Wie rijdt er op de rijweg in de bebouwde kom?

Hoe vaak rijd jij, daar waar het de bedoeling is, op de rijbaan in de bebouwde kom?

Peiling eindigde op 19 jan 2018, 11:15

altijd
1
2%
nooit
7
16%
bijna altijd
14
31%
bijna nooit
23
51%
 
Totaal aantal stemmen: 45
Liesbeth
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 sep 2017, 21:55

Sinds de zomer Stromer ik naar m'n werk op en neer. Ik kom dan door twee dorpen waar ik geacht wordt op de rijbaan te fietsen. Ik doe dat eigenlijk steeds minder, omdat ik toch regelmatig toeterende/bumperklevende/afsnijdende automobilisten tegenkom. Over dit onderwerp is al vaker wat gezegd, maar ik ben wel benieuwd wat nu precies de verhouding is tussen mensen die altijd/nooit/bijna altijd/bijna nooit op de rijbaan fietsen.
Rijd 3-4 keer per week woon-werk op St1, 32 km enkele reis
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 427
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Ik hoef het niet echt vaak. Het belangrijkste stuk is voor station Amersfoort langs. Daar pak ik de heenweg wel de rijbaan en de terugweg niet. Simpelweg omdat het zo het makkelijkst is en gevoelsmatig het best rijdt. Op het fietspad fiets ik wel langzamer.
Daarnaast is er een stuk snelfietsroute langs het spoor ri Hooglanderveen/Nijkerk waar ik officieel niet mag speed pedeleccen (...) maar dat pak ik echt wel, breed, strak en relatief rustig als ik er rij.

In De Bilt ligt het aan de drukte of ik op de rijbaan rij of het rode deel van het fietspad. Zit een stuk wegversmalling (ene kant gaat voor de andere kant) in waar ik het fietspad pak, mede voor de doorstroom van de auto's die anders moeten wachten op me en aan de voorkant niet zien dat ik snel rij. Stuk veiligheid en doorstroming dus. Ben ook automobilist en zou dat zelf ook kunnen waarderen.

Eigenlijk eet ik van 2 walletjes, een slechter voorbeeld bestaat er niet op de weg ... :ai
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
guus
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:23

Als ik aan de Wageningse kant het Lexkesveer af ga dan moet je de Westbergweg op. Dat is een pittig klimmetje. Het is altijd chaos daar, omdat fietsers en automobilisten ieder hun weg moeten vinden. Ik blijf daar op de rijbaan rijden, omdat ik veel meer vaart maak dan de gewone fietsers. Vaak blijf ik ook de auto's nog wel voor. Na enkele honderden meters sla ik links af en ga ik de Veerweg op. Als er geen auto's zijn die vlak achter mij rijden dan ga ik al vroeg links rijden met uitgestoken hand, zodat auto's mij rechts kunnen passeren. Ik heb daar een keer een auto gehad die echt bijna op mijn spatbord zat: heel irritant en agressief.

Op de Churchillweg in Wageningen (30 km zone) rijd ik midden op de rijbaan en ik rijd daar vaak sneller dan de auto's die telkens voor de drempels af moeten remmen. Voor de rest doe ik het bijna nooit: ik pas liever mijn snelheid zo aan dat ik veilig op het fietspad kan rijden.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Een poll volstaat niet omdat verkeerssituaties door het land enorm verschillen.
Motivaties om wel/niet op de rijbaan te rijden verschillen enorm.
Mijn pragmatische hoofdregel: alleen wanneer het voordeel oplevert en veilig kan op de weg.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Ik rij vrijwel altijd op het fietspad maar als dat zo uitkomt pak ik de rijbaan. In de volgende situatie pak ik bijvoorbeeld de rijbaan: https://www.google.nl/maps/@51.9216039, ... 312!8i6656

Wanneer ik van Herveld naar Zetten wil dan is het praktischer om ter hoogte van de Woerdsestraat (vrachtwagen) de rijbaan op te gaan en voor te sorteren naar links. Het bord verplicht fietspad (G11) is tegenwoordig voorzien van het onderbord "Speed-pedelecs toegestaan" dankzij het goede werk van de provincie Gelderland. En juist daar ga ik dan op de rijbaan om linksaf te slaan omdat ik bij de Woerdsestraat genoeg ruimte heb om de rijbaan op te gaan, zolang het niet druk is op de rijbaan... :sling:

Een ander voorbeeld is deze foute rotonde in Heteren die binnen de bebouwde kom ligt maar voorrang geeft aan verkeer op de rijbaan boven fietsers: https://www.google.nl/maps/@51.9529418, ... 312!8i6656

Ook hier pak ik dus de rijbaan vanaf de vorige zijstraat (Poort van Midden-Geldeland Geel). Was het een goede rotonde geweest met voorrang voor fietsers dan zou ik niet op de rijbaan komen. Overigens kreeg ik op deze weg in andere richting een claxonconcert van een automobilist. Ik had juist de rotonde verlaten en was 35 km/uur gaan fietsen met de bedoeling bij de eerste gelegenheid terug naar het fietspad te gaan, maar na die sukkel begon te toeteren heb ik mijn snelheid laten zakken naar 30 km/uur en ben pas bij de officiële bromfietsafslag naar het fietspad gegaan: https://www.google.nl/maps/@51.9482398, ... 312!8i6656
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ik bemerk dat ik zelf toch meestal de rijbaan pak waar verplicht. Op mijn traject is de asfaltkwaliteit daar vaak beter en de bochten wat soepeler. Meestal houdt ik minimaal 40 km/h aan en het midden van de weg om me niet te laten snijden. Tot nu toe eigenlijk geen boze automobilisten, maar deze trajecten zijn voor de autos ook niet echt voor 45+.
Op de weg zoals Lomito daar laat zien zou ik op het fietspad blijven.
En voor sommige stoplichten en verkeersituaties kan ik natuurlijk opeens spontaan besluiten me weer volledig fietser te voelen :d3:
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 427
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

ohja, wel een belangrijke, de Gageldijk in Maarssen/Utrecht. Hier pak ik de rijweg ondanks het snelheidsverschil (auto's mogen 60, is buiten de bbk). Het fietspad is relatief slecht en een enorme hoeveelheid uitritten van woningen en bedrijven. Je schrikt je helemaal de tandjes als je daar fietst en er komt weer een auto uit of in zo'n uitrit tevoorschijn. Meestal net even op het fietspad.

Moest wel even flink de regeltjes langs om na te gaan of ik wel op de rijweg mocht (om een evt discussie aan te gaan), vandaar al de geplakte borden en regeltjes :D Volgens mij mag het gezien bord C14, wat geen C15 is ... , maar art.6.2 zegt van niet. :ck:
Bijlagen
Gageldijk.png
Gageldijk.png (1.91 MiB) 3962 keer bekeken
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
mhoutman

soms maar hangt echt van de situatie af :)
Lomito

marco-hlv schreef: 20 dec 2017, 13:39 Volgens mij mag het...
Ik zou er niet op rekenen. Bord G12a (verplicht bromfietspad) gebiedt je om gebruik te maken van het bromfietspad. Die C14 had beter een C15 kunnen zijn maar feitelijk overbodig want G12a.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Dat is een leuke. Zit te puzzelen hoe het bedoeld is en evt. beter had gekund. Leuk item.

Met onze gezond critische blik maken we zo een lijst voor optimaliseren van verkeerssituaties.
Verkeerskundige was 35 jaar geleden mijn droombaan. :D
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie