Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

Monad
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jul 2020, 10:37
Locatie: BE

Hallo iedereen,

Ik ben Bart, woon aan de NL-grensregio langs de E19 (Antwerpen-Breda).
Voor woon-werkverkeer overweeg in een Speed Pedelec te kopen.
De ST1 testrit is me geweldig bevallen en ik had bijna de knoop doorgehakt, maar ik twijfel nu tussen de ST1 en een Ellio..
Wordt vervolgd !
Mariska
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jul 2020, 16:26

Hallo,
Vanmorgen toch maar lid geworden van dit forum. Ik haal hier graag info op. Sinds 4 januari enthousiaste bezitter van een Stromer ST1x. Bij mooi weer wilde ik hier 2x per week naar mijn werk mee fietsen. Tot de intelligente lockdown was dat er nog niet veel van gekomen. Wel recreatief gereden natuurlijk! Wanneer men vraagt hoe de fiets rijdt, dan verwijs ik altijd naar de Fiat Panda reclame van jaren geleden. Zo voel ik mij ook op deze fiets.
Nu ik alleen nog maar thuis mag werken, mag de Stromer mee met mijn man. 4x in de week 23km enkele reis. Ik mis de fiets. Mijn man is er superblij mee. Hij is sneller dan het openbaar vervoer. Nu maar sparen voor een tweede. Ik overweeg dan toch de ST3. Wel schrik ik wat van de storingen waarover ik steeds lees. Ook onze sensor is al vervangen. Vandaar dat we dit maal ook leasen overwegen. Na 3 jaar is de accu wellicht ook aan vervanging toe...
Groet,
Mariska
Stromer74
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2020, 19:54
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 10.000

Hallo,

Ik ben sinds vanochtend de eigenaar van een witte ST3 XL. Na een aantal testritten bij Egberts in Groningen heb ik de voor de ST3 gekozen. Prima service en een mooie aanbieding bij Egberts!

Mijn woon-werkverkeer is 40km enkele reis (Drachten-Groningen). Een flinke afstand, maar gelukkig langs een mooie route en ik hoef eigenlijk niet door de bebouwde kom.

Ik lees al een tijdje mee met dit mooie forum, maar nu ik zelf een Stromer heb, is het hoogste tijd me te registreren!

Groet,

Arjan
Bijlagen
4FAB680F-6A8C-4FFA-A679-FF50B5230CE9.jpeg
4FAB680F-6A8C-4FFA-A679-FF50B5230CE9.jpeg (576.65 KiB) 3725 keer bekeken
Stromer ST3 XL
983 Wh
40 km woon-werkverkeer enkel
JENS2020
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2020, 13:51
Locatie: Brabant aan Zee

Hallo Stromelaars,

Ik ben Jens en kom uit 't zuiden van het mooie Brabant, Ik heb vorige week mijn Stromertje binnen gekregen en eigenlijk aangeschaft voor woon/werk verkeer.

Omdat ik in de IT werk zal dat w/w ritje voor mij nog wel even op zich laten wachten, maar niet getreurd, ik mag hem van mijn vrouw nu ook gewoon gebruiken (hahahaha)

We wonen ongeveer 5 km van de Belgische grens met daartussen heel veel prachtige fietsroutes met zeer mooie brede fietspaden, genieten dus. Heel veel ervaring heb ik dus nog niet, maar dat wordt met de dag meer natuurlijk.

Ik vind het geweldig dat we een NL Forum hebben, waar ondertussen al veel leesvoer te vinden is met de nodige tips.

Veel Stromer plezier toegewenst allemaal en houd een ding altijd voor ogen:

“Voor een schildpad en een haas is het op hetzelfde moment Nieuwjaar “

Greetz Jens
Stromer ST3 2020
Harm77
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jul 2020, 19:10

Hallo,

Ik ben Harm, 42 jaar, woonachtig in het mooie Drenthe. Ik lees al een tijd lang mee op dit mooie forum. Sinds een paar weken ben ik de trotse eigenaar van een mooie ST3 AE. Hoog tijd dus om me hier aan te melden. Mijn doel is om 2 a 3 dagen per week met de Stromer naar mijn werk te gaan. Op dit moment lukt dat niet vanwege Corona, dus gebruik ik de fiets hoofdzakelijk recreatief. En dat bevalt geweldig goed!

De ST3 bevalt erg goed. Een krachtige machine. Wel heb ik een aantal modificaties gedaan om o.a. het comfort wat te verhogen. Een kinect 2.1 verende zadelpen. Een Brooks B17 Imperial zadel. De C17 all-weather beviel me niet. De Brooks handgrepen zijn vervangen door Ergon GP1 omdat deze veel comfortabeler zijn. De spiegel heb ik vervangen door een Ergotec M-88 omdat dit de fiets minder breed maakt wat handiger is. Een spatbord verlenger en claxon kapje leken mij ook een goed idee gezien de ervaringen op dit forum. Een reguliere bel als aanvulling op de claxon om te voorkomen dat mensen zich een hoedje schrikken. Tot slot vond ik de stappen van de bestaande MTB cassette te groot. Bij Egberts vertelden ze mij dat een road cassette met wat aanpassingen (wegslijpen van wat materiaal) ook prima kon worden geplaatst. Dit heb ik dus laten doen.

Over deze laatste mod heb ik recentelijk het uitgebreide topic over de cassette mogelijkheden gevonden en gelezen. En het feit dat een road cassette een andere spacing heeft dan een MTB cassette en dat dan effectief alleen de eerste 5 tandwielen goed zijn uitgelijnd ten opzichte van de derailleur heeft me wel aan het denken gezet ivm geratel en extra slijtage op tandwiel 6 en groter. Ik was er van uit gegaan dat dit een goed passende oplossing was aangezien me dit is voorgesteld door de FM. Dus ik ben er nog niet over uit of en zo ja wat ik hier aan ga doen.


st3.jpg
st3.jpg (6.84 MiB) 3557 keer bekeken
Groet,

Harm
ST3 AE, Brooks B17 Imperial, Kinect 2.1, Ergotec M88, Ergon GP1, van Zijp spatbord verlenger en claxon kapje, WW 43km enkele reis
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Harm77 schreef: 18 jul 2020, 11:07 Over deze laatste mod heb ik recentelijk het uitgebreide topic over de cassette mogelijkheden gevonden en gelezen. En het feit dat een road cassette een andere spacing heeft dan een MTB cassette en dat dan effectief alleen de eerste 5 tandwielen goed zijn uitgelijnd ten opzichte van de derailleur heeft me wel aan het denken gezet ivm geratel en extra slijtage op tandwiel 6 en groter. Ik was er van uit gegaan dat dit een goed passende oplossing was aangezien me dit is voorgesteld door de FM. Dus ik ben er nog niet over uit of en zo ja wat ik hier aan ga doen.



st3.jpg

Groet,

Harm
Ik heb een een St1x met een Ultegra 8000 12-30 10-speed cassette. Ik krijg de hele range niet goed uitgelijnd. Gebruik hoofdzakelijk de 12-13-14-15 en 16. Over het ratelen op de cassette maak ik me geen zorgen. De grootste tandwielen gebruik ik maar zeer beperkt. Het is vooral het bovenste derailleurwieltje dat zal slijten door scheefstand tov cassette tandwiel.
Maar ligt het aan de spacing tussen de tandwielen of zit het verschil in een long cage en medium cage derailleur?
Laatst gewijzigd door JanR op 18 jul 2020, 18:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Caje
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 dec 2019, 22:16

JanR schreef: 18 jul 2020, 12:50
Harm77 schreef: 18 jul 2020, 11:07 Over deze laatste mod heb ik recentelijk het uitgebreide topic over de cassette mogelijkheden gevonden en gelezen. En het feit dat een road cassette een andere spacing heeft dan een MTB cassette en dat dan effectief alleen de eerste 5 tandwielen goed zijn uitgelijnd ten opzichte van de derailleur heeft me wel aan het denken gezet ivm geratel en extra slijtage op tandwiel 6 en groter. Ik was er van uit gegaan dat dit een goed passende oplossing was aangezien me dit is voorgesteld door de FM. Dus ik ben er nog niet over uit of en zo ja wat ik hier aan ga doen.



st3.jpg

Groet,

Harm
Ik heb een een St1x met Ultegra 8000 12-30 10-speed cassette. Klopt inderdaad dat je niet de hele range goed uitgelijnd krijgt. Gebruik hoofdzakelijk de 12-13-14-15 en 16. Over het ratelen op de cassette maak ik me geen zorgen. De grootste tandwielen gebruik ik maar zeer beperkt. Het is vooral het bovenste derailleurwieltje dat zal slijten door scheefstand tov cassette tandwiel.
Maar ligt het aan de spacing tussen de tandwielen of zit het verschil in een long cage en medium cage derailleur?
Ik rijd sinds begin dit jaar met deze casette.
https://www.martens-tweewielers.nl/sho ... -cassette/

Past perfect en zonder geratel met de volgende kroontjes: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28

De derailleur minimaal moeten bijregelen/afstellen. Daar waar ik vroeger vooral op de 11 reed, gaat het nu vaker ergens tussen de 11 en de 14.
Stromer ST3 sport black xl - 983W / Cratoni Smartride black / Abus Bordo Granit 110cm / spatbordverlengers voor / Vaude aqua back / New Looxs Varo Racktime
Harm77
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jul 2020, 19:10

@JanR: Op basis van de uitleg van Tomasj over spacing van MTB vs road cassettes (zelf geen expert op dit gebied) ligt het aan de spacing. Overigens gebruik ik ook met name 11 t/m 15. De grotere verzetten alleen vanuit stilstand. Dus het zal allemaal wel wat meevallen met de slijtage. Maar ik wil graag een zo optimaal mogelijke oplossing. Vandaar dat ik me hier nog wel even verder in ga verdiepen en wellicht de nodig vragen stellen in het techniek topic.

@Caje: Dank voor de info. Deze cassette is volgens de beschrijving op een zelfde manier aangepast als die van mij. Mooi om te horen dat je goede ervaringen hebt hiermee.
ST3 AE, Brooks B17 Imperial, Kinect 2.1, Ergotec M88, Ergon GP1, van Zijp spatbord verlenger en claxon kapje, WW 43km enkele reis
BartK1990
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jul 2020, 14:26
Locatie: 's-Hertogenbosch

Hallo allen,

Mijn naam is Bart. Nog niet in het bezit van een Stromer maar heb inmiddels wel een optie tot koop van een ST3. Hiervoor was ik een van die illegalen die op en opgevoerde E-bike zijn woonwerk ritten deed (SHAME!). Dit is na een aantal maanden toch gaan knagen dus nu de knoop doorgehakt om een Stromer aan te schaffen. Wordt vervolgd! Hopelijk is die fiets over een week of 2 binnen :cool2:

Op het lijstje accessoires/aankopen komt sowieso te staan:
- Ortlieb classic tassen
- Vouwslot
- Wandhouder lader (Van Zijp)
- Claxonkapje (Van Zijp)
- Spatbordverlengers (Van Zijp)
- Specialized ambush comp MIPS
- Mogelijk een andere (niet te brede) spiegel
- Garmin quarter turn mount voor in de stuurnok
- 3 Jaar extra garant
Taxi driver
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mei 2020, 11:34
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST3

Goedemiddag, ik ben Emile en ik had me nog niet in dit topic voorgesteld sinds ik me had aangemeld op het forum.

Ik ben in het bezit van een Stromer ST1 uit 2016 en sinds 2 weken heb ik een witte Stromer ST3. Hiervoor heb ik een paar maanden een Stromer ST1 LE (2019) gehad maar die is na het breken van de stuurbuis total loss verklaard.

Omdat ik na de val wel wilde blijven fietsen maar met een andere fietsbeleving, heb ik gekozen voor een ST3 met geveerde voorvork en Urban comfort stuurpen(+20° | 110 mm). Ik vind het verschil met de ST1LE groter dan ik had verwacht. De ST3 is een stuk stabieler en remt beter. Ik ben niet echt een bochtenridder maar ik vind dat de Pirelli banden veel beter aanvoelen dat de Vee-Tyre's.

In eerste instantie vond ik de kracht wat tegenvallen maar dit is na het "afstellen" van de koppelsensor nu ook in orde.

Op de ST1 had ik al een Kinekt verende zadelpen en die heb ik overgezet naar de ST3. De verende voorvork is erg prettig maar ik ben nog wel aan het zoeken naar de beste afstemming, wat eenvoudig te doen is.

Tot slot viel het mij op dat de claxon op de ST1 zo hard was dat ik medeweggebruikers de berm in joeg, terwijl deze op de ST3 nauwelijks gehoord wordt. Ik heb daarom een Spurcycle bel gemonteerd wat sowieso vriendelijker overkomt.

Groet,

Emile
Stromer ST1 2016 + Stromer ST1 LE ( † 22 mei 2020)
Stromer ST3 (2020), Wren geveerde voorvork, Kinekt 2.1 verende zadelpen, Spurcycle, Ortlieb Classics.
Plaats reactie