Wie rijdt er op de rijweg in de bebouwde kom?

Hoe vaak rijd jij, daar waar het de bedoeling is, op de rijbaan in de bebouwde kom?

Peiling eindigde op 19 jan 2018, 11:15

altijd
1
2%
nooit
7
16%
bijna altijd
14
31%
bijna nooit
23
51%
 
Totaal aantal stemmen: 45
JoopS
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 jun 2017, 09:54
Locatie: Altena
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 7000

Lomito schreef: 20 dec 2017, 14:27
marco-hlv schreef: 20 dec 2017, 13:39 Volgens mij mag het...
Ik zou er niet op rekenen. Bord G12a (verplicht bromfietspad) gebiedt je om gebruik te maken van het bromfietspad. Die C14 had beter een C15 kunnen zijn maar feitelijk overbodig want G12a.
C14 moet idd gesaneerd worden omdat G12a het verplichtende gebruik van het (brom)fietspad regelt. Wegbeheerder regelt te veel in dit geval waardoor de gebruiker gaat twijfelen.

Blijft wel staan dat in geval van een ongeval de verzekeringsmaatschappij vervelend gaat doen als blijkt dat je je niet aan de (verwarrende) regeltjes hebt gehouden.......
Stromer St2
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Volgens mij is het duidelijk dat de gemeente je op het verplichte bromfietspad wil dirigeren. De verplichting gaat in dit geval boven de verboden gedraging (je op de weg begeven).
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 427
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

hmm that sucks ... :aq :dwarf:

aan de andere kant, G12a is dus een verplichtsbord, maar er staat geen verplicht bij. Wat wel bij het verplicht fietsbord staat. :ck:
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Lomito

De ronde blauwe borden zijn gebodsborden ofwel verplicht...
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Ik doe het sporadisch als het me beter uitkomt maar liever niet want ik word soms van de baan getoeterd door mensen die de speedbike duidelijk niet kennen :bu:
Random
Expert
Expert
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 sep 2017, 12:12

ik stromer meestal op t fietspad.
Nog geen snijdende of toeterende auto's in m'n nek gehad maar vind het niet prettig voelen op de rijbaan. Alsopgejaagd wild.
Tot nu wel onterecht dus, omdat ik gewoon word gerespecteerd. (Behalve die ene agent die me aansprak hierover :cool2: )

Eerlijk gezegd pak ik ook af en toe de route die het vlotste gaat. Dus een beetje voordeel pakken waar t kan. Fietser voorrag op rotonde, dan via t fietspad. Fietspad afgesloten/omleiding? Dan shortcut via rijbaan. Aso inderdaad, alvast mijn excuses :geek:
Ook als ik in de avond laat rijd, pak ik wel eens de rijbaan. Die is dan erg rustig, wat veel harder doorrijdt dan het hobbelige smalle, fietsonvriendelijke stoeptegelfietspad wat in de donkerte naast de gladde asfaltbaan ligt te gruwelen.
Maar goed, veelal vermijd ik bebouwde kommen en rijd ik rustige buitenwegen.
Lomito

Hier is nog zo'n situatie waar ik liever de rijbaan pak, de Havenafweg/Costerweg in Wageningen: https://www.google.nl/maps/@51.9632722, ... 312!8i6656

Als fietser wordt je van de rijbaan weggeleid om conflicten met afslaand verkeer te voorkomen. Het fietspad is echter slecht, betontegels die los liggen door boomwortels. Hier rij ik dus aan voorbij en ga vlak voor de verkeerslichten weer het fietspad op ter hoogte van de zijstraat: https://www.google.nl/maps/@51.9667436, ... 312!8i6656
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Als er een fietspad ligt, dan ga ik op het fietspad. Vind ik het meest relaxed, zelfs met scholieren....
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
guus
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:23

Lomito schreef: 20 dec 2017, 13:00 Ik rij vrijwel altijd op het fietspad maar als dat zo uitkomt pak ik de rijbaan. In de volgende situatie pak ik bijvoorbeeld de rijbaan: https://www.google.nl/maps/@51.9216039, ... 312!8i6656
Die ken ik dus ook. Daar staat nu sinds kort het bord dat speedelecs op het fietspad mogen. Ik vind dat daar eng, omdat het m.i. voor automobilisten te veel uitnodigt om snel te gaan rijden.

Op dit stukje: https://www.google.nl/maps/@51.8523763, ... 312!8i6656 pak ik ook meestal de rijbaan trouwens. Dit doe ik niet als er auto's daar vlak achter me zitten. Het fijne is dat ik zo de rotonde op rijd, driekwart rond kan en dan de singel op rijden en daar ligt geen fietspad meer.

Edit: ik zie nu dat er een invoegstrookje voor brommers is: https://www.google.nl/maps/@51.851077,5 ... 312!8i6656 Eens kijken of de situatie daar nog hetzelfde is. Ik was altijd in de veronderstelling dat je direct de rijbaan op gaat.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Als ik de uitslag van de pol zo zie, dan lijkt het me de hoogste tijd dat er in 2018 wijze verkeersbesluiten genomen worden door gemeente en provincie, en dat er door de politie gehandhaafd gaat worden :)
Plaats reactie