Mocht je toen niet zijn benaderd, maar rijd je wel op één van die 16 trajecten en je hebt zin om deel te nemen aan een onderzoek, stuur mij dan even een mail naar info at stromerforum punt nl, dan stuur ik de originele mail naar je door zodat je kunt reageren.
[Edit 22-1-2018: de onderzoeker heeft laten weten dat ook speed-pedelec rijders die in de gemeente Wageningen op één van de uitzonderingstrajecten rijden deel kunnen nemen aan het onderzoek.]
Beste speed-pedelecrijder,
Ik ben ***, verkeers- en gedragskundige bij de provincie Gelderland en inhoudelijk adviseur voor hoe wij als wegbeheerder omgaan met speed-pedelecs, dit vanwege de nieuwe wetgeving en de nieuwe positie van de speed-pedelec op de weg.
Wij hebben het afgelopen najaar langs 16 provinciale wegvakken binnen de bebouwde kom een veiligheidsmaatregel genomen; volgens de nieuwe wetgeving moet de speed-pedelecrijder hier in principe op de rijbaan rijden, maar wij maken hier een uitzondering door ze ook op het fietspad toe te staan. Dit gebeurt door middel van onderborden onder het verkeersbord “Verplicht fietspad”. Mogelijk was u hiervan al op de hoogte en heeft u deze borden al gezien. Een kaartje met de 16 provinciale uitzonderingstrajecten vindt u bijgevoegd.
Wij willen graag kijken of deze uitzonderingsmaatregel het gewenste effect heeft. Ook veel andere wegbeheerders (gemeenten en provincies) zijn benieuwd naar de effecten en stemmen hun initiatieven voor de speed-pedelec hier op af. Daarom bereiden wij een effectmeting voor. Aangezien het aantal speed-pedelecs nog beperkt is, en wij ons voor de meting willen focussen op de wegvakken waar relatief veel speed-pedelecs rijden, hebben wij de Fietstelweek van afgelopen najaar gebruikt om hier een beeld van te krijgen. U bent tijdens de Fietstelweek op één of meer van onze 16 uitzonderingstrajecten waargenomen en heeft positief geantwoord op de vraag of u bereid bent deel te nemen aan deze effectmeting. Dat waarderen we erg!
De daadwerkelijke effectmeting staat voor komend voorjaar gepland. Deze zal worden uitgevoerd door een onderzoeksbureau. De te gebruiken onderzoekstechniek(en) moeten nog bepaald worden, maar dienen in ieder geval antwoord te geven op de vraag: Op basis waarvan bepaalt de speed-pedelecrijder of hij/zij (op onze 16 uitzonderingstrajecten) de rijbaan of het fietspad kiest, tot welk rijgedrag leidt dit en welke consequenties heeft dit voor zijn eigen verkeersveiligheid en die van zijn/haar medeweggebruikers?
Om de effectmeting goed voor te kunnen bereiden hebben we nog enkele vragen aan u:
1. Bent u nog steeds bereid om deel te nemen?
Er zijn inmiddels een aantal maanden verstreken sinds de Fietstelweek. Mogelijk zijn er in de tussentijd dingen gebeurd waardoor het voor u of ons niet meer relevant is om deel te nemen aan de effectmeting. Bijvoorbeeld als u geen speed-pedelec meer hebt.
2. Wat is het reistraject waarvan u met uw speed-pedelec vaak gebruik maakt?
Om technische en privacyredenen kon de uitvoerder van de Fietstelweek enkel uw e-mailadres verstrekken (en ook nu pas), daarom weten we niet wat uw dagelijkse/wekelijkse route is, en op welke van onze 16 uitzonderingstrajecten u rijdt. Het verzoek is om aan te geven van welke dorp/stad naar welke dorp/stad uw reguliere traject loopt, en op hoofdlijnen via welke route. Adressen of coördinaten zijn (vooralsnog) niet nodig.
3. Zou u eventueel bereid zijn om gedurende een periode van enkele weken een actief meetinstrument op uw speed-pedelec te dragen?
Zoals hierboven aangegeven: Wij weten op dit moment nog niet exact op welke wijze de effectmeting uitgevoerd zal worden, maar mogelijk is de inzet van een on-board camera en/of GPS onderzoekstechnisch gewenst. Indien we hiervoor kiezen streven we er uiteraard naar om u praktisch en logistiek zoveel mogelijk te ontzorgen qua aanbrengen, uitlezen en verwijderen van de apparatuur van uw speed-pedelec. Uiteraard houden we hierbij rekening met de privacywetgeving.
Graag zouden we uiterlijk deze maand uw antwoorden op bovenstaande vragen ontvangen. Uiteraard houden we u op de hoogte van de verdere voorbereidingen van de effectmeting, en van de rol die u hierin mogelijk kunt spelen. Mocht u nog vragen hebben of suggesties, dan kunt mij via onderstaande contactgegevens bereiken.
Mocht u nog andere speed-pedelecrijders kennen die ook van een van de 16 uitzonderingstrajecten gebruik maken, stuur deze e-mail dan gerust door.
Alvast hartelijk bedankt voor uw medewerking!
Hartelijke groet,
***
Verkeers- en gedragskundige