Positie van de Kopgroep (Speed-pedelec Groep der Lage Landen)

rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Over indexeren gesproken, ik vond een linkje naar fietsberaad.nl.

http://fietsberaad.nl/index.cfm?section ... re+fietser

Het is interessant om te zien hoe de kopgroep als een team opereert in deze discussie.

Detail: @lomito probeert het nog leuk te houden met een positieve comment.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Als we nou allemaal eens een beetje normaal gaan rijden en rekening houden met welke weggebruiker dan ook (ja, pubers schieten nou eenmaal niet op en rijden met minimaal 3 à 5 naast elkaar 😞), dan zouden we al een stuk minder regels en typeringen nodig hebben.

Op het water bestaat er daarvoor zoiets als goed zeemanschap, helaas is dat nog niet tot het wegverkeer doorgedrongen.

Dat de SP door sommigen als levensgevaarlijk wordt beschouwd vanwege de 45 km/u is natuurlijk compleet idioot. Mijn auto kan 160 en niemand zeurt erover als ik ermee door een woonwijk rijd.
Het is dus niet de snelheid, maar wanneer je die wel en niet kan gebruiken. Aanpassend vermogen schijnt dat te heten.

Zelf merk ik dat de automobilisten gewoon ook nog niet gewend zijn aan een trappend geval dat dik 40 rijdt. De meeste claxons die ik heb gehad waren bedoeld als waarschuwing dat ik verkeerd zou zitten, niet als opzoutmiddel.

Als ik een 4-jarige de halve weg over zie zwalken hou ik daar ook rekening mee, ik heb het tenslotte ook ooit moeten leren. Net als het fietsen in een hondenuitlaatgebied. Ik heb zelf ook een hond en weet dat ze soms onverwacht oversteken naar het volgende heerlijke geurtje. Hou dus voldoende in zodat je indien nodig echt snel stilstaat.

Wat ik maar wil zeggen is dat mobiliteit momenteel toch flink in beweging is 😉 en regelgeving altijd achterloopt op vooruitgang. Dus laat elkaar nou vooral de ruimte, je middelvinger aan het stuur en houdt gewoon wat fatsoenlijk rekening met elkaar.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

rvaneijk schreef: 20 jan 2018, 23:13 Het is interessant om te zien hoe de kopgroep als een team opereert in deze discussie.
En slechts één van de drie Kopgroepleden stelt zich voor als lid van de Kopgroep. Juist voor dit soort publieke uitingen zou ik dus een goeie woordvoerder aantrekken, die zo'n discussie solo en zonder fnuikende opmerkingen aan kan, en die geduldig + professioneel onderbouwd de boodschap in het belang van speed-pedelec rijders wil blijven herhalen.

Verder opnieuw de bekende quote van Martin de Vries:
...de Kopgroep van de Speed-pedelec Groep der Lage Landen die inmiddels meer dan 1000 rijders omvat.
Het enige wat hiertegen te ondernemen valt is de Facebook groep "Speed-pedelec Groep der Lage Landen" massaal verlaten. Maar omdat deze groep fungeert als virtuele ontmoetingsplek voor speed-pedelec rijders en het pakweg 95% van de "leden" niet mega-interesseert wat de Kopgroep onderneemt, zullen veel mensen daar de noodzaak niet van inzien.

(Zoveel reacties en likes komen er niet op berichten die de Kopgroep plaatst in de Facebook groep. Het laatste bericht van de Kopgroep scoorde onder de ruim 1300 "leden" 16 likes en 9 opmerkingen, die bijna allemaal van de Kopgroepleden zelf afkomstig zijn, ook van mij.)
rvaneijk schreef: 20 jan 2018, 23:13 Detail: @lomito probeert het nog leuk te houden met een positieve comment.
Ik kom Lomito's posts inderdaad ook wel eens tegen op andere websites. Altijd bijdragen met een zeer herkenbare toon en duidelijke kijk op zaken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wiebe schreef: 20 jan 2018, 23:29 Op het water bestaat er daarvoor zoiets als goed zeemanschap, helaas is dat nog niet tot het wegverkeer doorgedrongen.
Klopt. En de voorrangsregels op het water zijn ook veel logischer dan op de weg. Grofweg: spierkracht gaat voor windkracht gaat voor motorkracht. Niet dat de pensionados die in de zomer met hun plezierjacht door Harlingen varen daar ook maar iets van lijken te weten wanneer ik met mijn kayak aan kom. Maar dat is dan niet anders. Ik hou daar maar rekening mee en dwing niks af.

Toch zou ik graag zien dat de verdeling op de weg ook meer langs deze lijn gebeurt: alles met een gaspedaal of gashendel verplicht de rijbaan op; alles wat met name op spierkracht werkt met snelheidsbeperking het fietspad op, tenzij door de hoge snelheid (zeg minimaal 35 of 40km/u) ook de rijbaan een optie is en hier vrijwillig voor wordt gekozen.
Wiebe schreef: 20 jan 2018, 23:29 Zelf merk ik dat de automobilisten gewoon ook nog niet gewend zijn aan een trappend geval dat dik 40 rijdt. De meeste claxons die ik heb gehad waren bedoeld als waarschuwing dat ik verkeerd zou zitten, niet als opzoutmiddel.
De ellende met toeteren is dat het zo agressief over komt. Voor mijn interpretatie geldt: toeteren + kleven = agressie. Alleen toeteren, dan kijk ik even om en zie ik later wel of ik een praatje kan maken. (Hangt ook een beetje van mijn humeur af.)
Wiebe schreef: 20 jan 2018, 23:29 Ik heb zelf ook een hond en weet dat ze soms onverwacht oversteken naar het volgende heerlijke geurtje. Hou dus voldoende in zodat je indien nodig echt snel stilstaat.
Mensen die hun hond niet aanlijnen waar dat wel verplicht is en die hond gaat op sjouw, daar kan ik behoorlijk kwaad op worden. Niet op de hond, wel op de eigenaar, omdat die zijn hond in gevaar brengt. In hondenuitlaat/losloopgebieden zul je mij niet zien Stromeren; daar zijn de honden terecht de baas, net zoals kinderen de baas zijn op een woonerf.

In gebieden waar geen aanlijn-plicht voor honden geldt ben ik op de Stromer veel makkelijker. Ik ben beducht op loslopende honden en ik ben mega-blij als de eigenaar in het donker een fietslampje aan de halsband van de hond bevestigt. Het scheelt dat ik totaal niet bang ben voor honden. Voor fietsers die dat wel zijn ligt het misschien anders.
Wiebe schreef: 20 jan 2018, 23:29 Wat ik maar wil zeggen is dat mobiliteit momenteel toch flink in beweging is 😉 en regelgeving altijd achterloopt op vooruitgang. Dus laat elkaar nou vooral de ruimte, je middelvinger aan het stuur en houdt gewoon wat fatsoenlijk rekening met elkaar.
Hear hear :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Stromeur schreef: 20 jan 2018, 23:43 Ik kom Lomito's posts inderdaad ook wel eens tegen op andere websites. Altijd bijdragen met een zeer herkenbare toon en duidelijke kijk op zaken.
Hoe diplomatiek! Ik zie mezelf belachelijk vaak terug op Google maar dat is ook niet vreemd als je op het menu staat van Spaanstalige restaurants... :lol:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 21 jan 2018, 01:26 Hoe diplomatiek!
:mrgreen:

Je weet dat ik jouw bijdragen waardeer, ook al zijn we het niet altijd eens. Je snapt hoe op inhoud te argumenteren, en een beetje onenigheid houdt iedereen wel lekker scherp.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Op de FB-groep zeggen ze nu een poll te gaan uitzetten: eerst om te inventariseren wie er mee wil praten/gezien wil worden als achterban, daarna steeds voor standpuntbepaling. Daarmee maak je in ieder geval duidelijk wat de achterban is en wil. Als eerste stap naar legitimatie vind ik het een positieve ontwikkeling.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Beste medestromers,

Ik ben ook kopgroeplid (mijn forumnaam is terug te vinden in mijn achternaam...) maar heb me buiten deze discussie gehouden omdat graag op dit forum ben om met jullie te praten over onze heerlijke "zoeffietsen" en dat niet wil vermengen met discussies over de kopgroep. De signalen van jullie en van de anderen op Facebook zijn duidelijk. Werk aan de winkel voor de kopgroep. Meer zeg ik er niet over.
Jullie zouden mij een plezier doen door dit topic hier af te sluiten en voor wie behoefte heeft de discussie voort te zetten op Facebook. Ik dacht kan/mag ik dit vragen aan jullie maar ik dacht ik doe het toch...... Ik ga dit topic iig niet meer verder bekijken omdat het mijn plezier verpest om over het reilen en zeilen van mijn ST2 met jullie te praten.
Dan terug waarvoor ik mij heb aangemeld op het + Stromer forum -. Vanmorgen heb ik al lekker aan de fiets gesleuteld (andere cassette) :D . Straks als het niet meer glad is een proefritje maken. Daarover meer in een ander topic.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Wanneer de kopgroep de feedback op FB en hier werkelijk ter harte neemt is een excuus over de scherpte van de woordvoering en bejegening op z'n plaats. Een kleinere broek maakt het geloofwaardiger. Ik volgt het op FB en zie wel wat daar gebeurd. Stromer ze.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Elsje schreef: 21 jan 2018, 10:19 Ik ben ook kopgroeplid (mijn forumnaam is terug te vinden in mijn achternaam...) maar heb me buiten deze discussie gehouden omdat graag op dit forum ben om met jullie te praten over onze heerlijke "zoeffietsen" en dat niet wil vermengen met discussies over de kopgroep.
Dat is een hele begrijpelijke keuze.
Elsje schreef: 21 jan 2018, 10:19 Jullie zouden mij een plezier doen door dit topic hier af te sluiten en voor wie behoefte heeft de discussie voort te zetten op Facebook. Ik dacht kan/mag ik dit vragen aan jullie maar ik dacht ik doe het toch......
Tuurlijk mag je dit vragen. Dat doe je immers in alle redelijkheid.

Het staat forumleden wat mij betreft wel vrij om alles rondom de Kopgroep op het Stromer Forum te bespreken. Ook Stromer-rijders hebben een belang in de besluitvorming rondom speed-pedelecs. Bovendien zit lang niet iedereen op Facebook, of in de betreffende Facebookgroep. Speed-pedelec rijders vind je overal, en ze zijn nooit ergens allemaal tegelijk.

Een forum-format biedt bovendien, zoals rvaneijk ook al aanhaalde, meer mogelijkheden om zaken uitgebreider met elkaar te bespreken dan een Facebookpagina. We hebben op het Stromer Forum niet voor niets de goed bezochte "In de Media" en "Wet- en Regelgeving"-subfora; het gaat ons allemaal aan. Het Stromer Forum is niet het Kopgroep Forum en gaat dat ook absoluut niet worden, maar wat de Kopgroep onderneemt is publiek, en dus kunnen we dat hier bespreken zoals we dat ook met andere zaken doen.

Zoals gezegd: de Kopgroep is welkom op het Stromer Forum om zaken te publiceren en om inhoudelijk te reageren, maar doen Kopgroepleden dat liever niet (of lukt het niet om bij de inhoud te blijven en een acceptabele toon te vinden), dan niet. :)
Elsje schreef: 21 jan 2018, 10:19 Dan terug waarvoor ik mij heb aangemeld op het + Stromer forum -. Vanmorgen heb ik al lekker aan de fiets gesleuteld (andere cassette) :D . Straks als het niet meer glad is een proefritje maken. Daarover meer in een ander topic.
Ik las het. Goeie aanpassing, die cassette :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie