Yep...
Mijn onbescheiden mening, daar gaan we:
Waar het steeds weer om gaat is de handelswijze van International Bike Group, het bedrijf dat sinds 2012 eigenaar is van o.a. fietsenwinkel.nl en dat tot voor kort ook eigenaar was van alle 16 Hans Struijk zaken.
In 2015 heeft IBG 15 van de 16 vestigingen van Hans Struijk weer verpatst, en wel aan de Belgische keten Fiets!. En Fiets! zit sinds vorig jaar in de financiële problemen. (Knappe actie van IBG dus, om een keten waar ze bij nader inzien geen heil in zagen als een granaatje in handen van Fiets! te leggen.)
In de tussentijd is IBG in een juridisch conflict terecht gekomen met Accell, dat eigenaar is van o.a. Batavus en Sparta (en nog een rijtje bekende merken. Accell is een grote jongen met een jaaromzet van een ruim een miljard euro netto). IBG verloor de zaak en Accell hoeft IBG niet meer te leveren. Je zult zien dat bepaalde bekende merken geleidelijk uit het assortiment van fietsenwinkel.nl gaan lopen. (Tenzij ze besluiten om aan grijze import te gaan doen, ook lekker voor de consument. Not.)
Mooi zootje hoor, met allebei deze ketens en hun rete-agressieve marketing-, prijs- en verkoopbeleid.
Van fietsenwinkel.nl is aangetoond dat ze de consument belazeren met nep-verkiezingen, nep-fietstests en nep-reviews van nep-klanten. Van eigenaren die er hun Stromer hebben gekocht horen we dat ze een onderhoudscontract van 200/250 euro aangesmeerd krijgen waar ze geen fluit aan hebben, omdat de verkopers er niet bij zeggen dat een lokaal servicepunt meestal een doodgewone fietsenmaker op de hoek is die nog nooit een Stromer van dichtbij heeft gezien. Ook filialen van Hans Struijk hebben zich onbetrouwbaar getoond, maar dan vooral in dat ze graag een lieve duit verdienen door tijdens onderhoud peperdure onderdelen te vervangen die nog prima in orde zijn.
Over Fiets! wil ik het hier niet eens meer hebben, nadat ze tegenover hun klanten Stromer te schuld gaven van lange levertijden op onderdelen, terwijl deze al wekenlang op hun eigen hoofdkantoor lagen rond te slingeren, en nadat ze maand in maand uit (en nog steeds) zo vreselijk aan het prutsen zijn geweest met de Stromer van onze geliefde Moderator. Ik vind het dan ook niet zo raar dat er Belgische Stromer dealers zijn die hebben gezegd: wij adopteren rustig Stromers die elders zijn aangeschaft, maar komt-ie van Fiets!, dan ben je on your own.
Ik zou verre van dergelijke ketens blijven en er nog geen euro uitgeven voor een bandenplaksetje.
Je kunt vanalles vinden van de strategie van deze twee grote ketens; ze verdienen er flink geld mee en dus is het een succes (al lijkt dit succes voor de Belgische keten nu even heel ver weg). Maar ik vind het persoonlijk verwerpelijk. Ze willen de enige en grootste aap op de rots worden en ze maken doelbewust alles en iedereen om zich heen helemaal kapot (of ze lijven ze in, maar het effect daarvan is vrijwel hetzelfde). En hoe meer omzet ze draaien, des te afhankelijker fabrikanten van ze worden. Uiteindelijk weet je gewoon niet meer wie nou de macht heeft: fabrikant of verkoopketen. Accell is waarschijnlijk één van de weinige leveranciers die groot en rijk genoeg was om alsnog juridisch in opstand te komen tegen IBG (en nog te winnen ook).
Dergelijke ketens zien ons consumenten enkel en alleen als melkkoe: omzet draaien met stuntprijzen, winst genereren uit hoog volume en koppelverkoop, maar als we aankloppen voor service staan we in de kou.
Deze hele werkwijze gaat glashard ten koste van de kwaliteit en reikwijdte van ons Stromer-dealer netwerk. Stromer had als high-end merk een beetje ballen moeten tonen en had nooit met dit soort ketens in zee mogen gaan.
Weg met die toko's