Aankoop 2017 vs 2018 modellen

Plaats reactie
guzzie
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2018, 22:35
Locatie: Overpelt

Beste Stromergebruikers,
Ik zit al een tijd lang hier op het forum rond te lurken op zoek naar informatie voor de aanschaf van een mooie Strömer. Dit via bedrijfsfietsleasing, wat een redelijke som geld scheelt.

Nu met de overgang naar de 2018 modellen zit ik toch serieus in de knoop met de juiste keuze te maken.Ik moet namelijk naar mijn werk exact 40.5 km enkel afleggen waarvan 80´% langs het kanaal. Een heel traject, daarom heb zeker een goede batterij nodig. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar de 983 kwh batterij.

Ik ben bij onze lokale dealer langsgeweest en ik heb de keuze tussen de volgende items:

- ST1X 2018 983 kwh kostprijs 5990 eur
- ST2 2017 983 kwh kostprijs 5890 eur
- ST1X 2017 813 kwh testmodel met 900 km op de teller kostprijs 4300 eur

Nu, na het bekijken van alle 2018 filmpjes hier op het forum, betwijfel ik of de besproken kinderziektes die de 2017 ST1X wel zijn opgelost? Volgens mij is het niet meer dan de nieuwe omni, claxon, licht en remlicht en downgrade schakelsysteem en kleurtjes dat ze hebben uitgevoerd, of ben ik daar mis?

De grote vraag is natuurlijk of dit de moeite is t.o.v. de 2017 modellen? Met een bedrijfsfiets kan ik namelijk ook niets zelf tweaken of aanpassen aan de fiets (wel onderhoudscontract, omnium, etc.)

Wat raden jullie aan? Is de nieuwe omni module echt de moeite?

Groetjes,
Een toekomstig Strömer-fietser
guzzie
St2 2018 - 983 wh - in bestelling
ww Overpelt-Geel 35 km enkel
Lomito

Hallo Guzzie, met een dagelijkse rit van 40,5 km enkele rit moet je niet twijfelen. Zeker als je voor 80% langs een kanaal gaat fietsen kan ik je maar 1 ding meegeven: koop een ST2s! Je hebt dan niet alleen de 983 Wh accu die ook in de winter een actieradius van minimaal 45 km geeft, maar ook een sterkere ondersteuning die je langs zulke windgevoelige locaties keihard nodig hebt. Met een ST1x is het gewoon flink aanpoten, met een ST2s rij je fluitend langs een kanaal bij tegenwind.

Met de kilometers die jij gaat maken is de investering in de duurdere ST2s economisch zeer goed te verantwoorden. En daarnaast heb je de lekkerste fiets die momenteel verkrijgbaar is.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23012
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ha Guzzie, welkom!
guzzie schreef: 10 jan 2018, 13:17 Ik moet namelijk naar mijn werk exact 40.5 km enkel afleggen waarvan 80´% langs het kanaal. Een heel traject, daarom heb zeker een goede batterij nodig. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar de 983 kwh batterij.
Dat is een aardige afstand inderdaad. Of je nu kiest voor de 983Wh accu of de 813Wh accu; je zult sowieso moeten bijladen op je werk wanneer je de hele rit op volle ondersteuning rijdt.
Langs het kanaal zal vast een stevige wind staan, en als je die flink tegen hebt, dat neemt die wind een hap uit je actieradius. Mocht je in de winter door fietsen, dan doet de kou hetzelfde.

Ik denk dat je een enkele reis met een ST1 X met 814Wh ook wel redt hoor, maar misschien niet van harte als het gaat vriezen en je hebt windkracht 5 tegen. Als je je het hele jaar door geen zorgen wilt maken over de actieradius, dan zou ik voor de 983Wh accu gaan.
guzzie schreef: 10 jan 2018, 13:17 Ik ben bij onze lokale dealer langsgeweest en ik heb de keuze tussen de volgende items:

- ST1X 2018 983 kwh kostprijs 5990 eur
- ST2 2017 983 kwh kostprijs 5890 eur
- ST1X 2017 813 kwh testmodel met 900 km op de teller kostprijs 4300 eur
Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar ik zou de keuze laten gaan tussen de ST1 X 2018 en de ST2 2017, beide met 983Wh accu. Ik vind, naast de accu, dat de prijs van die demo ST1 X nog wel wat omlaag mag om écht interessant te worden. Wat mij betreft is 4300 te duur voor een 900km demo.
guzzie schreef: 10 jan 2018, 13:17 Nu, na het bekijken van alle 2018 filmpjes hier op het forum, betwijfel ik of de besproken kinderziektes die de 2017 ST1X wel zijn opgelost?
Ik denk dat we inmiddels wel zo'n beetje op het eind lopen met de kinderziektes van de ST1 X (en ik verwacht daarin trouwens op de voorvork na geen verschillen met de ST1 X 2018). Het grootste probleem nu nog is vocht, maar daarbij is het belangrijk om je te realiseren dat dit zowel de ST1 X als de ST2 betreft. Het lijkt een ST1 X-probleem, omdat daar meer meldingen van komen, maar dat is omdat er veel meer van zijn verkocht.

De typische ST1 X problemen, zoals het extra busje om de achterwiel-as en de tikkende voorvork, zijn inmiddels bekend bij Stromer en opgelost. Mocht je een ST1 X aanschaffen, controleer dan of dat extra busje om de achterwiel-as zit en je bent good to go. Als je één van de zeldzame ST1 X-en krijgt waarvan de voorvork tikt, dan zal die gewoon onder garantie worden vervangen. Als het goed is, is dit probleem wél opgelost bij de 2018 ST1 X.
guzzie schreef: 10 jan 2018, 13:17 Volgens mij is het niet meer dan de nieuwe omni, claxon, licht en remlicht en downgrade schakelsysteem en kleurtjes dat ze hebben uitgevoerd, of ben ik daar mis?
Klopt, behalve dat ik het schakelsysteem niet echt een downgrade zou noemen, gewoon een verschil tussen MTB en Race groep.
guzzie schreef: 10 jan 2018, 13:17 Wat raden jullie aan? Is de nieuwe omni module echt de moeite?
De nieuwe OMNI heeft een kleurendisplay (versus grijs/zwart op de oude), een touch screen (versus druk-scherm op de oude) en aanzienlijk meer geheugen. Met dat grotere geheugen wordt nu nog niet zoveel gedaan, maar het biedt wel mogelijkheden voor de toekomst. Ik zou mijn keus er niet van laten afhangen, voor mij is dit een "nice to have", maar geen noodzaak.

Als je budget het toelaat, zou ik persoonlijk kiezen voor de ST2 2017 met 983Wh accu.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
guzzie
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2018, 22:35
Locatie: Overpelt

Hartelijk dank voor alle mooie reacties.
Ik ga, na alle tips van jullie voor de ST2 2017 983 kwh. De ST2S zit helaas boven het maximale budget dat ik kan uitbesteden voor een leasefiets, Lomito :)
Met de 983 kwh batterij kan ik toch al zeker een heel stuk afstand afleggen en het veilig spelen. Ook opladen op het werk is zeker geen probleem. Er zijn zelfs oplaadpunten, maar ik denk dat ik de batterij er toch best afhaal en binnen oplaad, vooral in de winter lijkt me dit een goed idee?

Moest er ooit een issue zijn met de omni module, dan verwacht ik wel dat het vervangen naar de nieuwe omni onder de verzekering of onderhoudscontract valt van de fietsleasing. Win-win dus.

Sinds woon-werk-verkeer met de fiets tegenwoordig stevig gepromoot wordt, weet ik dat mijn kosten van de fiets er al uit haal na 6 keer per maand op en neer te rijden. En dan nog niet eens gekeken naar al die brandstof dat me bespaart! Zou gek zijn om het niet te doen.

Als ik hem eenmaal heb zal ik eens wat testjes doen en laten weten hoe hij loopt hier op het forum!
St2 2018 - 983 wh - in bestelling
ww Overpelt-Geel 35 km enkel
Lomito

guzzie schreef: 11 jan 2018, 16:56 Ik ga, na alle tips van jullie voor de ST2 2017 983 kwh. De ST2S zit helaas boven het maximale budget dat ik kan uitbesteden voor een leasefiets, Lomito :)
Dan sowieso voor de ST2 gaan, je zult die 40 Nm echt nodig hebben.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23012
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

guzzie schreef: 11 jan 2018, 16:56 Er zijn zelfs oplaadpunten, maar ik denk dat ik de batterij er toch best afhaal en binnen oplaad, vooral in de winter lijkt me dit een goed idee?
De accu voelt zich het lekkerst bij kamertemperatuur, dus als je de kans hebt om binnen te laden, dan zou ik dat doen.
guzzie schreef: 11 jan 2018, 16:56 Moest er ooit een issue zijn met de omni module, dan verwacht ik wel dat het vervangen naar de nieuwe omni onder de verzekering of onderhoudscontract valt van de fietsleasing. Win-win dus.
De nieuwe OMNI kan in ieder geval ook op oudere Stromers worden gemonteerd. Maar zolang Stromer nog oude modellen OMNI's op voorraad heeft verwacht ik niet dat je bij garantie meteen de nieuwe OMNI krijgt. Maar wie weet.
guzzie schreef: 11 jan 2018, 16:56 Als ik hem eenmaal heb zal ik eens wat testjes doen en laten weten hoe hij loopt hier op het forum!
:cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

guzzie schreef: 11 jan 2018, 16:56 Ik ga, na alle tips van jullie voor de ST2 2017 983 kwh. De ST2S zit helaas boven het maximale budget dat ik kan uitbesteden voor een leasefiets, Lomito :)
Guzzle, de ST2 heeft als voordeel dat je met de hand kunt schakelen: 'real (wo)men shift manually' :ay
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23012
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

rvaneijk schreef: 11 jan 2018, 17:57 Guzzle, de ST2 heeft als voordeel dat je met de hand kunt schakelen: 'real (wo)men shift manually' :ay
Tuuuuuuurlijk! ;p
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Chris
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 sep 2017, 13:35

Lomito schreef: 11 jan 2018, 17:02 Dan sowieso voor de ST2 gaan, je zult die 40 Nm echt nodig hebben.
Als het om de Nm gaat neem je beter biijvoorbeeld een Brose (midden)motor 90Nm ;) http://www.e-bike-news.com/nl/news/inhu ... j-rotwild/
Op basis daarvan zou je toch denken dat die meer dan 2x zo sterk is? echter enkel Nm zegt niet zoveel (zonder toerental waarbij het is gemeten) maar wordt toch zo benadrukt om een of andere reden.
Lomito

Dat is inderdaad zo, het koppel bepaald vooral de trekkracht van de fiets ofwel de acceleratie maar niet hoe snel je er mee kunt rijden. Daarvoor is het vermogen bepalend. Met meer vermogen kun je sneller rijden, ook bij tegenwind en helling op. Volgens opgave van Stromer leveren alle motoren (Cyro en Syno) 500 Watt vermogen maar dat is slechts het nominale vermogen, het piekvermogen ligt een stuk hoger en is voor alle motoren softwarematig afgetopt. Er is dus verschil in piekvermogen tussen de ST1, ST1x, ST2 en ST2s (in oplopende zin). De Es heeft daardoor het hoogst beschikbare piekvermogen en dat voel je zeer goed wanneer je de diverse modellen na elkaar berijdt. Op de Es rij je met gemak 45 km/uur terwijl het op de ST1x best aanpoten is om 45 te rijden.

Wanneer je vaak en langdurig langs een kanaal moet rijden dan zul je behoorlijk last krijgen van tegenwind. Hetzelfde met ritjes over dijken, bruggen en platteland. En als je dan elke dag grote afstanden moet afleggen, zoals guzzie van plan is met dagelijks 2x 40 km, dan is het beschikbare vermogen en koppel van groot belang. In de zomer is het wel leuk maar in de winter is het minder aangenaam en dan is het o zo prettig om lekker door te kunnen blijven stampen.
Plaats reactie