Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

Le0n
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 dec 2019, 10:53
Locatie: Nederweert

Beste forumleden,

Na een tijdje gelezen te hebben op jullie forum heb ik een keuze gemaakt en vandaag is ie gearriveerd. Een Stromer ST1, donker grijs, met 814 wh accu.
Op advies van jullie uiteindelijk bij Vietz in Herfeld geslaagd en inderdaad top service en klantvriendelijkheid aldaar.
Vandaag meteen een kleine 20 km een beetje uitgeprobeerd en dat ga ik komend weekend ook doen. Vanaf maandag elke dag van Nederweert-Eind naar Venlo en vv. Totaal 70 km.
Helm is een Bontrager WaveCell geworden en meteen een Flare RT aangeschaft om vooral van achteren goed zichtbaar te zijn. Regenkleding de Original Rain Suite van AGU. En gezien de tijd van het jaar ook een setje winterbanden genomen.
Kijk uit naar mijn eerste tocht a.s. Maandag en zal jullie en toekomstige lezers op de hoogte houden van mijn ervaringen.
Bedankt voor alle zeer bruikbare tips op dit forum. Het heeft me echt geholpen om een overwogen keuze te maken.

Leon
38 km enkel, 4-5 keer per week
Stromer ST1, dark grey,
Eerste half jaar 4500 km
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gefeliciteerd. En meteen een nette uitrusting erbij uitgekozen :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
DavidvD
Pro
Pro
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 nov 2019, 19:54

Sinds vorig jaar oktober in het bezit van een ST3, na wat problemen met de sensor nu een (meestal) tevreden woon-werk Stromeraar.

Mijn beleving tot nu toe:

Na een paar dagen rijden viel het vermogen ernstig terug en moest ik me het lazerus trappen om de 30 km/u te halen. Na een paar maal naar mijn dealer heen en weer geweest te zijn die het niet verholpen kreeg en mij vertelden dat alles in orde was zo zelf maar aan het experimenteren geslagen. Probleem was als sneeuw voor de zon verdwenen toen de bout van de achteras op het juiste aantal Nm stond. Ook heb ik al de loskomende crank aan de linker zijde mogen meemaken.

Zojuist de fiets gewassen en het valt mij op dat de afdekkap van de electronica behoorlijk krom en open staat. Er lijkt een boutje te missen in het batterijvak, maar ik vermoed niet dat dat het openstaan gaat verhelpen. Dus maar weer naar de dealer. Ik zag ook dat hier onlangs al een draadje voor geopend is, ik zal mijn foto's en verhaal daar doen.

Als de fiets het doet is het een groot genoegen om er mee rond te hobbelen, maar moet zeggen dat het niveau van afwerking niet overal is wat het prijskaartje beloofd.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Volgens mij belooft het prijskaartje alleen dat je bij aanschaf veel geld kwijt bent en die belofte wordt ook waargemaakt. ;)

De relatie tussen de prijs en de verwachting dat er premium kwaliteitsonderdelen op zitten, is nergens op gebaseerd. Dit hebben velen (met jou) inmiddels al moeten vaststellen. Nu blijkt dat de "B-merken" in de praktijk de klus ook klaren.

Trouwens, jouw problemen worden hier herkend. Heb je de crank er met wat Loctite 248 vastgezet? Als je dat doet, kan ik je zeggen dat die er voorlopig niet meer vanaf komt. Als de problemen zijn opgelost, blijken ze wonderwel ook weg te blijven.
Witte ST3 van maart 2019
JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Mijn keuze die me voor een Stromer heeft overhaald (ipv die B merken) was:
  • Motor in achterwiel
  • grote autonomie
Dan in de keuze aan B merken niet erg groot meer. Maar idd voor bang for the buck moet je niet bij Stromer zijn en dat geldt voor alle "premium" merken.
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
Stromer & Co
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jan 2020, 08:36

Goede middag beste Stromer rijders.

Ik lees al een tijdje dit mooie forum, omdat ik mij aan het oriënteren ben op een speed pedelec.
En daarbij heb ik advies nodig.

Maar eerst;
Ik ben Co, een man van 60 en woonachtig in Brabant in een klein dorpje (buitengebied) vlakbij Roosendaal. Ik fiets nu zoveel mogelijk met een elektrische fiets naar mijn werk. Enkele rit 15 km. Hier doe ik ongeveer 40 min over. 10 km is tussen landerijen door en de laatste 5 km is stedelijk. Fiets ook vaak in de nacht. Tussen de landerijen geen straatverlichting. Dus fietsverlichting aangepast. Maar ik wil dus de afstand wat sneller af gaan leggen.

Maar waarom advies?
Ik heb al op enkele speed pedelecs gereden, maar vormgeving en het fijne fietsen bracht mij bij een Stromer. Ik heb gereden op een ST1 (nieuw model), ST1X (demo van 2017 en nieuwe van 2019), ST2 en ST2S. Nu gaat mijn voorkeur uit naar een ST2 of ST2S. Prijzen voor deze twee laatste, tweede hands, zo ongeveer € 4.500,--. Dit vind ik overigens het maximale wat ik voor een fiets wil uitgeven. Maar ik zie nu ook nieuwe ST1X'en te koop staan voor datzelfde bedrag en met een 900 accu.
Dus mijn vraag; zouden jullie gaan voor een tweede hands ST2 (S) met redelijk wat gebruikservaring of voor een nieuwe ST1X?

Mvgr, Co
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Welkom!

De demo ST1 X van 2017 zou ik sowieso laten staan. De 2017 ST1 X-en kenden nogal wat kinderziekten. Het model vanaf 2018 doet het prima, en heeft wat mij betreft een hele strakke prijs-kwaliteitsverhouding (naar Stromer-maatstaven dan, want het blijven best dure bikes).

Ik heb zelf een ST1 X 2017 gehad en heb nu een ST2 S 2017. Ik ben superblij met mijn ST2 S. De nieuwere modellen hebben me nog niet kunnen verleiden om hem de deur uit te doen. Rijdt als een zonnetje, elektronisch schakelen is heerlijk en de ST2 S heeft de Koplamp der Koplampen (de Supernova M99 PRO). Ik rij zelf ook in buitengebieden, en deze koplamp is daar perfect voor. Op de ST1 X en de ST2 vinden veel mensen een extra bijzetlamp nodig (en bij die ST1 X 2017 kan ik je uit ervaring garanderen dat-ie nodig is).

Wat mij betreft zou de keus zijn: nieuw rijden op een ST1 X van 2019 of een ST2 S tweedehands. De ST2 S is echt een pak beter en luxer, hij ondersteunt ook beter, maar of een tweedehands interessant is hangt af van de staat van onderhoud, hoeveel km's de bike heeft gelopen en - het meest belangrijk - de conditie van de accu, want een 984Wh accu vervangen kost je keihard 2k. Die heb je bij een ST1 X van 2019 alvast nieuw.

De ST2: hele knappe bike, legendarisch Stromer model. Maar omwille van de koplamp zou ik dan meteen de ST2 S kiezen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 12 jan 2020, 13:55
De ST2: hele knappe bike, legendarisch Stromer model. Maar omwille van de koplamp zou ik dan meteen de ST2 S kiezen.
Koplamp van de ST2 2018 is wel OK. Maar de ST2S koplamp is veel beter, en vooral, de ST2S heeft een extra jaartje garantie. Dus een ST2S uit 2018 geeft garantie tot ergens in 2021 :geek:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Stromer & Co
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jan 2020, 08:36

Dank Tomasj en Stromeur voor jullie reactie.

Ik heb nu de gegevens opgevraagd van een ST2 en een ST2S.
Wat ik tot nu tot van deze fietsen weet;
ST2 = 1600 km en van eind 2017 en toch wat beschadigd hier en daar. Je zou eerder zeggen dat de km van deze twee fietsen omgekeerd zouden zijn. Dus dat de km's horen bij de ST2S.
ST2S - 15.000 km en van eind 2016. Zie er prima uit en voorzien van nieuwe ketting en tandwielen.

Nu ben ik nog aan het wachten op de batterij gegevens.

En Stromeur, je praat over de km's. Wat is voor een Stromer een hoog km aantal? Ik zie er voorbij komen met 20.000 a 25.000 km. op de teller en hier vragen ze nog de "normale" prijs voor.

Alvast bedankt voor het meedenken en hoor jullie weer graag.

Co
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tussen de 20.000 en 25.000km begint de accu merkbaar te degenereren. Vanaf die km-stand moet de prijs van een 2e hands Stromer daarom alleen al serieus omlaag. Maar aanbieders zullen dat niet altijd doen omdat de conditie van de accu in de OMNI app nog steeds "zeer goed" kan zijn en veel kopers hebben geen flauw idee. We hebben inmiddels via dit forum ontdekt dat de status van de accu in de OMNI wijzigt van "zeer goed" naar "goed" als de restcapaciteit lager dan 80% is.

Als een Stromer 10.000km op de teller heeft staan, dan is dat niet echt iets om van onder de indruk te zijn, mits hij goed is onderhouden en de juiste onderdelen preventief/tijdig zijn vervangen. Als je een beetje verstand hebt van fietsen, dan kun je dit zelf wel beoordelen. Gaat om banden, drive-train, lagers (trap-as, balhoofd) e.d. Heb je geen verstand van fietsen, dan zul je het moeten beoordelen op basis van de onderhoudshistorie.

Krasjes en beschadigingen zeggen wel veel over hoe iemand met zijn Stromer omgaat: als gebruiksvoorwerp. Dat hoeft niet erg te zijn, als het onderhoud dan maar wel goed is gebeurd. Maar persoonlijk koop ik eigenlijk nooit een machine tweedehands als daar lomp mee is omgegaan door de huidige eigenaar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie