Elektrische fiets voor veel forenzen Groningen goed alternatief

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Iedereen die de stad Groningen wel eens tijdens de spits per auto in of uit probeert te komen (*check) weet dat dat geen doen is. De Studenten Advies Commissie (SAC) Groningen deed in opdracht van Groningen Bereikbaar onderzoek naar de snelheid waarmee forenzen de woon-werkafstand naar Groningen afleggen met de elektrische fiets en de speed pedelec.

Op onderstaande afbeelding zie je de grote potentie van de speed pedelec als alternatief voor de auto:

Groningen speed pedelec.jpg
Groningen speed pedelec.jpg (98.42 KiB) 3731 keer bekeken

Lees hier het volledige artikel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Op mijn route Harlingen-Leeuwarden zijn geen files, het staat alleen altijd even stil voor het Europaplein in Leeuwarden, maar dat is een minuutje of vijf en dan ben je erlangs met de auto. Ik heb dus geen tijdwinst met mijn ST1 X.

Maar zo'n onderzoek incl. visuele weergave zouden ze voor alle door auto's verstopte steden eens moeten uitvoeren. Ik denk dat het een hoop twijfelaars over de streept trekt. Zeker als je je eigen woonplaats buiten de stad binnen het 30min reisafstand-gebied ziet liggen valt de winst-verliesrekening op alle fronten uit in het voordeel van de speed pedelec. Tijd, milieu, kosten, gezondheid en plezier, allemaal pure winst.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Dergelijke goede informatie wordt volgens mij bewust achtergehouden omdat de auto een melkkoe is voor de overheid. Mijn inschatting is dat 80% van alle forensenverkeer met een pedelec gedaan kan worden (hooguit 25 km enkel). Zouden die mensen werkelijk met een (speed) pedelec gaan rijden dan loopt de overheid zo'n 10 miljard euro per jaar mis aan inkomsten van brandstofaccijns en BTW.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 24 jul 2017, 00:18 10 miljard euro per jaar
Dat is inderdaad een behoorlijk perverse prikkel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Dit is nou net de reden dat ik nu met de fiets naar het werk rijd. Ik val er net midden in met mijn 20Km enkel.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
hrotgers
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2017, 13:23
Locatie: Winschoten

Volgens dit plaatje doe ik er 60 min. over van Winschoten naar de Grote Markt in Groningen. Maar ik doe er al 70 min. over om op het industrieterrein te komen. Naar de Grote Markt (midden in de stad) heb ik dan nog wel een minuut of 15 nodig. Met name door de verkeerslichten...
Het wordt een ander verhaal wanneer ze ook vanaf Winschoten een fietssnelweg naar Groningen gaan aanleggen. Maar die zit niet in de plannen helaas.
ST1x | Forens | 35 km. per rit
Hilbrand
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 mei 2017, 22:09

Ik vond het plaatje wel redelijk kloppen. Ik doe er voor mijn dagelijkse route, afhankelijk van de weersomstandigeheden, tussen 42 en 48 minuten over. Op dit moment kan het langer duren, omdat de een van de bruggen van de Oostersluis in reparatie is.
Zwarte ST2 sport, 983 watt, BF, spurcycle
Plaats reactie