Deelname aan effectmeting maatregel speed-pedelecs Provincie Gelderland

Gebruikersavatar
TeuRij
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 aug 2018, 13:42
Locatie: Gelderland

Lomito schreef: 11 sep 2018, 16:54 Nog geen gekke dingen meegemaakt maar ik rij ook vrijwel nooit op de rijbaan.
Ik fiets ook niet vaak op de rijbaan. Maar heb van de 12 ritten, die ik met de camera gemaakt heb, er 5 bewust over de rijbaan gefietst. Dus, zoals de wetgever het bedoelt. Puur om het verschil aan te tonen. En de agressieve reacties van een aantal automobilisten te tonen die ik vaak krijg als ik op de rijbaan fiets.

Maar zo'n camera op de helm doet wonderen. Ik merkte dat ik veel minder agressieve reacties kreeg dan gewoonlijk op de weg, omdat iedereen de camera op m'n helm zag... En mensen reageren toch anders als ze weten dat ze gefilmd worden. :oops:

Misschien is het een idee om een dummy-camera op de helm te monteren... Dan wordt ik minder afgesneden, en krijg ik minder middelvingers, etc. :D
+STROMER- ST2S | Stromert sinds januari 2017 | 38 km woon-werk enkel
BlinkerGrips knipperlichten | Spurcycle bel | AirWings verende zadelpen | SQLab maatzadel | Elvedes FX18 Remschijf voor | B&M spiegel | Topeak telefoonhouder
Lomito

Ik had al eerder gelezen over het camera-effect en heb dat vandaag eens getest. Dus overal waar dat verplicht is op de rijbaan (Ewijk, Beuningen, Nijmegen, Elst, Kesteren, Rhenen, Wageningen en Zetten)... waar ik normaal gesproken gewoon het fietspad pak heb ik vandaag steevast de rijbaan gepakt... En inderdaad: geen centje pijn, auto's blijven rustig achter me rijden en ik heb zelfs de snelheid laten afzakken tot 30 km/uur waar 50 is toegestaan.

Morgen is de laatste dag dat ik de 360° camera heb en ga eens flink uitpakken. Morgen vroeg in de spits ga ik een traject binnen de bebouwde kom met separaat fietspad (niet brommen)meermalen rijden. Het gaat om een stukje van slechts 1 kilometer en die ga ik afwisselend rijden met de camera op de helm en op het stuur. Met de camera op de helm is van alle kanten zichtbaar dat er gefilmd wordt maar met de camera op het stuur is dat niet alleen minder opvallend, inhalend verkeer van achteren ziet de camera pas als het te laat is. Wat die ene kilometer ook interessant maakt is het feit dat de snelheidslimiet voor driekwart 50 km/uur is en voor de rest 30 km/uur.

Ondertussen heb ik twee SD-kaartjes van 128 Gb volgeschoten met vooral hele saaie beelden (maar ook met enkele pareltjes) en ga morgen de laatste kaart helemaal bevuilen met mijn eigen onderzoekje. :dwarf:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Goed idee. Het lijkt me sowieso van belang dat deelnemers het aan de onderzoeker melden wanneer ze het gevoel hebben dat de Hamsterweken-look van invloed is op de reacties van andere weggebruikers.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

En als dat effect er inderdaad lijkt te zijn dan moeten we allemaal maar aan de camera dummy op de helm :bp:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lomito

Zo, weer terug van mijn mini-onderzoekje in de ochtendspits. Eerst ben ik naar de Stationsstraat in Zetten gegaan, een 50 km/u-weg met vrijliggend fietspad. Ik had hier eerder al wat getoeter en ander gedoe meegemaakt maar vandaag helemaal niets. Vervolgens naar Heteren gereden voor enkele ritjes over de Polderstraat, ook hier 50 km/u met vrijliggend fietspad maar nu met doorgetrokken streep. :mrgreen: In Zetten werd ik nog ingehaald maar nu bleef men keurig achter mij rijden. Ik heb de snelheid laten zakken naar 35 km/u maar ook toen geen krimp. Ik kreeg zelfs ten onrechte voorrang aangeboden door een bestelbusbestuurder terwijl hij op de voorrangsrotonde reed... :ck:

Vanmiddag (ca. 16:00 uur) zal ik de test nogmaals herhalen (combineer ik dat gelijk met de Tap6-rit). De autoforensen zijn dan wat sneller aangebrand want als het niet opschiet hebben ze minder weekend.

Nu bedenk ik me ook dat ik met de ST5 best meer op de rijbaan ben gaan rijden en tot nu toe nog geen gedoe met automobilisten heb gehad. Zou er dan naast het camera-effect ook nog sprake zijn van het ST5-effect of misschien wel de dikke Pirelli-banden-effect??? De fiets geeft je inderdaad een king of the road gevoel waardoor je zelfverzekerder rijdt. Op de ST2s had ik dat niet en reed ik onbewust toch wat meer aan de rechterkant van de rijstrook. En nu met de ST5 rij ik vol vertrouwen midden op de rijbaan en als er situaties zijn dat ik niet wil dat auto's gaan inhalen (en daarbij te kort zijdelings passeren) dan rij ik zelfs tegen de wegas.

En als jullie denken "voert die luie flikker ook nog eens iets uit behalve als een dolle door het Rivierenland rijden en automobilisten treiteren tijdens de ochtendspits", dan kan ik alleen maar zeggen dat ik vanmorgen door enkele gesprekken met installateurs te voeren dik 10K verdiend heb... voor mij is het weekend begonnen. :bp:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 14 sep 2018, 10:04 Nu bedenk ik me ook dat ik met de ST5 best meer op de rijbaan ben gaan rijden en tot nu toe nog geen gedoe met automobilisten heb gehad. Zou er dan naast het camera-effect ook nog sprake zijn van het ST5-effect of misschien wel de dikke Pirelli-banden-effect??? De fiets geeft je inderdaad een king of the road gevoel waardoor je zelfverzekerder rijdt. Op de ST2s had ik dat niet en reed ik onbewust toch wat meer aan de rechterkant van de rijstrook. En nu met de ST5 rij ik vol vertrouwen midden op de rijbaan en als er situaties zijn dat ik niet wil dat auto's gaan inhalen (en daarbij te kort zijdelings passeren) dan rij ik zelfs tegen de wegas.
Ik weet wel zeker dat het helpt. Volgens mij is het een combinatie van het robuuste uiterlijk van de ST5, de snelheid en je eigen uitstraling.

Ik had exact hetzelfde toen ik van mijn ST1 X overstapte naar de Es, waarbij met name de bouwlamp (mogelijk i.c.m. de dagrijverlichting, die heeft de ST1 X n.l. ook niet) ervoor zorgde dat er wat meer ontzag van mede-weggebruikers kwam die mij vanaf de voorzijde aan zagen komen. Achterop werd het ook beter, naar mijn gevoel omdat ik dankzij de sterkere motor makkelijker mee kon met de rest van het verkeer. Dat was weer goed voor mijn zelfvertrouwen etc. etc. Ik pak nu bijna overal waar dat moet de rijbaan, terwijl ik met de ST1 X juist bijna overal op het fietspad bleef.

Met de looks van de ST5 zal dit nog sterker werken. Maar zeg, die 10k he, die je net hebt binnen geharkt...had je daar al een bestemming voor? :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stroener
Pro
Pro
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 jul 2018, 18:33
Locatie: Maassluis (NL)

10k verdient of omgezet ? :bn:
St2 ltd 256
woon-werk 25 meter!
Lomito

Stroener schreef: 14 sep 2018, 11:11 10K verdiend of omgezet ? :bn:
Verdiend... mijn toegevoegde waarde zit gemiddeld op zo'n 90% (zakelijke dienstverlening).
En dat is @Stromeur een leuke aanvulling op het familiefonds (studiekosten dochter, pensioen, vakanties, verbouwingen). Maar uit dat fonds worden ook donaties betaald en kampeerweekends @Lomito's place. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Stroener
Pro
Pro
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 jul 2018, 18:33
Locatie: Maassluis (NL)

:ay dat doet u goed :ay
St2 ltd 256
woon-werk 25 meter!
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Ik had zaterdag 8 september een andere ervaring met de camera op de helm.
Bewust op de weg gefietst 's ochtends vroeg in het centrum van Arnhem.
4 Automobilisten ontmoet en alle 4 wilden mij uiteraard zo snel mogelijk inhalen, natuurlijk over een doorgetrokken streep. 1 van deze 4 automobilisten maakte tijdens het inhalen de gebruikelijke gebaren.
50 Meter verder sprak ik de automobilist aan tijdens het wachten voor het stoplicht.
Ik gaf aan dat ik volgens de wet op de weg moest fietsen in de bebouwde kom.
Hij had niets aan deze boodschap en volgens hem moest ik gewoon op het fietspad fietsen. :bu:

Ik moet wel zeggen dat ik afhankelijk van de situatie soms veiliger voel binnen de bebouwde kom op het fietspad en soms veiliger op de openbare weg.

Ik vind dan ook dat speed pedelecs binnen de bebouwde kom zowel op het fietspad als op de openbare weg zouden mogen fietsen.
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Plaats reactie