Snelle fiets Amsterdam-Schiphol: ’Ruim baan voor de speedbike’

Nieuws van en over Stromer.
Gebruikersavatar
Stromend
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 873
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Arnhem

Re: Snelle fiets Amsterdam-Schiphol: ’Ruim baan voor de speedbike’

Bericht door Stromend » 25 mei 2018, 09:36

Louis_ST2 schreef:
25 mei 2018, 09:14
Dat was een mooie stunt inderdaad. Kostte klauwen vol geld en leverde vrijwel geen stroom op. Dan kun je beter een overkapping maken die de fietsers droog houdt en met veel hoger rendement zonnestroom kan opwekken.
Misschien in combinatie met dit plan dat interessant is voor alle fietsers (voor ons is het ook een groter bereik):

https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimt ... 1273.lynkx
Innovatieve ideeën zijn er in overvloed maar het traditionele denken over vervoersconcepten en gebrek aan bestuurlijke daadkracht houdt integrale verbetering tegen lees je in dit rapport van de RLI: https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimt ... 8233.lynkx
De link naar het RLI rapport met de bijlagen: https://www.rli.nl/publicaties/2018/adv ... aar-anders
Laatst gewijzigd door Stromend op 25 mei 2018, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Trots als een 🐒 op een 🚲

Gebruikersavatar
marco-hlv
Expert
Expert
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen

Re: Snelle fiets Amsterdam-Schiphol: ’Ruim baan voor de speedbike’

Bericht door marco-hlv » 25 mei 2018, 11:33

Lomito schreef:
25 mei 2018, 08:40
Dat was een mooie stunt inderdaad. Kostte klauwen vol geld en leverde vrijwel geen stroom op. Dan kun je beter een overkapping maken die de fietsers droog houdt en met veel hoger rendement zonnestroom kan opwekken.

Overigens is de meest efficiënte toepassing van zonnepanelen het voeden van airco's die immers vooral draaien als de zon schijnt. Op de Zuidas kunnen ze die zomerstroom dan ook wel gebruiken.
Onder een overkapping fietsen is geen echt fietsen. Leuk, maar kanaliseert je (tegen)wind of geeft extra vlagen. Om daar dan de duur-over-betaalde Zuidassers mee te pleasen ... :bh:
Maar alle innovatie kosten geld en zoals met de meeste zaken gaat de cost voor de baet. En je moet het testen om alle kinderziektes en problemen te ontdekken en daarmee kun je verder innoveren (of erachter komen dat je op de verkeerde (fiets)weg zit.) En ja, je moet als bedrijf en als overheid durven. Soms een risico lopen. Soms de jackpot, soms verlies. Dat laatste kan een bedrijf nog wel incalculeren, de overheid heeft daar wat meer moeite mee (terecht, die betalen 'wij')
Witte ST1X, 983Kwh, bodyfloat, spurcycle, Ergon GP3 en spatlap. Abus Pedelec+. ww plm 75 km vv

Gebruikersavatar
Lomito
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2305
Lid geworden op: 25 mei 2017, 21:24
Locatie: Herveld

Re: Snelle fiets Amsterdam-Schiphol: ’Ruim baan voor de speedbike’

Bericht door Lomito » 25 mei 2018, 14:07

marco-hlv schreef:
25 mei 2018, 11:33
En je moet het testen om alle kinderziektes en problemen te ontdekken en daarmee kun je verder innoveren (of erachter komen dat je op de verkeerde (fiets)weg zit.) En ja, je moet als bedrijf en als overheid durven. Soms een risico lopen. Soms de jackpot, soms verlies. Dat laatste kan een bedrijf nog wel incalculeren, de overheid heeft daar wat meer moeite mee (terecht, die betalen 'wij')
Dat laatste vooral, onbezonnen om 70 meter uit te proberen terwijl er met een proefopstelling van enkele meters hetzelfde resultaat gehaald zou worden: nauwelijks energetisch rendement en never nooit financieel rendement. En dus dit idee snel vergeten en op zoek naar een andere manieren om grote hoeveelheden energie op te wekken maar dan met een ERoEI van minstens 30 en een terugverdientijd van hooguit 15-20 jaar.
Kritiek op fietspad
Hoewel de ontwikkelaars tevreden zijn, zien critici een aantal structurele problemen met het fietspad met zonnepanelen. Zo worden de panelen vies doordat fietsers eroverheen rijden of doordat het sneeuwt, waardoor de efficiëntie daalt. Ook liggen de panelen horizontaal, waardoor de lichtopbrengst niet optimaal is.

