Man (50) zwaar gewond na val met Stromer ST2

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een 50-jarige E-biker is dinsdagochtend zwaargewond geraakt bij een eenzijdig ongeval op de Landsmeerderdijk ter hoogte van de Kadoelenweg. Hoe de man op zijn snelle fiets ten val is gekomen, onderzoeken we nog.
Getuigen meldden dat de fietser met een aanzienlijke snelheid ten val kwam en daarbij hard met zijn hoofd op het wegdek terecht was gekomen. Het letsel was dermate ernstig dat behalve de inzet van twee ambulances, ook de hulp van de artsen van het Mobiel Medisch Team (MMT) werd ingeroepen. Deze kwamen met de traumaheli naar het ongeval.
Vanwege het onderzoek naar de toedracht van het ongeluk is de genoemde kruising enige tijd gestremd geweest.
Bron is de Facebook pagina van Politie Amsterdam Boven IJ, alwaar de reacties van mensen die totaal niet gehinderd worden door enige kennis van zaken alweer binnen lopen.

O.a. hier, is te zien dat de man op een Stromer ST2 reed (leasefiets van Qicq). De fiets is veilig gesteld op het politiebureau.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er zijn overigens meer foto's online te vinden van dit ongeval, maar die ga ik hier uit respect voor het slachtoffer niet plaatsen. Het is al erg genoeg zo, daar hoeft geen fotorapportage van een ramptoerist bij.

Hopelijk komt-ie er snel bovenop.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Vallen met 40 km/uur gaat sowieso resulteren in letsel (schaafwonden, kneuzingen, hersenschudding) of zelfs zwaar letsel (botbreuken, zwaar hersenletsel)... voor wie zijn fiets al eens heeft mogen oprapen na een pijnlijke val weet hoe belangrijk het is om de snelheid te doseren naar omstandigheden. En zelfs dan kun je volkomen verrast worden door een onverwachte situatie, ik heb al heel vaak genoeg gehad dat ik achteraf blij was dat het weer nét goed ging terwijl ik redelijk relaxed rondrijdt...

Alle reden dus om pro-actief met veiligheid bezig te zijn bij hogere snelheden:
- altijd geconcentreerd blijven op potentieel gevaarlijke situaties zoals ander verkeer, onverwachte obstakels of steentjes in bochten
- nooit gokken op een veilige situatie, altijd op een onveilige
- vermijden van afleiding (navigatie, GSM, Omni) of anders gelijk de snelheid terugnemen

Erg paternalistisch uiteraard... :oops: maar goed bedoeld... :az
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 30 jul 2017, 12:54 - altijd geconcentreerd blijven op potentieel gevaarlijke situaties zoals ander verkeer, onverwachte obstakels of steentjes in bochten
Dit is mijn achilleshiel, zeker de lange en zeer rustige paden op mijn woon-werkroute maken dat ik nog wel eens in een soort trance kom: ~fietsen, fietsen, fietsen, fiets, fies, f...~~~~~~

Op zowel de heen- als de terugweg heb ik de zon tegen. Op het fietspad tussen Franeker en Dronrijp staat aan één kant begroeiing. Dat i.c.m. de zon tegen maakt dat ik geen goed zicht heb op de beschaduwde pad voor me uit. Ik zie dan niet altijd goed of mij iets tegemoet komt. Het fietspad is daar niet heel erg breed en soms laat ik me wel eens verrassen door een tegenligger, die ook vaak lekker door jakkert zonder al teveel op te letten omdat er toch bijna niemand rijdt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Uit onderzoek blijkt dat e-bikers vaker ernstig gewond zijn bij een ongeluk.

Mensen die een ongeluk krijgen met een e-bike raken twee keer zo vaak ernstig gewond als gewone fietsers. Dat blijkt uit onderzoek op de eerste hulp van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) dat is gepubliceerd in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.

In het onderzoek is gekeken naar ongelukken van 475 fietsers. 107 van hen reden op een e-bike, de rest op een klassieke fiets. In het onderzoek zijn alleen mensen meegenomen die op een e-bike reden die een snelheid tot 25 kilometer per uur kan behalen. Ongelukken met zogeheten speedbikes, die tot 45 kilometer per uur kunnen, zijn buiten beschouwing gelaten. Datzelfde geldt voor ongevallen met racefietsen en mountainbikes.

Er zijn in de afgelopen jaren zo’n 1,2 miljoen e-bikes verkocht. 90 procent van de gebruikers is 50 jaar of ouder. De gemiddelde leeftijd van de e-bikers in het onderzoek was 65,4 jaar, van de gewone fietsers 39,2. Om een zinnige vergelijking te kunnen maken hebben de onderzoekers onder meer voor dat leeftijdsverschil gecorrigeerd. Op de manier zijn 92 e-bikers vergeleken met 92 gewone fietsers.

