Fijnstof en de Speed Pedelec

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Toen de wetgeving veranderde nam ik mezelf voor om fijnstof te gaan meten tijdens ritten met de Speed Pedelec op de rijbaan. Deze week wordt het kouder en dan is de uitstoot van auto's het hoogst. Windkracht is laag en inversie zorgt voor ophoping van NOx en fijnstof.

De actioncam is afgestoft en morgen laad ik de fijnstofmeter op. Ik moet nog wat prutsen met de camera, meterpositie en Garmin (snelheid) op de fiets.

Resultaat dat ik hoop te bereiken is lifebeeld van de verkeerssituatie en blootstellingswaarden van fijnstof in hetzelfde beeld.
Door vergelijkingsritten op de rijbaan en het fietspad op dezelfde lokatie ga ik de verschillen zichtbaar maken. Op het fietspad ga ik de uitstoot in het zog van scooters en snorfietsen in beeld brengen.

De metingen hebben een indicatieve waarde en gelden alleen voor kortdurende piekbelasting. De uitkomsten mag je niet gebruiken voor toetsing aan de wettelijke grenswaarden omdat deze gemiddelde waarden over langere tijd zijn. Officiële fijnstofmetingen op vaste lokaties duren minimaal een half jaar om wettelijke zeggingskracht te hebben.

Ik zal de beelden van duiding voorzien hier plaatsen.
We kunnen de uitkomsten gebruiken voor gesprekken met belangenpartijen rond SP.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Ik ben enerzijds benieuwd, en anderzijds vraag ik me een beetje af wat je wil bewijzen.
Fijn stof is een veel bredere problematiek dan dit. Enkele jaren geleden heb ik op tv eens een reportage gezien rond deze problematiek. Men heeft toen kunnen aantonen dat het sporten (fietsen, joggen, ...) naast de weg niet de meest gezonde activiteit was, en dan vooral wanneer er een brommertje op tweetakt gepasseerd is, iets wat elke fietser je zo had kunnen zeggen.
In Vlaanderen woedt de discussie al sinds Mieke Vogels (Groen) een eerste bommetje gooide in het Oosterweeldossier (dossier ring rond Antwerpen) Sindsdien is fijn stof en smog een hot item geworden. Houtkachels, dieselwagens, ... zijn sindsdien aangeschoten wild. Niet onterecht, maar men vergeet er wel bij te vermelden dat een deel van die vervuiling van buiten de landsgrenzen komt: bruinkoolcentrales uit de voormalige Oostbloklanden zorgen bij oostenwind mee voor een belangrijk deel van de smogvervuiling. En daar is niets aan te doen.
Scheldelaan-Stromer
Lomito

De Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM) heet een vergelijkbaar onderzoek uitgevoerd op het Rijnwaalpad om aan te tonen dat je op het nieuwe fietspad langs de snelweg minder fijnstof inademt dan via de oude route door Elst. Dat onderzoek is ook met een snuffelfiets uitgevoerd.

Ben benieuwd... :ay
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Mijn collega zat aan het stuur van de snuffelfiets. Die opstelling is natuurlijk veel professioneler dan de mijne op de ST2s. Meetunit van €10.000+. Die hebben wij op kantoor niet liggen. Ik ga ook geen black Carbon meten. Wat overigens wel een betere marker is voor lokale luchtverontreiniging tov. fijnstof.
http://www.snelfietsroutesgelderland.nl ... aalpad.pdf
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

A0CEB1FD-3D8C-43E0-8330-BF6DF2F25872.jpeg
Parts Per Million koolmonoxide

Meetopstelling op ST2s

en meetoverzicht fijnstofdeeltjes onderverdeeld naar grootte categorie.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Ik vind het een leuk idee zeker als je zo'n dingen graag doet, why the hell not hé, ik volg je topic zeker :ay
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Het RIVM geeft voor vandaag een smog waarschuwing af. https://www.nu.nl/binnenland/5082809/ri ... uiden.html
Volgende week wordt de inversielaag verstoord door de storm die maandag en dinsdag langskomt.

Vandaag is het een ideale Worst Case situatie om te starten met mijn meetsessie.
Wanneer het werk het toelaat ga ik vandaag met de fijnstofmeter fietsen voor de eerste indicatieve metingen.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

De databestanden willen niet uploaden en daarom screenfoto's met de verdeling van fijnstofdeeltjes:
image.jpeg
image.jpeg
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Toelichting? Wat zijn je bevindingen en (voorzichtige) conclusies?
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Zoals verwacht zijn piekwaarden zeer variabel en sterk afhankelijk van omstandigheden en aantal en soort voertuigen. Het heeft geen extra nut gehad om met de SMOG dag te meten omdat dit met achtergrond samenhangt. Met de meter meet je vooral voorgrondbelasting van lokaal vervoer.

De aantallen deeltjes moeten omgerekend worden naar gewicht om te kunnen vergelijken met de norm.
Hiervoor maak ik nog een excelbestand.

In rustig buitengebied vindt je de schoonste plekken. Dieselbussen en bestelauto's stoten het meest uit. Meten van snorfietsen en brommers kwam ik door de accuduur helaas niet meer aan toe.
Foto's maken kost veel van de accu.

De datumaanpassing van mijn meter werkte niet helaas.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie