Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Edit: 13 maart 2021

In 2017 werd dit forum onder de naam 'Stromer Forum' opgezet als onafhankelijk platform voor Stromer rijders.

Inmiddels is het forum volwassen geworden en uitgegroeid tot een grote, zeer levendige community. Op het forum zijn niet alleen Stromeraars actief, maar ook eigenaren van andere merken zoals b.v. Klever, Bulls, QWIC of Riese & Muller, en geïnteresseerden die de knoop nog niet hebben doorgehakt.

Om recht te doen aan deze ontwikkeling gaat het Stromer Forum verder onder een nieuwe naam: Speed Pedelec Review.

Welkom allemaal!

PS: Onze mooie forum is mogelijk dankzij donateurs en onze sponsoren. Mocht je gebruik maken van een adblocker, zou je dan willen overwegen om ons forum te steunen en de adblocker voor deze website uit te schakelen? Veel dank!

____________________________


17 mei 2017

Welkom op het eerste, onafhankelijke forum voor Nederlandse en Nederlandstalige Stromer rijders.

Dit forum is opgezet om de eenvoudige reden dat het er niet was. Vóór de oprichting van stromerforum.nl konden Nederlandse Stromer rijders alleen terecht op een Zwitsers Stromer forum, dat vanwege de taalbarrière maar sporadisch door Nederlandstaligen wordt bezocht. Ook zijn er diverse Facebook-groepen, maar dit medium is niet geschikt voor diepgaande discussies. Stromer rijders zijn wel actief op diverse algemene e-bike fora in binnen- en buitenland, maar op deze fora blijven de 45km/u speed pedelecs vaak stevig onderbelicht.

Een high-end merk zoals het Zwitserse Stromer verdient naar mijn mening een eigen platform, waar (aspirant-) Stromer rijders hun vragen, ervaringen, media en tips met elkaar kunnen delen.

Dus bij deze :)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dag, ik ben Sylvia. Oprichter, eigenaar en administrator van stromerforum.nl en speedpedelecreview.com.

Ik fiets heel erg graag. Mijn halve volwassen leven heb ik tijdens vakanties met bepakking de wereld rond gefietst. In het voorjaar van 2016 had ik een ernstig ongeluk te paard, waarbij mijn beide benen zwaar beschadigd raakten. Na een jaar revalideren waren mijn klachten helaas nog steeds niet helemaal verdwenen en het is maar zeer de vraag of dat nog wel gebeurt. Het advies van de trauma-chirurg en mijn andere behandelaars: fietsen, fietsen, fietsen... (..hadden we al fietsen gezegd?) Dat was makkelijker gezegd dan gedaan met een fulltime baan en weinig extra energie.

Toen ik begin 2017 voor het eerst een speed pedelec op tv zag was ik meteen verkocht. Na enkele weken research kwam ik steeds weer uit op een Stromer. Er was geen twijfel mogelijk. Sinds eind maart 2017 staat hier dan ook een prachtige Stromer ST1 X te glimmen.

Ik gebruik mijn Stromer voor woon-werkverkeer: 2 a 3x per week 30km enkele reis. Dat is een afstand waar ik, gezien mijn totale gebrek aan conditie sinds mijn ongeluk, nooit op een normale fiets of e-bike aan begonnen was. Dankzij de hoge snelheid die ik met de Stromer kan halen, kan ik de auto laten staan. De rit kost me amper 20 minuten extra reistijd en zo veel of zo weinig inspanning als ik zelf wil.

Mijn Stromer ST1 X is bewezen goed voor het milieu, bevorderlijk voor mijn gezondheid en uitstekend voor mijn humeur!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Hoi Sylvia,
Erg leuk dat je dit forum hebt opgericht. Inderdaad iets wat ik ook miste.
Ik heb mijn ST1X op vrijdag 12 mei mogen ophalen. Dat was na 5 weken wachten.

Een genoegen was het zeker.

Mijn eerste ervaringen waren als volgt:
Mijn vorige speedbike was een Sparta e-speed Bosch Nuvinci 2015. Deze heeft zijn diensten bewezen, maar wat mij betreft was deze mechanisch eigenlijk niet geschikt voor deze snelheid. Veel onderhoud was nodig.

Andere verwachtingen bij de Stromer ST1X.

Maandag begon mijn eerste werkrit. 's Ochtends naar mijn werk gefietst met zeer veel genoegen. Wat een fiets en wat een ervaring! Heerlijk. Het gemiddelde tempo gaat van 30km/h naar 37km/h ... met dezelfde inspanning. Maar met heel veel meer genot. Daar is het om begonnen!

