Ski-, snowboard- en schaatshelm waarom niet voor Speed pedelec?

Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Fietske schreef: 26 feb 2018, 20:11 @ Zebbernaut:
Je maakt een denkfout voor de NLers. De 1078 is niet de NTA norm waaraan in NL voldaan moet worden.
Voor Belgen zul je gelijk hebben. Maar daar maakt het zowieso niet uit omdat ik heb begrepen dat die geen hersens hoeven te beschermen omdat ze die niet hebben :bj ... en dat heb ikke niet gezegd :mrgreen: .
Ik denk dat ik mijn hersens ergens eind oktober kwijt ben gespeeld toen ik enkele duizenden euro's stromer heb aangeschaft :bj
Ebiker
Expert
Expert
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 nov 2017, 15:37
Locatie: Huijbergen

Fietske schreef: 25 feb 2018, 15:39 Dit is de Hövding trouwens:

hovding.jpg
Deze kosten wel wat dacht ik. Volgens een review op YouTube van "EBR" over een riese muller , had hij deze hovding op. Wist hij te vertellen dat het £ 199 kost en een refill £ 99, dat vind ik nogal stevig aan de prijs die refills....
Zwarte st2 2018 - 983 wh - bodyfloat - ww: 28 km, scheldelaan - home

Levering: 09/05/2018 :cool2:
Yourt
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2023, 21:56

Wie er nu wel hersens heeft of niet, en wie die dan ook nog effectief gebruikt (da's nog een andere kwestie :D :mrgreen: ) maakt niet veel uit.
In de praktijk hebben ze in NL naast de 'gewone' EN1078 de NTA8776 waaraan speed pedelec helmen moeten voldoen terwijl ze in BE zeggen: "conform EN1078 en tevens de slapen en het achterhoofd beschermen".
Tja... wat is het verschil dan. Oh ja, een ECE 22.05 (snor- of bromfietshelm) mag in BE ook, maar wie rijdt daar in godsnaam mee rond op een speed pedelec.
Sommige skihelmen hebben overigens geen EN1077 maar EN1078 keuring en die mag dan weer wel op een speed pedelec dus... in BE dan toch.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Yourt schreef: 11 feb 2023, 20:54 Oh ja, een ECE 22.05 (snor- of bromfietshelm) mag in BE ook, maar wie rijdt daar in godsnaam mee rond op een speed pedelec.
Mag in Nederland ook. Die heeft een zwaardere beschermingsgraad,

Er is trouwens wel degelijk een bruikbare ECE R22.05 gekeurde helm voor de speed pedelec, de Cratoni Vigor:

viewtopic.php?f=9&t=1081
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromer ST
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Lamkram schreef: 25 feb 2018, 14:51
Waarom worden de ski-, snowboard- of schaatshelm niet toegestaan voor de Speed pedelec. Ik zie dat deze sporters snelheden bereiken en helaas som ook aardige buitelingen maken die m.i. zwaarder zijn dan een val of aanrijding met de Stromer.

Heeft iemand een verklaring daarvoor?
Hieronder zomaar een paar voorbeelden, netjes toch?
Mijn huidige helm is een afgeleide van de CP Coroa + skihelm, nl. de CP Chimayo +
Beschikt over het ODSA-systeem dewelke een verdere evolutie is t.o.v. de meeste op de markt-zijnde fietshelmen.
Eveneens een enorme keuze aan tal van vizieren (compatibel met Coroa +), en ook uitbreidbaar met meerdere opties zoals ingebouwde bluetooth oortjes, ...
🇨🇭ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
🇨🇭CP Chimayo+/photochromic
Plaats reactie