Fijnstof en de Speed Pedelec

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

De deeltjes binnen de categorien zijn samen wat fijnstof wordt genoemd.
Duidelijk te zien dat deeltjes ultrafijnstof het grootst in aantal zijn.
Deze deeltjes worden in de longblaasjes door het membraan tussen lucht en bloed uitgewisseld.
Uit de beelden kun je zien dat op de IJselbrug in Zutphen de verhouding van het grove deel fijnstof anders is. Er rijdt daar veel vrachtverkeer en daar is de categorie <10ug. meer gevuld tov de andere plekken. Er reed me op een 30 km weg in de kom een Mercedes Sprinter voorbij. Deze zorgde alleen al voor een 10 voudige verhoging tov. de achtergrondconcentratie.

De sterk variërende uitkomst van de deeltjesteller maakt op een juiste manier het verschil in de blootstelling tussen fietspad en wegvak meten erg moeilijk.

Het apparaat zuigt 20 seconden lucht aan en telt de deeltjes die hierbij voorbij komen.
Je kunt dus op dezelfde plek achtereenvolgens heel verschillende uitkomsten registreren.

Er gaat veel tijd in zitten om met dit apparaat een valide meting te doen om verschil in blootstelling tussen fietspad en wegvak aan te tonen.

Met het apparaat kun je goed in het zog van een auto of bus meten. Daar zal de concentratie redelijk constant zijn vergeleken met voorbij rijdend verkeer.
Om dit te kunnen moet ik mijn meetopstelling eerst stabieler op de Stromer maken om het €1500 apparaat niet te verliezen en te kunnen bedienen. Omdat het een handheld is zit er geen remote bij.

De foto met de pick-up moet ik even toelichten.
Hier zorgde een hovenier als enige met zijn bladblazer voor de fijnstof concentratie bovenop de achtergrond! Op het moment van meten was hij al gestopt.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Luchtkwaliteit verantwoordelijk voor 4% van de ziektelast in Nederland.
Gezondheidsraad adviseert aan minister van I&W om fijnstof en stikstofoxiden verder te verlagen.
https://www.gezondheidsraad.nl/nl/taak- ... nere-lucht
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Discussie n.a.v. het hoger beroep van Milieudefensie in proces om luchtkwaliteit (fijnstof) afgesplitst naar een eigen topic:

viewtopic.php?f=5&t=795#p13391
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie