Men neme het drooggewicht van een Prius (1325kg) en het gewicht van een Stromer met batterij (30kg) en versnellen beide voertuigen van 0km/h naar 45km/h en vergeten onderweg gemakkelijkheidshalve de rol- en luchtweerstand (die in het voordeel van de Stromer zouden uitdraaien) en de bestuurder:Buzze schreef: ↑14 feb 2018, 13:30 Geloof het of niet, maar de batterij van mijn ST1X (980Wh) is bijna even groot als de batterij in mijn Prius+ (1kWh).
In een Stromer is die batterij de redding van het milieu, in mijn Prius+ zou het dan plots de reden zijn dat een Prius meer vervuilt craddle to craddle dan een Hummer H1 (volgens een zéér betrouwbare Amerikaanse studie betaald door de petroleumlobby.)
Prius: 0.02875kWh
Stromer: 0.00065kWh
Toegegeven je kan discussieren hoe representatief dit simplistische model is. Maar is 1kWh in een Stromer de redding van het milieu? Misschien wel, misschien niet, op z'n minst een stuk minder belastend in gebruik (energie wordt efficienter aangewend). Ik troost me met de gedachte dat als ik 45km/h heb gehaald ik 44x minder energie heb gekost dan had ik met de wagen hetzelfde gedaan. .
Als iemand nog eens dezelfde oefening wil doen met het vermogen dat theoretisch gezien nodig is om een Prius 45km/h te laten aanhouden en een Stromer 45km/h te laten aanhouden? Ik ben niet zo goed in rolweerstanden en luchtweerstanden berekenen (en misschien heb ik in bovenstaande afgezien van het simplisme ook nog rekenfouten gemaakt ).
Bron:
https://www.wikihow.com/Calculate-Kinetic-Energy