Eenmaal op kantoor, moest ik vroeg in de middag bij mijn klant op bezoek (10 km verderop). Hiervoor moest ik door een drukke stad fietsen. Prompt leidend tot een ongeluk op mijn eerste dag ... jawel!
Een fietser meende plots naar rechts af te moeten buigen tegen de richting in (mijn richting wel te verstaan). De persoon in kwestie reed met haar hoofd naar de straat gericht en keek niet op of om. Ik was zo dichtbij dat ik geen mogelijkheid meer had uit te wijken. Frontale botsing.

Mijn fiets viel op de grond. Haar fiets ging ook tegen de grond, echter met een behoorlijk verbogen wiel. Mijn gevoel: paniek ... mijn fiets ligt op de grond ... wat zal er aan mankeren. Uiteindelijk opgepakt. Mijn stuur stond net niet recht. En bij het fietsen zag ik dat er een lichte slag in het wiel zat.

Inmiddels is mijn stuur weer recht gezet en het slag er uit gehaald (gratis). Ik heb geluk gehad dat mijn fiets verder geen enkele schade heeft. Ik denk met name door de Ortler fietstas waarop de fiets gevallen is. Ik voel nu een enorme opluchting dat er zo weinig schade is aan mijn fiets. De Stromer is een robuuste fiets. De fiets van de tegenpartij mag je total-loss noemen.

De rest van de week heerlijk kunnen fietsen. De derailleur vraagt wel het nodige onderhoud. Maar dat is weer erg leuk om te doen, omdat ik het een geweldige fiets vind. De Stromer heeft een zeer hoge fun-factor.

:D
Gebruikersavatar
Michiel Werkman
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 mei 2017, 08:08

Vandaag aangemeld op dit nieuwe NL-forum.
Hoop veel ervaringen en tips te kunnen delen en ontvangen voor nog meer fietsplezier.
Wij, mijn vrouw (Kitty) en ik, hebben beiden sinds precies 1 jaar een persoonlijk gemodificeerde St2, uitsluitend voor recreatief gebruik. OP FIETSPADEN.
Zij: 834wh accu en ik de 983Wh vanwege mijn grotere omvang en 25kg hoger gewicht.
Al fietsend hebben wij het afgelopen jaar ervaren dat wij na 225km op 1 acculading allebei nog ca. 25% laadcapaciteit over hadden. 250km moet zo dus voor ons allebei haalbaar zijn zonder tussentijds bijladen. Die grotere accu lijkt voor zwaardere fietsers dus zinvol.

By the way. Hoe kun je eenvoudig direct foto's plaatsen/uploaden zonder link te gebruiken?
St2 (5/2016) persoonlijk gemodificeerd
Take the long way home (Supertramp)
Gebruikersavatar
Rene
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mei 2017, 06:45
Locatie: Vlaams Brabant
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Dag allemaal,

In 2013 heb ik een Cannondale Mavaro gehad met 1ste generatie Bosch motor en 10 versnellingen.
Frustrerend :? om maar 28 km te rijden met ondersteuning, en de trapcadens was te hoog als ik meer als 35 reed (bergaf geprobeerd tot bijna 50 km/h).
Vorig jaar dus verkocht, om een Riese und Muller Blue label cruiser II Nuvinci 360 (45 km/h) te kopen.
Ging veel vlotter, super afwerking, komfortabel en zo, maar na een paar weken bleek het toch geen ideale fiets om aan hoge snelheid te cruisen...
En iedere keer ik een Stromer zag, viel het mij op dat die zo moeiteloos aan hoge snelheid kwamen.
Dus na een testrit en wat vergelijken bij verschillende dealers ben ik sinds de maand april trotse eigenaar van een Stromer St1. 8-) Fantastische fiets, vooral dankzij de lagere prijs (einde serie).
Dankzij de dikke banden, Suntour voorvork en geveerd zadel van Brooks ook de meest comfortabele fiets ooit. Plan is om regelmatig naar mijn werk te fietsen, maar het is er nog niet van gekomen (verbouwing).
Met die 24 °C vandaag begint het toch echt te kriebelen, dus straks spring ik erop heb ik mezelf beloofd.

Ciao, René
Stromer ST3 Pinion LE ABS
15km Kampenhout - Zaventem
Rusor
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 mei 2017, 16:52

Hoi Sylvia, tof dat je dit op poten hebt gezet.
Na jaren met een race fiets naar het werk te rijden, dit vorige week een keer met een leen St1x mogen doen. Deze was uitgerust met de grootste accu. Gelijk een keertje een testritje na het werk. Wat een fiets. Na 74 km volle power kwam ik thuis en had nog bijna 20 procent capaciteit. Super toffe dag gehad. Resultaat nu in blijde verwachting van een St 2. Levering hopelijk volgende maand.
Ik denk dat ik er veel plezier aan ga beleven voor men woon/werk van 25 km enkel :) Groetjes van het zuiderbuurland Danny

https://rusor.smugmug.com/FIETSEN/2017/ ... /i-Jdz8jRM
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Michiel Werkman schreef: 25 mei 2017, 08:49 By the way. Hoe kun je eenvoudig direct foto's plaatsen/uploaden zonder link te gebruiken?
Zeker:

Klik op "Plaats reactie" (of als je een huidige bijdrage wilt editten op het potlood "wijzig bericht").
Klik onder het berichtveld op het tabblad "Bijlagen".
Klik op "Bestand toevoegen" en kies de te uploaden afbeeldingen op je computer.
Klik in het vak van je bijdrage op de plek waar je de afbeelding toe wilt voegen.
Klik op "Plaats in Tekst".

Maximaal formaat is 800x600px.
Maximale bestandsgrootte is 256KiB.

Implementatie van een resizer, zodat we niet langer het afbeeldingsformaat eerst zelf hoeven aan te passen staat op mijn "to do" lijst.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Daniel, ervaren mountainbiker en wielrenner die op zoek is naar een woon-werk fiets (32km enkele reis). Dat het een Stromer wordt of niets is mij al wel duidelijk, alleen ben ik nog wat aan het rondneuzen over de details (zelf geveerde vork plaatsen bijv) en de twijfel tussen ST2 of toch een 1x...
Streumer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mei 2017, 22:40
Locatie: Hier
Merk SP: ST2
Km-stand: Veel

Wie: Ph!l
Leeftijd: Niet jong maar ook niet oud (tussenin)
Nationaliteit: Belg
Woonplaats: Hier
Gebruik: Woon-werk
Fiets: ST2
Zadel : Standaard
KM-stand: 8000 and counting


MODS:

Vork: Verend Stromer (beste aanschaf ooit)
Zadelpen: Suntour SP12 NCX (opgelet dient gesmeerd te worden VOOR 1ste gebruik, ik kan het weten)
Bel: Spurcycle
Achterlicht: HomeD3s!gn Supernova E3 (geïntegreerd in standaardplaathouder)
Plaathouder: Homed3s!gn
Bagagerek: Homed3s!gn tussenstuk ter voorkoming spatbord tegen achterwiel bij belading
Tas: Toppeak MTX met Homed3s!gn onderdelen
Shifters: Indicators vervangen door Shimano afdekplaatjes (rij alleen in hoogste versnelling)
Spiegel: Fuxon (Standaard veel te breed voor city gebruik)
Pedalen: Shimano SPD PD-A530

Nog meer
RoRo
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mei 2017, 08:07

Hallo mijn naam is Rob en Stromer gebruiker sinds april 2016. Ben 56 jaar en gebruik de fiets dagelijks woon/werk verkeer in weer en wind. Staat nu zo'n 5100 km op de teller.

Las regelmatig het Zwitserse forum en ben blij dat Sylvia het Nederlandse forum heeft opgericht. Super Sylvia :D

Een aantal jaren geleden heb ik mijn Gazelle fiets omgebouwd naar speed pedelec, stond toen nog in de kinderschoenen en heb daar zo'n 10.000 km mee gefietst. Frame bleek toch niet geschikt voor de snelheden en heb in april 2016 een Stromer aangeschaft.
Vertrek altijd 's-ochtends vroeg en kan dan voluit tempo maken, lekker stil op het fietspad. 's-Middags pas ik mijn snelheid aan. Stiekem hoop ik op slecht weer :o want dan is het lekker stil op het fietspad.
Volgens de nieuwe regelgeving moeten we op de weg fietsen maar dat vindt ik onverantwoord dus dat weiger ik, zelfs als je tegen de 45 km per uur fietst dan nog wordt je ingehaald door auto's en in de meeste gevallen wil ik relaxed fietsen en niet de maximum snelheid.

Mijn Stromer ST1 is standaard m.u.v. Shimano klikpedalen, onderhouden doe ik zelf.
ST1 sinds april 2016, 400 km per maand
Plaats reactie