Deelname aan effectmeting maatregel speed-pedelecs Provincie Gelderland

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1708
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Wie gaat er morgenavond namens het Stromerforum naar de workshopbijeenkomst over Speed Pedelecs in Utrecht waar oa. de presentatie van de effectmeting in Gelderland wordt gehouden?
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

In Arnhem/Nijmegen/Wageningen/Amersfoort/Tiel was ik wel gegaan, Utrecht is me net te ver op de Stromer.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Hoe laat is het, en waar?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1708
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Marco V heeft de info over tijd en plaats en is van plan om te gaan.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1708
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Vanmorgen zijn de uitkomsten gepresenteerd bij een SWOV-bijeenkomst. Geen idee wat er is uitgekomen want de deelnemers zijn nog niet geïnformeerd. Wonderlijk dat deze volgorde gekozen wordt. De projectleider beloofde dat de deelnemers zo spoedig mogelijk worden geïnformeerd.
Afwachten dus.

Ondertussen per mail dit bericht ontvangen:

“...Dag Steven en Marco,

Ter info; ik zag op het Stromerforum e.e.a. heen en weer gaan over terugkoppeling van de effectmetingsresultaten richting de deelnemende speed-pedelecrijders. Ik wil jullie alvast meegeven dat deze vandaag of morgen komt (vanuit onderzoeksbureau Keypoint). Ten aanzien van de opmerking ‘waarom eerst bij het Ministerie en Nationaal Verkeerskundecongres en daarna pas richting de deelnemers’ is het antwoord simpel. De afspraak met CROW, ministerie en andere wegbeheerders was al gepland, net als het NVC. Oorspronkelijk waren we niet zeker dat we al harde conclusies konden delen op deze data (we zouden alleen iets vertellen over de onderzoeksopzet), maar omdat Keypoint lekker is opgeschoten was dat wel het geval. Omdat veel andere wegbeheerders in NL uitkijken naar onze uitkomsten, en dit wel ideale podia zijn, hebben we gemeend er goed aan te doen dit momentum meteen te gebruiken. Neemt natuurlijk niet weg dat deelnemende speed-pedelecrijders ook nieuwsgierig zijn en recht hebben op terugkoppeling; deze volgt dus vandaag of morgen. De presentatie die ik gisteren bij het CROW heb gehouden zal ik ook met jullie delen zodra hij ook onder de aanwezigen wordt verspreid.

PS: Ik had jullie gisteren bij het CROW ook verwacht?

Met vriendelijke groet,
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Stromend schreef: 06 nov 2018, 06:28 Marco V heeft de info over tijd en plaats en is van plan om te gaan.
Even een kleine corretie.
Ja ik heb inf
o over de tijd en plaats omdat ik uitgenodigd was. Nee ik ben niet gegaan.
Ten eerste ik moet ook gewoon werken net als ieder ander
Ten tweede alle deelnemer krijgen de uitslag, etc. toch. Het duurt alleen even langer, so what.
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1708
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Beste speed-pedelecrijders,

In de vorige update hebben we u verteld hoe de meetweken zijn verlopen in het kader van de effectmeting van de Gelderse uitzonderingsmaatregel. Sindsdien hebben we flinke stappen gemaakt en alle data geanalyseerd. In deze mailing willen we u graag een inzicht geven in de eerste resultaten.

De cijfers
Allereerst een aantal getallen. In september hebben we alle 16 trajecten onderzocht. In totaal hebben 32 speed-pedelecrijders een week lang met een actiecamera gefietst. Gemiddeld bestond deze groep (u, dus) uit 8 vrouwen en 24 mannen. De gemiddelde leeftijd was 44 jaar. Onderstaand staatje laat de leeftijdsspreiding zien.

Daarnaast hebben we camera’s langs alle uitzonderingstrajecten geplaatst, waarmee we de verkeerssituatie hebben gemonitord en speed-pedelecpassages hebben geteld. In totaal hebben we met die camera’s 191 passages van speed-pedelecs waargenomen. Ook hebben we passerende fietsers gevraagd naar de betekenis van het uitzonderingsbord. In totaal hebben we 730 fietsers hun kennis kunnen vragen.

Op basis van onze onderzoeken hebben we een aantal interessante bevindingen. In deze update gaan we in op de plek op de weg, de gereden snelheid en de waargenomen gevaarlijke situaties.

Plek op de weg
De belangrijkste bevinding van ons onderzoek is dat speed-pedelecrijders bij voorkeur op het fietspad rijden. Dit geldt zowel voor fietspaden binnen als buiten de uitzonderingstrajecten. Deze bevindingen worden ondersteund door de beelden uit actiecamera’s en observatiecamera’s en de enquêtes. Om hier een beeld van te geven: van de 191 speed-pedelecpassages die onze observatiecamera’s hebben vastgelegd zagen we 184 keer een speed-pedelec op het fietspad, 3 keer een speed-pedelec op de rijbaan en 4 keer een wisseling tussen rijbaan en fietspad.

Snelheid
Dat de speed-pedelec 45 km/u haalt is bekend. Dat u niet altijd zo snel rijdt is vooral onder speed-pedelecrijders bekend. Dit zien we terug in onze meetresultaten. De gemiddelde kruissnelheid op het fietspad binnen een uitzonderingstraject ligt op 33 km/u. Dat is iets sneller dan op een (brom)fietspad binnen de bebouwde kom buiten een uitzonderingstraject (31,6 km/u). Verder valt ons op dat de kruissnelheden zeer uiteenlopen, van 27 km/u tot rond de 40 km/u. Ook zien we dat de gemiddelde kruissnelheid binnen de bebouwde kom structureel 3 km/u lager ligt dan buiten de bebouwde kom en dat de snelheid op de rijbaan 3 km/u hoger ligt dan op het (brom)fietspad.

Gevaarlijke situaties
We hebben onze meetgegevens uitgebreid onderzoek op gevaarlijke situaties. Gedurende de meetperiode hebben we geen ongevallen geregistreerd. Wel hebben we nu en dan wat risicogedrag gezien waarbij het vooral ging om weinig inhaalruimte in combinatie met het beperkt verminderen van snelheid. Wanneer er voldoende ruimte was, leverde het passeren geen noemenswaardig gevaar op. Een belangrijke bevinding is dat de speed-pedelecrijder vaak goed lijkt te anticiperen. Blijkbaar bent u zich bewust van uw snelheid en van het feit dat overig verkeer u laat opmerkt.

Vervolgstappen
We hopen dat u hiermee alvast een inkijkje hebt kunnen krijgen in de eerste resultaten uit het onderzoek. Momenteel lopen er veel gesprekken over de regelgeving rondom de speed-pedelec. Het onderzoek waar u aan mee heeft gedaan speelt daar ook een rol in. De rapportage wordt nu definitief gemaakt en binnenkort opgeleverd. Wanneer dat is gebeurd, zal u ongetwijfeld weer horen en is het stuk openbaar beschikbaar. We danken u alvast hartelijk voor uw waardevolle inbreng.

Met vriendelijke groeten,

Rick Schotman

Hoofdonderzoeker Effectmeting Uitzonderingsmaatregel speed-pedelecs
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Voor ons zijn de resultaten uiteraard nauwelijks een verrassing hoewel ik van een eerder onderzoek meen te herinneren dat slechts 23% van de SP-ers ten onrechte op het fietspad reden (kon ik toen al nauwelijks geloven) en dat nu blijkt dat bijna 100% op het verboden fietspad rijdt... dat kan ik ook nauwelijks geloven maar dit ligt volgens mij wel dichter bij de dagelijkse praktijk. Voor de wetgever moet die uitslag wel een eye opener zijn met twee opties:
- vol in de handhaving schieten
- regelgeving herzien.

Ik ben overigens erg blij dat tijdens het onderzoek geen ongevallen hebben plaatsgevonden gezien het vooroordeel dat de SP zeer gevaarlijk is. Er is geconstateerd dat afgezien van enkelen die weinig snelheid terugnemen bij het passeren van andere fietsers de SP-ers goed anticiperen... met in het achterhoofd het besef van onze kwetsbaarheid is dat niet meer dan logisch.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Fijn dat de onderzoekers de deelnemers zo goed op de hoogte houden (en jullie ons weer :ay )

Naast alles wat Lomito aanhaalt (eens), viel ook dit mij op als niet-verrassend:
Stromend schreef: 12 nov 2018, 14:21 Verder valt ons op dat de kruissnelheden zeer uiteenlopen, van 27 km/u tot rond de 40 km/u.
Ik hoop écht met heel mijn hart dat dit een grote eye-opener is voor de beleidsmakers en conservatieve partijen zoals de Fietsersbond. Want iedereen heeft het maar de hele tijd over die 45km/u waarmee wij de wereld tot een onveilige plek zouden maken, maar onze werkelijke snelheden komen hier dus bij lange niet in de buurt! Ook dit is typisch zoiets dat niemand zich lijkt te realiseren, behalve de SP-rijders zelf.

Ik ben razend benieuwd naar de vervolgstappen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ik zou zo graag willen dat ik die 45 km/u haal :lol:

Mijn kruissnelheid blijft toch wel hangen op 41 a 43 op de omni bij rustig weer.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Plaats reactie