In 20 procent van de gevallen hadden de e-bikers meervoudig letsel, waar dat bij de klassieke fietsers 10 procent was. Opvallend was verder dat eventueel opgelopen hoofdletsel significant erger was bij e-bikers. De opnameduur in het ziekenhuis was twee keer langer bij e-bikers.


bron: NRC



Een artikel in de Volkskrant over ditzelfde onderwerp leert ons ook nog eens het volgende: "Het aantal ernstig gewonden onder fietsers is de afgelopen jaren fors toegenomen, zo blijkt uit cijfers van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Jaarlijks komen zo'n 70 duizend fietsers na een ongeluk op de eerste hulp terecht; 200 van hen overlijden.".
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het probleem bij 25km/u e-bikes is anders dat bij 45km/u speed pedelecs.

Op 25km/u e-bikes rijden vooral ouderen. Zij hebben, vanwege hun leeftijd, een reactiesnelheid die niet echt past bij de snelheid van hun e-bike. Als ze vallen zijn ze, ook vanwege hun leeftijd, minder goed in staat om hun val goed te breken, en ze zijn veel brozer, dus is de kans op (zwaar) letsel hoger dan bij een jonger iemand. Dat de Fietserbond tégen een helmplicht op 25km/u e-bikes pleit vind ik dan ook onbegrijpelijk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Doordat er heel veel e-bikes worden verkocht zie je nu inderdaad mensen op een e-bike zitten die wellicht al geruime tijd niet meer actief hebben deelgenomen aan het verkeer. Zo'n e-bike maakt voor hun die deelname aan het verkeer weer mogelijk, maar of dat zo'n verstandige keuze is, dat is nog maar de vraag... Voor die kwetsbare groep is zelfs 25km/uur veel te snel. Een e-bike die max 12 km/uur zou kunnen is misschien een veel betere oplossing.

De vraag over het blijven deelnemen aan het verkeer kun je ook stellen over het blijven autorijden. Het probleem met autorijden is dat niet zijzelf de zwakkere deelnemer zijn in het verkeer. Op de e-bike zijn die mensen het zelf.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Henry schreef: 30 jul 2017, 18:57 Het probleem met autorijden is dat niet zijzelf de zwakkere deelnemer zijn in het verkeer. Op de e-bike zijn die mensen het zelf.
Helemaal waar. Er is zo'n 2 jaar geleden een hoogbejaarde man (ver boven de 80) met zijn e-bike achterop mijn auto gereden. Hij moest bij een rotonde het verplichte fietspad op, maar koos voor de rijbaan, waar ik met mijn auto net optrok nadat ik het verkeer op de rotonde voor had laten gaan. Zijn snelheid was dus hoger dan de mijne, hij raakte mijn auto aan de achterzijde en viel om.

Ik ben uit de auto gevlogen en trof de man buiten kennis aan, met zijn hoofd in een plas bloed. Hij droeg geen helm. Omdat alle toegestroomde ramptoeristen te druk waren met filmpjes maken, was ik de eerste die 112 belde, de man stabiel op zijn plaats hield en uiteindelijk de rotonde heeft moeten vrij maken voor politie en ambulance. Er is ook een traumaheli bij gekomen. De man heeft het net aan gered maar is nooit meer de oude geworden.

Mij heeft een vervolging boven het hoofd gehangen voor het veroorzaken van een ongeval met ernstig letsel dan wel de dood tot gevolg. Dit omdat de oude man op zijn e-bike de zwakke verkeersdeelnemer was, en ik in mijn auto niet. Er was niets dat ik hieraan had kunnen doen, de man reed op een plek waar hij niet mocht rijden en hij reed tegen mij aan. De zaak is uiteindelijk na een jaar geseponeerd. De OVJ vond dat er in dit geval alleen maar slachtoffers waren en niets is minder waar.

Mijn vader van 75 rijdt ook op een e-bike, zonder helm. Hij luistert niet naar me. Ik vind het vreselijk, dat helmen niet verplicht worden op 25km/u fietsen, zeker gezien de gemiddelde hoge leeftijd van de berijders.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Wat een vreselijke ervaring!

Technologische vooruitgang kan een zegen, maar ook een zorg zijn. De vraag is wanneer wij zelf de 45 km/uur fiets moeten laten staan, simpelweg omdat we zonder dat we dat wellicht beseffen een gevaar voor anderen zijn geworden....
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat is ook de voornaamste reden dat de speed pedelecs verbannen zijn naar de rijbaan. Ik weet van mezelf dat ik mijn gemak wel houd op de Stromer, zeker in de buurt van andere weggebruikers, maar dat geldt vast niet voor iedereen op een speed pedelec. Gedrag kun je alleen afdwingen door regels, en handhaving op die regels.

Maar als je het mij vraagt: (opgevoerde stink-)snorfietsers met blauw kenteken aan de helmplicht en huppekee de rijbaan op ermee. Alle (ondersteunde) spierkracht op het fietspad, wij speed pedelec rijders ook, of laat ons kiezen: met max 30km/u op het fietspad, of met max 45 km/u op de rijbaan. Helmplicht in stand houden, fiets-infra in heel Nederland aanpassen zodat er voldoende ruimte is voor snel en langzaam fietsverkeer en stevig gaan handhaven op naleving van de regels. Zo zou ik het graag zien.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie