaan is.
Zolang dit door deskundige brand-onderzoekers niet vrijgegeven wordt/is en door de mensen van Stella naar buiten gecommuniceerd is denk ik dat het wel meevalt.
Ik denk dat er intern, (bij de brandweer) nu al 20 jaar bijscholing/kennisverruiming ben twee keer bij symposia over alternatieve voertuig-aandrijving geweest bij het NIBRA en er was tot nog toe geen reden tot extra maatregelen.

Wel is te zien in CRS (Crash Recovery System) waar bij auto's en vrachtauto's de aandacht-/zwaartepunten liggen. Zolang de cellen niet lekken, dit kan veroorzaakt worden door crash, vallen van je accupack, er in boren/steken is er geen verhoogd risico op lekkage en brand.
Spontane smeulbrand kan echter wel ontstaan door kortsluiting in de elektrische installatie (zag onlangs een plaatje op dit forum van een doorgesneden isolatie van een draadje in de batterij-voet) da's een potentieel gevaar als het een plusdraad is die niet gezekerd is.
Ik lig er niet wakker van dat hier in de garage twee fietsen, elektrische ketting-reciprozaag en accuboor/schroef accu's aan de laders liggen.
Denk dat er momenteel zes accus liggen te knipperen.........

Laten we nu alsjeblieft niet achter elke lantarenpaal een paarse krokodil verwachten ook geloof ik niet in een veiligheidshoes of kluis om de batterijen in te vervoeren totdat het tegendeel bewezen is.
Niet laten vallen, pas op met downhill racen en crashen, dus ook na een aanrijding/valpartij en vooral niet in boren is een veel betrouwbaarder preventiemiddel.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik beschik totaal niet over de expertise die jij hebt, maar ik denk ook dat het risico minimaal is. Echter: als het verkeerd gaat, dan is het risico op zware schade erg groot.

Ook heb ik alle vertrouwen in de kwaliteit van de Stromer accu's. Het enige moment van risico is tijdens het laden, of bij kortsluiting in de fiets. Laden doe ik nooit als ik niet thuis ben, dat geldt trouwens voor al mijn apparaten. Er blijven ook nooit losse laadstekkers in het stopcontact zitten bij mij thuis. En mocht er onverhoopt iets mis zijn met mijn Stromer zelf, dan kan dat ook geen kwaad, want de accu bewaar ik altijd buiten de Stromer (in die Battery Bag).

Voor mij dit een better safe than sorry + kleine moeite, groot plezier-verhaal.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ik snap je wel stromeur ik begin altijd met w-vragen en trek dan conclusies of maak besluiten.
Heb een broertje dood aan aannames en laat me de pis op dit gebied niet meer lauw maken paniek is je grootste vijand.
Men haalt met oudjaar voor een paar honderd of tig €ries vuurwerk in huis, staat dit met peuk in het hoofd af te steken en blijft neuzelen over de accu's terwijl deze brand niets te maken heeft met de accu's dat de preventie en daardoor bestrijding misschien anders had gekund is vers twee :geek:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Oh ja als het kouder is dan 5 gradenC laden wij de fiets-accu's in de bijkeuken of de keuken dit al vanaf 2013.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

WFVst5 schreef: 14 okt 2018, 23:23 Heb een broertje dood aan aannames en laat me de pis op dit gebied niet meer lauw maken paniek is je grootste vijand.
Helemaal mee eens :cool2:

(En vuurwerk doe ik niet aan, rotspul. Ik ben er wel zo eentje die ramen gesloten houdt en de brievenbus in de voordeur afsluit als ik zelf met O&N niet thuis ben. Ik heb net iets te lang op de 112 alarmlijn gewerkt om nog te kunnen negeren dat dit een klein doch reëel risico is.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Yep :ay
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Weet niet hoe dit in Harlingen is maar hier in het westen is het de hele week voor O&N bal, is maar een voorbeeldje hoor ik heb begrepen dat imitatie telefoonbatterijen&laders ook spontaan kunnen ontbranden........veel mensen laden de telefoon op het nachtkastje oid. :aq
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Toen ik op de 112 lijn werkte woonde ik nog in Utrecht en bediende ik de regio Midden Nederland, dus ik weet er helaas alles van, hoe het eraan toegaat in de Randstad :roll:

Ik ben niet voor niks dik 10 jaar terug naar Friesland verhuisd; ik was dat gedoe - ook buiten de jaarwisseling om - helemaal zat. Maar hier speelt weer een ander probleem: ellende met vuurwerk, karbid en andere straalbezopen dommigheid gebeurt gelukkig op veel kleinere schaal, maar van handhaving is ook nul sprake (geen capaciteit), dus je moet echt op je eigen zaakjes letten. Gelukkig kan ik dat uitstekend, maar voor- en nadelen dus, bij het leven in een buitengebied.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ok ....... ja weet ik nog vanuit mijn wegenwachter periode....die collegae uit het NO. van het land gingen helemaal "los" hier als zij op cursus waren bij ons maar wilden hier voor geen miljoen werken; wij deden 15-20 pech gevallen per dag en zij 3-5 voor hetzelfde loon :cry: wie was er nou gek?????
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie