Positie van de Kopgroep (Speed-pedelec Groep der Lage Landen)

rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

[Discussie over de Kopgroep afgesplitst naar een eigen topic. Stromeur.]

@Stromeur: Wat is de kopgroep eigenlijk precies en wie zijn de 8 leden? Is het een vereniging met statuten, of is het een groepje dat de FB groep representeert? Het is me niet helemaal duidelijk. De post op SP groep der Lage landen spreekt van een achterban va 1300 leden, die zij representeren in het publieke debat. Op zich een goed initiatief, maar als het lidmaatschap van de FB groep inderdaad opgevat wordt als legitimatie om te spreken namens een achterban, dan ben ik wel benieuwd naar de spelregels.

26904367_962611227210183_5089727190459164089_n.jpg
Laatst gewijzigd door rvaneijk op 18 jan 2018, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je legt precies de vinger op de zere plek van de Kopgroep, en dit was dus ook mijn eerste actie bij de Kopgroep. Er is geen rechtsvorm; er is een FB groep waarvoor je je als speed pedelec rijder/geïnteresseerde kunt aanmelden, zonder dat bij aanmelding aan jou wordt gemeld dat er een club van acht mensen actief is, die zegt of impliceert namens jou te spreken. Een groot deel van de 1300 FB leden is bovendien Belg, maar de Kopgroep acteert alleen in Nederland.

Er wordt voornamelijk vanachter de schermen gewerkt, waardoor voor bijna niemand duidelijk is wie er in de Kopgroep zit. Ik vind dat geen wenselijke situatie, ook niet voor het gezicht van de Kopgroep richting de politiek en andere stakeholders.

Op de eerste vergadering die ik bijwoonde heb ik dit ter sprake gebracht en toen zijn we overeen gekomen dat er in ieder geval een website zou komen (die ik zou gaan bouwen), zodat voor iedereen inzichtelijk is wat de Kopgroep is, wie de leden zijn, hoe de Kopgroep is ontstaan, wat de standpunten zijn en welke activiteiten er worden ontplooid.

Mijn volgende stap zou zijn: de Kopgroep ervan proberen te overtuigen om een stichting op te richten. Ook dat idee heb ik op die eerste vergadering in de week gelegd. Voor het oprichten van een stichting heb je een notaris nodig, het kost geld, maar ik weet zeker dat we ergens in het netwerk wel een notaris hadden gevonden die dit gratis of voor een vriendenprijsje zou willen doen. (Ik heb eerder stichtingen op die manier opgericht.) Allemaal met baby-stapjes, maar ik dacht we komen er samen wel.

Mijn indruk is inmiddels dat de meeste leden van de Kopgroep liever niet dit soort "bemoeienis" hebben (letterlijk woord), met als gevolg dat ergens direct de rem op kan worden gezet. Ik heb het helaas persoonlijk mogen ervaren. Dit werkt zo niet voor mij, en daarom wil er mijn naam en netwerk niet langer aan verbinden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

rvaneijk schreef: 18 jan 2018, 14:37 wie zijn de 8 leden?
Sinds gisteren zijn er het dus 7:

Raymond Comvalius
Jesse van Elsberg
Jules Meijerink
Robert van der Sluiszen (opereert onder een andere naam op FB)
Hans Stumpel
Martin de Vries
Loes Zwaard
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Interessant en zorgelijk.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk wel dat de Kopgroep echt met de beste bedoelingen te werk gaat hoor. Alleen de manier waarop is niet de mijne.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Even rustig afwachten, de zaak laten klappen en dan met de actieve achterban van dit forum doen wat nodig is.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben uit mijn vel geklapt en uit de Kopgroep gestapt. Het is vanuit de meeste Kopgroep-leden (feitelijk op één lid na) sindsdien oorverdovend stil. Waarschijnlijk worden er vandaag nog wat mensen van de Kopgroep boos op mij, omdat ik hier op het forum enkele gevoelige feiten benoem. Maar wat mij betreft is daar niks geheims of onwaars aan. Dat e.e.a. bij de Kopgroep gevoelig ligt dat is wat anders; ik werk gevoeligheden liever uit de weg door ze te benoemen en op te lossen, dan door ze te vermijden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Transparantie is een basisvereiste voor democratische besluitvormingsprocessen.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Ik heb daar van begin af aan vragen gesteld over de legitimiteit van de kopgroep, maar geen voet aan de grond gekregen. Er kwam meteen de vraag of ik vond dat ze het niet goed deden, ze schoten de verdediging in.
Net weer een berichtje in de groep gegooid.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 18 jan 2018, 15:13 met de actieve achterban van dit forum doen wat nodig is.
De actieve achterban van het Stromer Forum heb ik ook al meermaals in de Kopgroep ter sprake gebracht. Dit forum is een geweldig medium om honderden, zo niet duizenden mensen (gemiddeld 7.000 unieke bezoekers per maand in de laatste 3 maanden, en het is winter!) op de hoogte te houden van de activiteiten. En dan heb ik het nog niet eens over het netwerk dat alle forumleden op hún beurt weer hebben.

Maar de Kopgroep is hier niet in geïnteresseerd; de tendens richting het Stromer Forum is eerder een beetje anti. Naast dat ik dit persoonlijk niet prettig vind (ik ben nota bene gevraagd om deel te nemen aan de Kopgroep omdát ik het Stromer Forum heb opgezet), vind ik het ook ontzettend jammer en een gemiste kans. Want ik vermoed dat het bereik van het Stromer Forum inmiddels minimaal zo groot, zo niet groter, is dan dat van de FB pagina van de Kopgroep, en we zijn nog lang niet uitgegroeid.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie