Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Opvragen van de onderhoudsgeschiedenis bij de dealer die de Stromer op dat moment in onderhoud heeft zou iedereen die een 2e hands Stromer koopt standaard moeten doen.

Kwaliteit van de ketting, cassette, lagers, bandenspanning, remmerij etc. had je moeten merken tijdens je testrit, maar wellicht werkte het wow-gevoel ietwat verblindend. Of je had beter iemand mee kunnen nemen met verstand van fietstechniek.

Vervangen van de controller: totaal niet druk over maken, dit is één van de eerste onderdelen die vervangen wordt bij problemen en op die nieuwe controller heb je meteen weer 2 jaar garantie.

Dat van die km-stand is eigenlijk het enige dat ik wel echt zorgwekkend vind. Ik ken één of twee gevallen waarbij bij een FW update de gegevens van de gebruiker werden gewist (het is dus zeker NIET iets dat om de haverklap gebeurt), maar dat die vervolgens verkeerd (per ongeluk maar dus ook expres) teruggezet kan worden (door een dealer?) is redelijk schandalig. Als ik jou was zou ik dit zeker naar Stromer escaleren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Heeft de st2 ook standje 1/2/3 als op de nieuwe st1x?

Want dan vind ik 55km op standje 3 met een kleinere accu dan mijn blauwtje erg indrukwekkend!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jorismak schreef: 06 nov 2019, 20:46 Heeft de st2 ook standje 1/2/3 als op de nieuwe st1x?
Yep, dat hebben ze allemaal, op de "oude" ST1 na.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
wvervuurt
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2019, 14:13
Locatie: Den Dungen
Merk SP: Stromer
Km-stand: 5K

Hallo lezer,

Na enig rondneuzen bij diverse merken en na raadpleging van het wereld wijde web, heb ik in September een ST3 aangeschaft bij de dealer in Heeswijk- Dinter.
En sinds die aanschaf rij ik met heel veel plezier (bijna) dagelijks vanuit woonplaats Den Dungen naar mijn werk in Best, een afstand van 24,1 km enkele reis.
Omdat ik het gehobbel over het doorgaande fietspad in St.Michielsgestel meer dan zat ben, heb ik nu een Kinect in bestelling.
De eerste 1406 kilometers staan nu op de teller, en ik hoop dat er nog heel veel volgen.

Groeten, Wim
ST3 Sport XL Black, 614Wh, Cratoni Commuter, Ortlieb backroller Classic rood (links hangend), Kinect Seatpost purple, ww Den Dungen-Best, 24km enkele reis
marco899
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 nov 2019, 15:20

Stromeur schreef: 06 nov 2019, 16:35 Opvragen van de onderhoudsgeschiedenis bij de dealer die de Stromer op dat moment in onderhoud heeft zou iedereen die een 2e hands Stromer koopt standaard moeten doen.

Kwaliteit van de ketting, cassette, lagers, bandenspanning, remmerij etc. had je moeten merken tijdens je testrit, maar wellicht werkte het wow-gevoel ietwat verblindend. Of je had beter iemand mee kunnen nemen met verstand van fietstechniek.

Vervangen van de controller: totaal niet druk over maken, dit is één van de eerste onderdelen die vervangen wordt bij problemen en op die nieuwe controller heb je meteen weer 2 jaar garantie.

Dat van die km-stand is eigenlijk het enige dat ik wel echt zorgwekkend vind. Ik ken één of twee gevallen waarbij bij een FW update de gegevens van de gebruiker werden gewist (het is dus zeker NIET iets dat om de haverklap gebeurt), maar dat die vervolgens verkeerd (per ongeluk maar dus ook expres) teruggezet kan worden (door een dealer?) is redelijk schandalig. Als ik jou was zou ik dit zeker naar Stromer escaleren.
Dealer geeft alleen de basis informatie "Ja hij heeft bij ons het reguliere onderhoudt gehad" Reparaties en onderhoud/servicebeurt is naar voorschrift uitgevoerd. En dat is het. V.w.b. de km stand: Hij gaf aan dat het heel goed mogelijk is dat de gegevens van de tripdistance tussentijds een keer verloren zijn gegaan tijdens een software update vanuit stromer of tijdens een onderhoudsbeurt bij hun.
Cassette en ketting heb ik pas bemerkt bij het fietsen en kwam as een dag later echt aan het licht. Aangezien de fiets wat vuil was dacht ik dat met een schoonmaakbeurt en wat olie het wel voorbij zou zijn. De lagers kwamen de twee volgende ritten pas aan het licht en de achterrem was spontaan. Wellicht door het wat langer stilstaan dat er wat lucht in het systeem is gekomen door een droog rubbertje. Na het ontluchten was dit voorbij.
ST2 20" MY2017 814Wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

marco899 schreef: 06 nov 2019, 22:28 Dealer geeft alleen de basis informatie "Ja hij heeft bij ons het reguliere onderhoudt gehad"
Regulier onderhoud "naar voorschrift" waarbij geen aandacht is besteed aan de conditie van de ketting, cassette en remmerij? Dat zijn nou bij uitstek onderdelen waar de dealer zich tijdens het regulier onderhoud mee bezig moet houden.

Daarnaast: een goeie dealer verstrekt je de complete onderhouds- en herstelgeschiedenis van een Stromer. Dat heeft mijn dealer ook gedaan toen ik mijn ST1 X aan iemand anders verkocht, op verzoek van de koper en met mijn toestemming.
marco899 schreef: 06 nov 2019, 22:28 Hij gaf aan dat het heel goed mogelijk is dat de gegevens van de tripdistance tussentijds een keer verloren zijn gegaan tijdens een software update vanuit stromer of tijdens een onderhoudsbeurt bij hun.
Zoals gezegd: gegevens worden zelden gereset bij een FW update. Het aantal meldingen op het forum is op één hand te tellen en dan hou ik nog vingers over ook. Vreemd dat deze dealer impliceert dat dit de normaalste zaak van de wereld is. Dat is het dus niet en áls het al gebeurt dan kan (en moet) dit gewoon weer hersteld worden door de dealer/Stromer.

Ik ben ook wel benieuwd hoe de totaalafstand verloren kan gaan tijdens een reguliere onderhoudsbeurt, aangezien dit onderhoud aan mechanische onderdelen betreft. De elektronica heeft, op reguliere FW updates die normaal gesproken automatisch en zonder tussenkomst van de dealer binnen komen, geen enkel onderhoud nodig.

Lekkere dealer.

Ik begrijp dat je als leek de uitspraken van de dealer volgt en dat de totale km-stand niet klopt is pure misleiding door de verkoper. Iemand met verstand van fietstechniek had binnen 1km fietsen geconstateerd dat er nodig e.e.a. moest gebeuren aan deze Stromer.

Gelukkig dat de Stromer je alsnog goed bevalt. Ik zou wel een andere dealer kiezen voor het onderhoud ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Kristof79
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 nov 2019, 08:38

Hey iedereen,

Ik ben al een hele tijd aan het meelezen. Ik ben Kristof, 40 jaar, woonachtig te Staden. Ik ben op zoek naar de juiste fiets voor ww Staden-kortrijk (32km) en af en toe Staden -Gent (65km). (Bijladen geen probleem)
Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar ST1 met 983watt batterij. Al twijfel ik, zoals velen, om toch ST3 te nemen.
Enige IRL info die ik nam is bij cool electro cycles in Roeselare. Dit is de dichtste stromer dealer en ook de enige dacht ik. Nadeel is dat hij weinig testfietsen heeft, waardoor de keuze niet makkelijker wordt.
Testrit enkel gedaan op ST1x, een kleine 10min. Er was geen nummerplaat voorradig. Korting op de fietsen geven ze ook niet, enkel een helm ter waarde van 275€ krijg ik erbij.
Iemand ervaring met deze fm?

Grtz
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Kristof79 schreef: 07 nov 2019, 12:33 Hey iedereen,

Ik ben al een hele tijd aan het meelezen. Ik ben Kristof, 40 jaar, woonachtig te Staden. Ik ben op zoek naar de juiste fiets voor ww Staden-kortrijk (32km) en af en toe Staden -Gent (65km). (Bijladen geen probleem)
Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar ST1 met 983watt batterij. Al twijfel ik, zoals velen, om toch ST3 te nemen.
Enige IRL info die ik nam is bij cool electro cycles in Roeselare. Dit is de dichtste stromer dealer en ook de enige dacht ik. Nadeel is dat hij weinig testfietsen heeft, waardoor de keuze niet makkelijker wordt.
Testrit enkel gedaan op ST1x, een kleine 10min. Er was geen nummerplaat voorradig. Korting op de fietsen geven ze ook niet, enkel een helm ter waarde van 275€ krijg ik erbij.
Iemand ervaring met deze fm?

Grtz
Ik ken de Belgische dealers niet, maar in zijn algemeenheid is het denk ik wel handig om een dealer te kiezen die of dichtbij huis is, of aan je woon-werk route ligt. Dat laatste heb ik gedaan, ik kom er elke dag praktisch langs en kan dus makkelijk even binnen stappen wanneer dat nodig is (en mijn dealer is op de werkdagen geopend van 08:00 tot minimaal 18:00 en op zaterdag tot 17:00, dus voor of na het werk kan meestal ook nog). Hopelijk vergroot het zoeken op de route jouw opties; zie ook viewtopic.php?f=13&t=3179 voor een vergelijking tussen de ST1 en ST3.
Stromer ST1 2019, rood
Samtruwant
Pro
Pro
Berichten: 55
Lid geworden op: 27 jul 2019, 21:09
Locatie: Diksmuide

Kristof,

Momenteel staat m’n ST1 LE bij Cool Electro Cycles in Torhout. Ik wacht alleen nog op de nummerplaat.
Voorlopig heb ik niks negatiefs te melden, ze antwoordden me telkens correct en vriendelijk. Ook de fiets customizen naar m’n wensen was geen enkel probleem.
Een echt oordeel kan ik natuurlijk maar geven na onderhoud en/of wanneer er iets hapert.

Vreemd wel dat je amper 10min kon testen. Ik zou nog eens teruggaan dan en vragen voor een uitgebreidere test op verschillende fietsen.
Ik zelf testte anderhalf uur op een ST1X. Daar de ST3 niet voor mijn budget was, heb ik die vraag niet gesteld.

Succes nog.
Kristof79
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 nov 2019, 08:38

Ik vind het gewoon raar dat je er geen model kan testen waar je interesse in hebt. Voor een ST1 zou ik naar hun afdeling in Tielt moeten.
Ze waren er wel iedere keer heel vriendelijk.
Plaats reactie