De loze belofte van Kris: Speed Pedelec

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Fietsliefhebbers zullen het zich ongetwijfeld herinneren. Minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) zweert bij hoog en bij laag dat eigenaars van elektrische fietsen met een ‘garageknopje’ niet verplicht zijn een verzekering aan te gaan. We ondervragen de minister naar de stand van zaken, maar de wet blijkt nog altijd niet aangepast.
Lees het volledige artikel op de website van V&W:

https://vuyewouters.be/2018/05/16/de-lo ... d-pedelec/
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Niemand weet het eigenlijk nog goed,

Klein voorbeeld van mezelf:

De mijne is gewoon ingeschreven zonder een verzekering, ik heb dit 10 keer nagevraagd bij DIV en het moest niet want het zat in mijn familiale verzekering...

Ik heb het er niet op gewaagd en ben na de inschrijving en het ontvangen van mijn nummerplaat gewoon naar mijn bank gegaan en heb alsnog de al dan niet benodigde verzekering afgesloten.

Ik zou het niet willen meemaken dat ik iets tegenkom en dan plotsklaps niet verzekerd blijk te zijn. De enige manier waarop ik het wel zou gedaan hebben is met een schrijven officiëel van DIV zelf waarop stond in zwart wit dat ik het NIET nodig had maar dat kreeg ik niet klaar bij het loket.

Een mondelinge "neen meneer het is niet nodig" daar kom je niet ver mee als je in fout word gesteld.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Discussie over de niet ingeloste belofte de wet aan te passen over de plicht voor motorrijtuigverzekering bij een SP snap ik.
Maar niet snappen doe ik de zuinigheid van bezitters om ondanks de wettelijke onduidelijkheid geen verzekering op de SP af te sluiten.

In een ongevaltopic schrijft Stromeur terecht dat verzekeringsmaatschappijen bedrijven in de puurste vorm zijn die enkel uit zijn op zo veel mogelijk premie vangen en zo min mogelijk uitkeren.
Reken er dus maar op dat je bij een juridisch geschil aan het kortste eind trekt.

Nederlanders en Belgen mogen zich graag tegen onduidelijk en onnodige regels(en belastingen) verzetten maar dit risico wil je toch niet lopen?

Ik voorspel dat geen enkele forummer in een juridisch geschil van deze aard of door de bromfietsregels in Nederland zijn ervaringen hier optekent.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Heb net nog eens gebeld naar Kabinet Peeters. Ze zeggen me daar dat er wel degelijk recent een overleg is geweest tussen alle partijen. Het verslag daarvan is nog niet helemaal klaar en ik moest dinsdag terugbellen naar de juiste persoon voor de recentste info. Een wet zal het alleszins nog niet geworden zijn.

Maar zuinig of niet, het is toch absurd een verzekering van minstens 89 eur en soms zelfs 170 eur af te sluiten terwijl het misschien niet nodig is?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

bartgo schreef: 18 mei 2018, 15:46 Maar zuinig of niet, het is toch absurd een verzekering van minstens 89 eur en soms zelfs 170 eur af te sluiten terwijl het misschien niet nodig is?
Klopt, dat is belachelijk. Alleen de keus om het dan maar gewoon niet te doen heeft veel grotere financiële consequenties als het mis gaat. Zie ook:
Zebbernaut schreef: 17 mei 2018, 10:09 Een mondelinge "neen meneer het is niet nodig" daar kom je niet ver mee als je in fout word gesteld.
Eens met Zebbernaut.

Ik snap het principe en de ergernis, maar de praktijk is dat wij rustig meer geld uitgeven aan een goeie jas op de Stromer dan dat deze verzekering kost. Ik zou de verzekering eerder wél afsluiten en later via juridische weg proberen om de kosten terug te halen als deze overbodig bleken te zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
BadPritt
Expert
Expert
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 mar 2018, 22:24

Jullie zijn allemaal de verkeerde weg aan het bewandelen …

Ik heb gewoon naar mijn verzekeraar geschreven dat ik een bewijs wil dat mijn speed pedelec wel degelijk verzekerd wordt door de familiale polis en dat ik dus geen BA verzekering bij hem moet afsluiten.

Hij heeft dit doorgemaild, dus klaar, geen BA verzekering nodig, wel verzekerd, bij ongeval geen probleem.

Zo simpel is het.
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Badpritt, was het maar zo eenvoudig. Bedoel je met verzekeraar je makelaar? Indien ja, heb je toch nog een probleem: de makelaar kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor zijn advies. Ja, graaf maar even in de kleine lettertjes, het staat er echt! Jij bent altijd verantwoordelijk voor welke verzekering je al dan niet neemt.

Dus als het echt duur wordt zal het papiertje van de makelaar waardeloos blijken.

Als je het papiertje ‘familiale volstaat’ van de maatschappij gekregen hebt dan mag je me zeggen bij welke maatschappij en dan ga ik meteen hetzelfde doen.
Laatst gewijzigd door allesstroomt op 19 mei 2018, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
BadPritt
Expert
Expert
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 mar 2018, 22:24

Ik heb geen advies gevraagd.

Ik heb gevraagd of rijden met de speed pedelec gedekt is door de familiale verzekering.
Het antwoord was duidelijk: ja het zit in de dekking, neen geen aparte BA nodig.
Vraag gesteld op contactformulier van de website van de verzekeraar.
Waarom doe je niet hetzelfde met jouw verzekeraar?
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Sorry maar wat is een VERZEKERAAR? Is dat een makelaar die verzekeringen verkoopt of is dat de maatschappij? En welke? Dat interesseert me absoluut! Mijn familiale maatschappij heeft al geantwoord en zegt NEEN, niet gedekt.
BadPritt
Expert
Expert
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 mar 2018, 22:24

Ik heb de vraag gesteld op deze website

https://www.kbc.be/particulieren/nl/con ... turen.html

Is het nu duidelijk :bn:
Plaats reactie