Daarnaast zijn de kosten van het zonnepanelenfietspad relatief hoog. De Solaroad is drie tot vier keer duurder dan losse zonnepanelen en een standaard wegdek. Ook het onderhoud is relatief duur.
En gewone zonnepanelen zijn al nauwelijks rendabel: ERoEi van 4 en terugverdientijd zonder subsidie van 35 jaar.

Integrale kosten zonnepanelen: € 1,50 per Wp (bij ca. 4000Wp), totaal € 6.000
Opbrengst per jaar 0,85 kWh/Wp (gemiddelde over levensduur)
Waarde stroom exclusief belastingen € 0,05/kWh
Financiële besparing per jaar: 4000 * 0,85 * 0,05 = € 170
Terugverdientijd 6000/170 = 35 jaar
Economische levensduur is ca. 20 jaar.

Andere berekeningen komen op terugverdientijden van 8 jaar maar die rekenen standaard met gratis geld dat door de rest van de maatschappij opgebracht moet worden.
Waar het :ba vol van is...

Gebruikersavatar
J3R
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Re: Snelle fiets Amsterdam-Schiphol: ’Ruim baan voor de speedbike’

Bericht door J3R » 25 mei 2018, 22:23

Lamkram schreef:
25 mei 2018, 09:27
Enige tijd geleden werd ik hier blij van om te lezen. Ik denk dat e.e.a. Samenvalt met de plannen rondom Schiphol.

https://www.metropoolregioamsterdam.nl/ ... hoogwaardi

Afbeelding
Groet Mark
Mooi kaartje! Grotendeels start aanleg in 2018 en hopelijk dan ook toegankelijk voor de 45Km fiets!
🇳🇱 Stromer ST2 Sport 17" zwart 2016/2017 (1 pk) 🔋Li-ion ±1kWh
🚲 MTB: Scott Scale 730

Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 202
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Re: Snelle fiets Amsterdam-Schiphol: ’Ruim baan voor de speedbike’

Bericht door Louis_ST2 » 26 mei 2018, 07:59

Amstelburg wordt gestart in 2018, maar klaar in mei 2020. Sommige trajecten duren misschien wel even...
Het is een zwarte ST2 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Conti

Jota@bicicleta67
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mei 2018, 21:25
Locatie: Amsterdam

Re: Snelle fiets Amsterdam-Schiphol: ’Ruim baan voor de speedbike’

Bericht door Jota@bicicleta67 » 02 jun 2018, 11:10

J3R schreef:
24 mei 2018, 21:28
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2076720 ... m-schiphol

Ben heel benieuwd naar dit initiatief; Schiphol zelf is nu een drama voor fietsers (rij zo nu en dan Amsterdam-Schiphol met de MTB); talloze stoplichten met lange wachttijden, veel busbanen en kruisingen waar het autoverkeer voorrang heeft en waarbij het zicht op het fietspad ronduit slecht is.
Een mooie baan voor de snelle fiets door wat groen gebied ipv pal langs de A4 of A9 zou fijn zijn!
Goed initiatief. De initiatiefnemers zouden eerder met Stromer in gesprek moeten. Naar mijn bescheiden mening de ideale partner. Denk zeker dat de zakelijke toerist/bezoeker aan Ams oog heeft voor dit type fiets en de vele voordelen. Maar goed hoe meer partners hieraan deelnemen hoe beter. VInd ik.
Hierom moet Noord-Holland en Ams in het bijzonder, zich sterk maken om de regelgeving voor de speed-pedelec/Stromer op het fietspad terug te draaien. Dus idd veilige en goede fietspaden. Waarop ook de speed-pedelec fietser op kan. Bijvoorbeeld via Schiphol Oost Amsterdamse Bos naar Zuid of langs de A4, Badhoevedorp naar Ams Sloten, Nieuw Meer naar Ams.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast