Deelname aan effectmeting maatregel speed-pedelecs Provincie Gelderland

Lomito

Polling schreef: 18 sep 2018, 18:47 Misschien voor de mensen die regelmatig met agressie worden geconfronteerd, een optie om en dummy-camera op de helm te monteren?
Dat is zeker het overwegen waard, ik zou dan echter gelijk voor een echte camera kiezen. Voor 5-6 tientjes heb je al een redelijke camera met beeldstabilisatie en een hele reeks handige mounts en koppelstukken.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Maar die zou ik dan op het stuur monteren, veel beter beeld... ;-)
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Lomito

Polling schreef: 18 sep 2018, 23:09 Maar die zou ik dan op het stuur monteren, veel beter beeld... ;-)
Hangt af van wat je redenen zijn om opnames te maken... :az
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Moet je voor de gein door den bosch bij Orthen gaan fietsen : leren de onderzoekers nog wat nieuwe woorden :ai :ai :ai
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Lomito

Awv schreef: 18 sep 2018, 23:33 Moet je voor de gein door den bosch bij Orthen gaan fietsen : leren de onderzoekers nog wat nieuwe woorden :ai :ai :ai
Prachtwijkje schat ik zo?
Lomito

Afgelopen week heb ik wat vaker bewust op de rijbaan gereden, ook als het wat mij betreft niet nodig is (rustig fietspad), en zelfs op 50-wegen die door de ligging aan de rand van de bebouwde kom nogal uitnodigen om 80 te gaan rijden, maar totaal geen reactie... geen gemopper, gescheld, getoeter, ach jullie kennen het riedeltje wel.

Nu moet ik wel zeggen dat ik vrijwel nooit in de spits rij en dat de wegen dan ook vrij rustig zijn. Toch zal ik mijn weg vooral op fietspaden blijven vervolgen want op de rijbaan word je ongevraagd en langdurig op een ongezonde dosis uitlaatgassen getrakteerd. Nee dank u... :av
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik hier wel. Gisteren nog een toeterende muts in een wat te dikke auto achter me. Met mijn hand een "doe eens rustig, mens" teken gegeven en daarna op mijn gele plaat gewezen. Vanochtend nog een toeterende malloot achter me gehad die hier op het industrieterrein vond dat ik maar op het fietspad moest gaan rijden (alsof ik blind of achterlijk ben of zo - ter info: niet blind) :aq
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lomito

Vandaag nog eens expres een ritje maximaal over de rijbaan gereden maar alleen positieve reacties.... :ck:
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Beste speed-pedelecrijders,



De afgelopen weken hebben jullie stevig doorgefietst om zoveel mogelijk beelden te maken van jullie fietstochten op de speed-pedelec. Ook hebben we tijdens persoonlijke gesprekken en het afnemen van een vragenlijst veel verhalen en ervaringen gehoord over hoe het is om als speed-pedelecrijder onderweg te zijn. De afgelopen week reden de laatste rijders met een camera rond en is de meetperiode achter de rug.

Update
Via deze update willen we graag iets meer over het project vertellen en over de waarde van de gesprekken en de door jullie opgenomen beelden.

Zoals velen weten, valt de speed-pedelec onder de categorie van bromfietsen. Dit betekent dat het binnen de bebouwde kom officieel niet is toegestaan om op het fietspad te rijden. Toch zijn er veel situaties waarin dit voor de rijder prettiger of veiliger is. Daarom heeft de Provincie Gelderland op een aantal wegen de uitzonderingsmaatregel voor speed-pedelecs ingevoerd.

16 uitzonderingstrajecten
Gelderland heeft 16 uitzonderingstrajecten aangewezen, waarop het binnen de bebouwde kom is toegestaan om met de speed-pedelec over het fietspad te rijden. Omdat dit een unieke situatie is, is het belangrijk om het effect hiervan in kaart te brengen, zowel voor de speed-pedelecrijder, als voor het overige verkeer. De resultaten van het onderzoek dragen dan ook bij aan de besluitvorming rondom speed-pedelecs.

De effectmeting
Het onderzoek waar u aan mee heeft gedaan, is onderdeel van een groter onderzoek. Naast opnames met de actiecamera’s en de afgenomen enquêtes hebben we gedurende de afgelopen maand alle uitzonderingstrajecten een week lang geobserveerd met camera’s, hebben we snelheidsmetingen van het verkeer op de uitzonderingstrajecten gehouden en hebben we ons verdiept in ongevalscijfers van speed-pedelecs. Daarnaast hebt u ons misschien langs de weg zien staan toen we passanten vroegen wat het uitzonderingsbord betekende.

Actiecameraonderzoek
Met de beelden van de actiecamera waar u mee heeft gereden, kunnen we volledig rondom u kijken. Met die beelden zien we bijvoorbeeld of u op de weg of het fietspad rijdt, hoe het verkeer in de buurt zich heeft gedragen en welke reacties u ontving. Ook zien we de actuele snelheid en locatie waar u gefietst heeft. Deze beelden helpen ons om door uw ogen naar het verkeer te kijken. Voor verdieping hebben we met u gesproken en een vragenlijst afgenomen. Samen levert dit een duidelijk beeld op van “de speed-pedelecrijder”.

En nu…
Na een maand van intensief onderzoek is het nu tijd voor de data-analyse. Dit voeren we de komende periode uit, waarna we dit tot een onderzoeksrapport uitwerken. Uw inbreng en reacties zijn daarbij ontzettend waardevol. Zo zorgen we er met elkaar voor dat de speed-pedelec een goede plek op de weg krijgt, en hopelijk ook een goede plek in het blikveld van de medeweggebruikers.



Na afronding van de analyse brengen we u opnieuw op de hoogte van de eerste bevindingen van het onderzoek. Wordt dus vervolgd!



Met vriendelijke groet, mede namens de Provincie Gelderland,

De onderzoeker
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
TeuRij
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 aug 2018, 13:42
Locatie: Gelderland

Ja Stromend, die mail kreeg ik ook.
Mooi om te zien dat ze er serieus werk van maken.
En mooi dat we met z'n allen een steentje hebben kunnen bijdragen.

Ik ben heel erg nieuwsgierig naar de uitkomsten...
+STROMER- ST2S | Stromert sinds januari 2017 | 38 km woon-werk enkel
BlinkerGrips knipperlichten | Spurcycle bel | AirWings verende zadelpen | SQLab maatzadel | Elvedes FX18 Remschijf voor | B&M spiegel | Topeak telefoonhouder
Plaats reactie