Dealerketen te koop

BozZke
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mar 2018, 12:57
Locatie: Malderen
Merk SP: Stromer st2
Km-stand: 86000

Nu weet ik waarom mijn stromer 3 maanden stil heeft gestaan bij Fiets! Had ik dit eerder gelezen...
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Wel bijzonder om in de nieuwsberichten fietsenwinkel.nl weer voorbij te zien komen.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Yep...

Mijn onbescheiden mening, daar gaan we:

Waar het steeds weer om gaat is de handelswijze van International Bike Group, het bedrijf dat sinds 2012 eigenaar is van o.a. fietsenwinkel.nl en dat tot voor kort ook eigenaar was van alle 16 Hans Struijk zaken.

In 2015 heeft IBG 15 van de 16 vestigingen van Hans Struijk weer verpatst, en wel aan de Belgische keten Fiets!. En Fiets! zit sinds vorig jaar in de financiële problemen. (Knappe actie van IBG dus, om een keten waar ze bij nader inzien geen heil in zagen als een granaatje in handen van Fiets! te leggen.)

In de tussentijd is IBG in een juridisch conflict terecht gekomen met Accell, dat eigenaar is van o.a. Batavus en Sparta (en nog een rijtje bekende merken. Accell is een grote jongen met een jaaromzet van een ruim een miljard euro netto). IBG verloor de zaak en Accell hoeft IBG niet meer te leveren. Je zult zien dat bepaalde bekende merken geleidelijk uit het assortiment van fietsenwinkel.nl gaan lopen. (Tenzij ze besluiten om aan grijze import te gaan doen, ook lekker voor de consument. Not.)

Mooi zootje hoor, met allebei deze ketens en hun rete-agressieve marketing-, prijs- en verkoopbeleid.

Van fietsenwinkel.nl is aangetoond dat ze de consument belazeren met nep-verkiezingen, nep-fietstests en nep-reviews van nep-klanten. Van eigenaren die er hun Stromer hebben gekocht horen we dat ze een onderhoudscontract van 200/250 euro aangesmeerd krijgen waar ze geen fluit aan hebben, omdat de verkopers er niet bij zeggen dat een lokaal servicepunt meestal een doodgewone fietsenmaker op de hoek is die nog nooit een Stromer van dichtbij heeft gezien. Ook filialen van Hans Struijk hebben zich onbetrouwbaar getoond, maar dan vooral in dat ze graag een lieve duit verdienen door tijdens onderhoud peperdure onderdelen te vervangen die nog prima in orde zijn.

Over Fiets! wil ik het hier niet eens meer hebben, nadat ze tegenover hun klanten Stromer te schuld gaven van lange levertijden op onderdelen, terwijl deze al wekenlang op hun eigen hoofdkantoor lagen rond te slingeren, en nadat ze maand in maand uit (en nog steeds) zo vreselijk aan het prutsen zijn geweest met de Stromer van onze geliefde Moderator. Ik vind het dan ook niet zo raar dat er Belgische Stromer dealers zijn die hebben gezegd: wij adopteren rustig Stromers die elders zijn aangeschaft, maar komt-ie van Fiets!, dan ben je on your own.

Ik zou verre van dergelijke ketens blijven en er nog geen euro uitgeven voor een bandenplaksetje.

Je kunt vanalles vinden van de strategie van deze twee grote ketens; ze verdienen er flink geld mee en dus is het een succes (al lijkt dit succes voor de Belgische keten nu even heel ver weg). Maar ik vind het persoonlijk verwerpelijk. Ze willen de enige en grootste aap op de rots worden en ze maken doelbewust alles en iedereen om zich heen helemaal kapot (of ze lijven ze in, maar het effect daarvan is vrijwel hetzelfde). En hoe meer omzet ze draaien, des te afhankelijker fabrikanten van ze worden. Uiteindelijk weet je gewoon niet meer wie nou de macht heeft: fabrikant of verkoopketen. Accell is waarschijnlijk één van de weinige leveranciers die groot en rijk genoeg was om alsnog juridisch in opstand te komen tegen IBG (en nog te winnen ook).

Dergelijke ketens zien ons consumenten enkel en alleen als melkkoe: omzet draaien met stuntprijzen, winst genereren uit hoog volume en koppelverkoop, maar als we aankloppen voor service staan we in de kou.

Deze hele werkwijze gaat glashard ten koste van de kwaliteit en reikwijdte van ons Stromer-dealer netwerk. Stromer had als high-end merk een beetje ballen moeten tonen en had nooit met dit soort ketens in zee mogen gaan.

Weg met die toko's :aq
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Je neemt me de woorden uit de mond.

Deze werkwijze is overigens niet heel veel anders dan wat supermarkten en zo doen... Helaas is een groot deel van het winkelend publiek niet kritisch genoeg om hier tegen in opstand te komen
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt helemaal. Je ziet dit in alle sectoren, ook in kleding, consumentenelektronica etc. Zolang de consument het de normaalste zaak van de wereld vindt om voor een dubbeltje, en inclusief een onrealistisch eisenpakket, op de eerste rang te mogen zitten blijft dit soort praktijken bestaan. We financieren het allemaal zelf.

