Welkom op het Stromer Forum! Stel je even voor.

Voor algemene discussies over Stromer en speed pedelecs.
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter

Re: Welkom op het Stromer Forum! Stel je even voor.

Bericht door Tomasj » 14 aug 2018, 19:54

Herman schreef:
10 aug 2018, 12:12

Alleen is de actieradius veel minder dan wat me beloofd werd. Ik zou een retourtje woon werk verkeer makkelijk moeten halen volgens de verkoper in stand 3.
Met een ST2 lukt mij dat bij 100% koppelsensor ook niet hoor, 60 km. De ST2 is in 2018 ook een pak krachtiger dan model 2017, en verbruikt dus ook wat meer energie.
Wanneer je de koppelsensor een beetje terugdraait, zou dat wel moeten lukken. Of je kan ook je snelheid wat minderen, gemiddeld 1 km/h trager = 7 km verder rijden, volgens mij
'Guust' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss :
woon-werk 52 km enkel

Zebbernaut

Bericht door Zebbernaut » 15 aug 2018, 00:45

Matomatisch schreef:
08 aug 2018, 20:16
Goed keuze! Ik heb dezelfde fiets als jou, maar dan met de laagste batterij. Ik Stromer sinds deze week van en naar het werk en vind het zalig!

Jij bent ook nog redelijk jong zie ik(ik ben 22). Ik vraag mij af hoeveel mensen in deze leeftijdcategorie een Stromer hebben?
Niet iedereen is hier 50+ hoor, ben nu geen 22 maar met men 32 ben ik ook nog een jonge stromeraar :mrgreen: (zo voel ik me toch ;) )

Timmer
Pro
Pro

Bericht door Timmer » 15 aug 2018, 16:01

Hoi,

Ik ben Kristof 36jaar uit de Antwerpse Kempen.
Na een half jaar tobben en nadenken heb ik vorige week de knoop doorgehakt.
Ik heb na de testrit op een st1x niet meer getwijfeld om deze te gaan gebruiken voor het WW verkeer , voor mij 33km enkel.
Ik heb via men werkgever de opportunitet om dit via een fietslease te verwezenlijken , hier zit aankoop,onderhoud,verzekering en pechverhelping allemaal in en afgerekend via een bruto loonruil/maand.
Vorige week heb ik alles dus in gang gezet en ben nu erg ongeduldig aan het wachten op mijn st1x charcoal green sport 22”/met 983wh batterij.
Voorlopig heb ik nog geen bericht gekregen wanneer hij zal geleverd worden :cry:
Ik ben een rookie in het elektrisch rijden en daarom was ik vandaag al allerlei aan het lezen op dit forum , heb me ineens geregistreerd.

Grtz.
ST1X 22” charcoal green 983wh - CTCWP banden - SKS spatlap - ergon GP3 woonwerk enkel 34km

Herman
Runner-up
Runner-up

Bericht door Herman » 15 aug 2018, 17:02

Tomasj schreef:
14 aug 2018, 19:54
Herman schreef:
10 aug 2018, 12:12

Alleen is de actieradius veel minder dan wat me beloofd werd. Ik zou een retourtje woon werk verkeer makkelijk moeten halen volgens de verkoper in stand 3.
Met een ST2 lukt mij dat bij 100% koppelsensor ook niet hoor, 60 km. De ST2 is in 2018 ook een pak krachtiger dan model 2017, en verbruikt dus ook wat meer energie.
Wanneer je de koppelsensor een beetje terugdraait, zou dat wel moeten lukken. Of je kan ook je snelheid wat minderen, gemiddeld 1 km/h trager = 7 km verder rijden, volgens mij

Het gaat er meer om dat me een belofte wordt gedaan in de winkel op basis van mijn vraag (60km accuduur in stand 3 maximaal hard trappen het hele jaar door). Het is trouwens een 2017 model.

Tomasj

Bericht door Tomasj » 15 aug 2018, 17:24

Wel dan heeft de winkel je gewoon slecht ingelicht.
Bij maximale ondersteuning haal ik geen 60 km (ik heb hier wel wat hoogtemeters te verwerken, dus bij echt vlakke wegen en lange rechte stukken ga je misschien wel die 60 km halen). Maar alleen wanneer het warm is, bij 0°C kan je dat vergeten. Ook bij windop ga je moeten inhouden.
woon-werk 52 km enkel

Lomito
Veteraan
Veteraan

Bericht door Lomito » 15 aug 2018, 20:45

Herman schreef:
15 aug 2018, 17:02
Het gaat er meer om dat me een belofte wordt gedaan in de winkel op basis van mijn vraag (60km accuduur in stand 3 maximaal hard trappen het hele jaar door). Het is trouwens een 2017 model.
Hallo Herman, met een ST2-983Wh accu ga je volle bak, d.w.z. 100% stand 3 en 100% sensorgevoeligheid, inderdaad geen 60 km halen. Uit onze gebruikerservaringen, zie viewtopic.php?f=8&t=86&start=340 , weten we dat met de ST2 een stroomverbruik van 14 Wh/km @35 km/uur (= 490 Watt geleverd vermogen) haalbaar is. Met een 983Wh accu zou je in theorie 70 km actieradius moeten kunnen halen, maar die 14 Wh/km is niet gebaseerd op maximale ondersteuning... de meeste gebruikers hebben hun sensorgevoeligheid verlaagd en/of rijden in stand 2 waarin de ondersteuning nogmaals gereduceerd wordt.

Mijn ervaring met de ST2s-2017 is dat een verbruik van 18-20 Wh/km @ 35 km/u (gemiddelde snelheid) reëler is bij volle ondersteuning, ofwel 49-54 km actieradius en dat ook nog in de zomer. In de winter zakt de actieradius nog zo'n 15% in naar 42-46 km. Daarbij maakt het uit met welk verzet je rijdt: als je vrijwel altijd in het grootste verzet rijdt mag je rekenen op de laagste waarde voor de actieradius, maak je meer gebruik van lagere verzetten dan zul je wat verder komen.

Wil je per se 60 km halen op één acculading dan zul je je rit moeten plannen met accumanagement:
- accu-ontlading van 100 naar 10% (om nog wat reserve over te houden voor onvoorziene omstandigheden)
- 90% beschikbaar voor 60 km
- 10% voor 6,7 km, rond af naar 7 voor gemakkelijker hoofdrekenen

- zit je op 90% dan zou je (1x7=) 7 km gereden moeten hebben
- >= 7 km -> blijven rijden in stand 3
- < 7 km -> terugschakelen naar stand 2

- zit je op 80% dan zou je (2x7=) 14 km gereden moeten hebben
- >= 14 km -> blijven rijden in stand 3
- < 14 km -> terugschakelen naar stand 2

- zit je op 10% dan zou je (9x7=) 63 km gereden moeten hebben en zou je gearriveerd moeten zijn
- ben je er nog niet door een wegomleiding of dergelijke dan heb je nog 10% over om met ondersteuning te arriveren.

Om aan het einde van de rit, wanneer de vermoeidheid gaat spelen, een overschot aan accucapaciteit te beschikken is het slim om aan het begin van de rit zoveel mogelijk op stand 2 te gaan rijden en zo een reserve op te bouwen voor later in de rit. Zeker wanneer je te maken krijgt met tegenwind.

Reinout-ST3 heeft een jaar lang dagelijks 2x 60 km gereden op zijn ST1x (lager stroomverbruik dan de ST2) en hij heeft altijd een 2e 983Wh accu meegenomen om steeds op volle kracht/snelheid te kunnen rijden... een dure optie maar geheel begrijpelijk als je op elk moment van de werkdag ook weer naar huis wilt kunnen fietsen en niet zo'n 4-5 uur moet wachten tot de accu weer is opgeladen.

Probeer het eerst eens met accumanagement, lukt/bevalt dat niet dan kun je altijd een tweede accu overwegen, vooral de 814Wh accu is regelmatig tweedehands op MP te vinden. Succes!
Waar het :ba vol van is...

Tomasj

Bericht door Tomasj » 15 aug 2018, 22:56

Ik haal met een ST2 2018 dus 50 km met volle ondersteuning, en een gemiddelde van > 40km/h
Met een aangepaste ondersteuning in stand 2 (koppelsensor op 30% of 40%) haal ik 60-75 km aan gemiddeldes van 37 - 40 km/h (GPS snelheden dus 2 km/h hoger dan wat de fiets aangeeft), dat zijn dus nog altijd redelijk fatsoendelijke afstanden en snelheden.
60 km @ 40 km/h gemiddeld is bij mooi weer geen probleem voor mij, maar dan moet ik zelf wel flink meetrappen en geen windop hebben (en lange stukken kunnen rijden). Met de wind op kop moet ik me tevreden stellen met 35-36 km/h om zo'n afstand te halen.
woon-werk 52 km enkel

Zebbernaut

Bericht door Zebbernaut » 16 aug 2018, 00:31

Timmer schreef:
15 aug 2018, 16:01
Hoi,

Ik ben Kristof 36jaar uit de Antwerpse Kempen.
Hoi Kristof en welkom, je gaat het je niet beklagen en als ik de optie op mijn bedrijf had gehad had ik hem zeker ook via leasing genomen :cool2:

Ignacio
Pro
Pro

Bericht door Ignacio » 16 aug 2018, 21:28

Hallo!

Ik ben Ignace, 26 jaar en wonend in Beerse, België. Ik werk als bewakingsagent bij een chemisch bedrijf en ben verder nog actief als vrijwilliger in het jeugdwerk.

Ik ben geen fervente fietser, nooit geweest. Maar toen een collega me zijn nagelnieuwe ST1X toonde en me een ritje liet maken, was ik op slag verkocht.

Een paar dagen later ben ik naar de FM gegaan en heb er eentje meegekregen om eens naar het werk te rijden. Ten slotte is een rotje woon-werkverkeer wel 52km enkel en ik wilde zeker weten of dat haalbaar was.

Zo gezegd, zo gedaan; ik ben de fiets na mijn eerste nachtshift gaan halen, 20km naar huis gefietst. ‘S namiddags opgestaan en 57km naar het werk gefietst (ik was de weg even kwijt), 12 uur gewerkt, 52km naar huis en na even laden terug 20km naar de FM. en na dat alles heb ik maar ineens de fiets besteld ook.

Het is een ST1X Sport 20’ 983 Wh in Charcoal Green geworden. Als extra’s heb ik de volgende dingen gekozen: een Bodyfloat, 2 fietstassen van Thule, Ergon handgrepen GP3-L en SPD PDT420 hybride pedalen. Uiteraard ontbreken het slot en de helm ook niet aan het plaatje :).

Ik ben volledig overtuigd van die fiets en ik hoop dan ook het fietsen naar het werk vol te houden! Maar nu, eerst wachten tot al het papierwerk in orde is zodat ik mijn fiets kan gaan halen! :)
Laatst gewijzigd door Ignacio op 16 aug 2018, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
ST1X 2018 20" Charcoal Green 983Wh: GP3-L Grips, Nep Spurcycle, Quad Lock, Hybride klikpedalen, CTC II, 2x Thule Shield Pannier L, Bodyfloat, Ali Lamp :d3:

Woon-Werkverkeer: 51,7km enkel. Antwerpse Kempen - Scheldelaan

Dbr
Rookie
Rookie

Even voorstellen

Bericht door Dbr » 16 aug 2018, 21:32

Hoi,
Me even voorstellen : ben woonachrig in de Antwerpse Kempen, binnen enkele maanden staat er een 6 voor mijn leeftijd, 1m82 groot en niet echt sportief. Gebruik momenteel een SP om mijn woonwerk traject af te leggen. Mijn woonwerk traject bestaat uit in totaal 28km enkel, 4km over een fietspad in betonplaten, 4km over een behoorlijk fietspad apart van ander verkeer en 20km over jaagpaden. Ander verkeer is er heel weinig op mijn traject. Sinds anderhalf gebruik ik voor woonwerk verkeer een Flyer speed pedelec, maar met die fiets is een gemiddelde halen van 34km/u al een hele klus. Daarom kijk ik uit naar een fiets met meer ondersteuning en dan ga je natuurlijk richting Stromer.
Groeten, Danny
ST1x 22’’ Ocean blue, 983 WH batterij, bodyfloat zadelpen, woonwerktraject = ranst<>mechelen 28km enkel

Plaats reactie