Hoewel ik er echt geen voorstander van ben om op ons mooie forum te gaan dealer-bashen (heb je een conflict met je dealer, probeer er dan samen uit te komen of zoek een adoptiedealer), ben ik er na alle klachten van onze forumleden over deze twee ketens nu wel helemaal klaar mee.

Hoog tijd voor een waarschuwing: koop je Stromer niet bij een dozenschuiver! De prijs zal vast mooi zijn, de verkooppraatjes, tv-commercials en de website ook, de mensen die de telefoon opnemen zijn vast aardig enzo, maar vergis je niet: dit zijn callcenter-medewerkers die ervoor zijn opgeleid om aardig te zijn, en de erkende Stromer-monteur waar jij contact mee zoekt krijg je domweg niet te spreken. Kortom: bij problemen is de kans heel groot dat je met lege handen plus een hoop teleurstelling en frustratie blijft zitten.

Haal je Stromer als het even kan alsjeblieft bij een goeie, liefst lokale Stromer-specialist waar je een fijne klik mee hebt. Je Stromer zal er blij mee zijn, en jij dus ook! En zo hoort het bij zo'n fraaie, dure speed pedelec.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mhoutman

Stromeur schreef: 03 jul 2018, 14:36
In de tussentijd is IBG in een juridisch conflict terecht gekomen met Accell, dat eigenaar is van o.a. Batavus en Sparta (en nog een rijtje bekende merken. Accell is een grote jongen met een jaaromzet van een ruim een miljard euro netto). IBG verloor de zaak en Accell hoeft IBG niet meer te leveren.

Uiteindelijk weet je gewoon niet meer wie nou de macht heeft: fabrikant of verkoopketen. Accell is waarschijnlijk één van de weinige leveranciers die groot en rijk genoeg was om alsnog juridisch in opstand te komen tegen IBG (en nog te winnen)
De kwestie ligt helaas iets genuanceerder: Accell heeft fietsland op zijn kop gezet door alle dealercontracten op te zeggen en nieuwe aan te bieden

https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/20 ... aanpassing
Laatst gewijzigd door mhoutman op 03 jul 2018, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Toch nog snel gegaan. Hier nog een iets uitgebreider artikel over het faillissement en wie zijn geld in deze keten had zitten:

https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/f ... -op-straat
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Er is geen enkele goede reden om bij die online fietsenwinkels te kopen. Een lokale dealer die volledig gecertificeerd is geeft je ook korting op de adviesprijs maar is daarna vooral bereikbaar als er onverhoopt storingen optreden.

Bij die online winkels moet je eerst een afspraak maken om bij een steunpunt langs te mogen gaan en daarna ben je je fiets minstens enkele weken kwijt omdat men de fiets moet opsturen naar een steunpunt dat kennis van zaken heeft van Stromers. Of in het ergste geval prutsen de vrijwel allemaal niet-gecertificeerde steunpunten zelf aan je fiets met mogelijk meer schade dan herstel... Ongetwijfeld allemaal goed bedoeld maar wat schiet je er mee op.

Neem als voorbeeld de enorme bak ellende die een vooraanstaand forumlid over zich heen heeft laten komen door een technisch ongeschikte maar goed bedoelende dealer die het maar niet voor elkaar krijgt om de talloze storingen van een maandagmorgenfiets adequaat op te lossen. En dan ook nog wordt afgescheept met een laagwaardiger spijt pedelec als leenfiets... en dat ettert al maandenlang voort.

Bij een goede Stromer-dealer wordt je heerlijk in de watten gelegd, onderhoud/schades/storingen worden snel (direct of anders binnen enkele dagen) en tegen redelijke kosten uitgevoerd en je krijgt in ieder geval een Stromer als leenfiets mee als dat nodig is. De betere dealers verkopen geen fietsen maar fietsmobiliteit en zorgen daarmee dat je altijd kunt beschikken over een goed functionerende Stromer.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mhoutman schreef: 03 jul 2018, 18:52 De kwestie ligt helaas iets genuanceerder: Accell heeft fietsland op zijn kop gezet door alle dealercontracten op te zeggen en nieuwe aan te bieden

https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/20 ... aanpassing
Voor zover ik gelezen heb ging het conflict tussen Accell en IBG, dat al loopt sinds voorjaar vorig jaar, over het nieuwe margegebouw. Geen idee of dit onderdeel was van de nieuwe dealercontracten van Accell (?), maar in bovenstaand artikel lees ik niet dat dit iets is waar de BOVAG zich mee bemoeid heeft. IBG is naar de rechter gestapt, heeft verloren, en daarmee is Accell niet langer verplicht om aan IBG te leveren:

https://www.tweewieler.nl/ondernemen/ni ... 1530648335
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie