Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Mijn naam is Jeroen en als notaire meelezer vond ik het tijd worden om een financiele bijdrage aan het forum te leveren; Zo'n bijdrage gaat nu eenmaal makkelijker met een account; van daar de stap uit de anonimiteit. Dan nu ook maar meteen de full monty over het hoe en waarom Jeroen een (volgens sommige van de fietsenbond) een mee-trap-brommer wil.

Als oud maraton loper vond ik elektirsche fietsen iets voor mijn schoonouders (beide 80 +) Maar na hartritmestoornissen, cardioversies gevolgd door een ablatie in 2016 was mijn conditie nagenoeg nul. Een wandeling naar het park (4 minuten vanaf huis) ging niet zonder pauze.

Mede door de auto beweeg ik te weinig en dus ben ik begonnen met 1 keer met de week met de fiets naar het werk te gaan; mijn trouwe 25 jaar oude Giant Trooper kreeg een opknapbeurt. Omdat ik niet zo'n fanatiek fietser ben koste me dat in het begin ruim een uur om 21 km af te leggen. (met de auto 17 minuten heen en ongeveer 45 a 60 minuten terug). Deed ik er een uur over dan was ik compleet bezweet. Gelukkig was er een douche op kantoor!
Het idee was dat die oude fiets extra inspanning kost en dat als ik het maar lang genoeg vol hou dat ik dan vanzelf een betere conditie zou krijgen.

Helaas na een klein kwartaal fietsen kwam de winter in zicht; Bij een buitentemperatuur van rond het vriespunt had ik na 20 minuten geen pijn meer aan mijn handen (doordat het gevoeld weg was); op kantoor kon ik ontdooien... Na een uur stopte ik met rillen en na twee uur kon ik al bijna weer typen… Toen ben ik maar gestopt met fietsen…

Zoals ik al aangaf, ik ben geen fietser; en hardlopend naar kantoor is, op dit moment voor mij echt véééél te hoog gegrepen! Laat staan de extra tijd die het (elke dag) kost

Afgelopen jaar heeft mijn werkgever een aantal Stromer ST1 en ST2 (resp 25/45km/h) fietsen ter beschikking gesteld om "ons" de auto uit te jagen zodat we als bedrijf minder CO2 uitstoten. Je mocht deze fietsen dan een dag lenen, onder de voorwaarden dat je je auto niet zou gebruiken. De ST1 ging max 25km/h en de ST2 45km/h. (ik weet dit is niet voor alle ST1-fietsen zo)

Dus ik op de Stromer ST2; van Utrecht (mijn werk) naar Amersfoort (mijn woonplaats) kom je onderweg door een dorp; dus ik kon niet continue vol gas; maar wanneer ik mijn best deed (maar wel veilig) kon ik in 35 minuten van kantoor naar huis. (exclusief douche-tijd). Deed ik er 40 a 45 minuten over dan had ik "alleen maar" een goed verhoogde hartslag en ocht ik de douche overslaan! Het fietsen op zo'n fiets is meer dan leuk! Zelfs ik kan tempo maken.

Om mijn conditie weer goed te krijgen wil ik "iets"gaan doen wat ik leuk vind; (hardlopen is nu niet leuk omdat ik weet wat mijn oude tempo is en dat tempo haal ik komend jaar niet).
Ik wil iets gaan doen wat geen zee-en van tijd kost; Doordat de verwachting dat het fietsen ongeveer 1u30 per dag aan tijd gaat kosten tegen de auto ergens tussen 0u45 en 1u:15 is de tijdsbeslag belasting maar ergens tussen de 15 en 45 minuten netto per dag. Daarnaast is het gewenst dat de mate van inspanning aan gepast kan worden aan mijn conditie; Dus in het begin standje maximaal en naar een paar maanden steeds minder. Dat kan met de Stromer! (en mogelijk ook met andere Speedbikes)

Mijn woon-werkverkeer is nu reeds elektrisch (Plug-in hybride). Ik zou iets willen doen wat een lagere milieu impact heeft dan mijn auto (de fiets heeft minder gewicht en verbruikt mede door mijn inspanning veel minder elektrische energie dan de auto).

Conclusie: Jeroen wil een Speed Pedelec;

Waarom duurt het dan toch nog een jaar voor er zo'n fiets is? Dat heeft alles te maken met de aanschaf prijs. Je koopt al een Speed Pedelec (van Gazelle nog wel) voor minder dan de helft dan de eerste de beste Stomer… Ik ben gaan kijken bij een "concept-store" in Amsterdam (daar waren de fietsen bij mijn werkgever ook geleased) en vond de winkel prachtig; maar; Al dat moois moet wel betaald worden. . .

Ik had dus het idee dat deze fietsen onnodig duur waren, de marges onnodig hoog zijn en het feit dat wanneer ik zo'n fiets zou leasen ik meer zou betalen dan voor mijn Plug-in hybride lease auto deed ook niet veel goeds (die komt uit 4% tijdperk). Aan het einde van het vorige jaar werd er gesproken over een nieuw model (de ST5) en toen krijg ik las van keuze stress.

En om heel eerlijk te zijn; wanneer ik op een Gazelle van ongeveer 2500 euro rij of in het uiterste geval een ST5 van bijna 10k dan ben ik waarschijnlijk een paar minuten eerder op mijn werk. Maar wanneer je op de mee-trap-brommer (wie verzint zo iets achterlijks ?) fiets dan blijft de lol, terwijl op een e-bike deze waarschijnlijk na een keer of 15 weg is.

Toen ik dit jaar mijn vakantie (met de motor naar St. Petersburg) moest annuleren omdat ik de verwachting had dat ik het fysiek niet aan zou kunnen was de maat vol. Ik moet aan de slag. De sportschool die ik nu al maanden 2 a 3 keren de week bezoek is niet genoeg!

Een lang verhaal, excuses daarvoor:
Dus nu de keuze tussen een ST1x, ST2, ST2 S of misschien wel de ST5. De accu is me wel duidelijk (zo groot mogelijk); Omdat ik een aantal keer op een ST2 Sport gereden heb denk ik dat ik zo'n type wil (of krachtiger?). Ik ben wel buitengewoon gecharmeerd van het uiterlijk van de ST2s dan wel de ST5, maar hik nog tegen de meer prijs aan.

Twijfel over de geveerde voorvork etc etc. Ik heb dus nog een hoop leuke dingen uit te zoeken.

Mocht iemand argumenten kunnen vinden om mij te overtuigen dat een ST2 Sport echt beter is dan een ST2s of een ST5 dan heb ik mijn bijdrage aan dit forum ruimschoots "terug verdient". :lol:
MichelJ
Pro
Pro
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mei 2018, 21:53
Locatie: Antwerpen

Lees ook al een tijdje mee, heb me maar lid gemaakt ook.

Mijn naam is Michel , ben terug overgestapt op de fiets voor woon-werkverkeer. Voor de rest fiets ik totaal niet graag :)

Voor ik mijn bedrijfswagen kreeg heb ik een paar jaar met een hybride fiets de 20km enkel gedaan. Nadien is dat verwaterd. Nu de ring rond Antwerpen stilaan helemaal aan het dichtslibben is, de grote werken ook aan het starten zijn en ik vanaf volgend jaar geen shiften meer ga doen dacht ik opnieuw te gaan fietsen. Zogezegd, zo gedaan, een klein uurtje alles geven en op het werk, van dat klein uurtje sta ik nog wel een 5-tal minuten stil aan lichten en liften :)
Echter zag ik steeds mijn hartslag in het rood gaan en dus ook niet volgehouden.
Een speed pedelec aanschaffen was zeer duur, moest ik er een auto minder voor hebben in de plaats zou ik zeggen direkt, maar met 1 gezinswagen kon dat niet.

Met de mogelijkheid tot leasing in het bedrijf en de fietsvergoeding zou de aanschaf me niets kosten, als ik hem na 3 jaar niet overneem doe ik er zelfs winst op.

Tijdens mijn zoektocht, beperkt want tussen bekendmaken plan en de beslissing lag slechts een paar weken, ben ik op dit forum terechtgekomen.

Na veel leeswerk, en testritten, heb ik dan toch niet voor de ST1X gekozen(de ST2 ging niet in het budget) maar voor een R&M Supercharger. Maar ik blijf dit forum wel volgen, enerzijds om up to date te blijven met Stromer ervaringen en nieuwtjes om binnen 3 jaar een beslissing te kunnen nemen voor een nieuwe fiets, anderzijds bepaalde zaken die hier besproken worden zijn niet per definitie enkel van toepassing op een Stromer(bv helm keuze, door dit forum heb ik me een Lazer Anverz MIPS gekocht, en het topic voor de M99 Pro verlichting lijkt me ook interessant, keuzes die rijders maken ivm waar te rijden op de baan in welke omstandigheden,....)

Nu rij ik ergens tussen de 32-37 met een hartslag rond de 140, zweet een beetje, ik voel het een beetje en heb wat tijd kunnen afschaven en ik hoef me geen zorgen meer te maken om de files (enkel als de liften falen op mijn traject en ik moet via de trap naar beneden en naar boven zou wel eens pijnlijk kunnen zijn :lol: )
Atarist
Runner-up
Runner-up
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 mei 2018, 20:36

Hoi,

Ik ben Gerard, ik woon in Vaassen, een dorp ten noorden van Apeldoorn, en ik werk in Zwolle. Mijn reisafstand is iets meer dan 30km dus je voelt ‘m aankomen, dat is een mooie afstand voor een speedbike. Tot nu toe reed ik op een scooter naar mijn werk en als het daar te koud voor was met de auto. Ik zat al langer te kijken naar een speedbike als vervanging voor de scooter maar de prijs van die dingen hield me wel lange tijd tegen.
Maar goed, zoals die dingen gaan heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt en heb ik na een testronde een ST2 aangeschaft met de grootste accu. Mijn route is voornamelijk langs het Apeldoorns kanaal waar ik lekker door kan rijden maar het is wel tamelijk open, op de terugweg altijd flink tegenwind.
Jammer genoeg heb ik Nog niet met mijn fiets kunnen rijden. Afgelopen vrijdag zou ik hem ophalen maar de computer van de fietsenboer was eerde die week gecrashed na een Windows update waardoor o.a. tenaamstelling bij de RDW niet meer lukt. Hopelijk lukt het een van de komende dagen want het is nu goed fietsweer.
En oja, waarom een Stromer? Eigenlijk simpel, ik wilde een fiets waarmee ik ook bij stevige tegenwind nog redelijk tempo kan maken, dus voldoende motorvermogen. En daar hoort ook een stevige accu bij. Verder wilde ik geen middenmotor omdat ik niet veel vertrouwen heb in de levensduur van ketting en tandwielen als die het gecombineerde koppel van fietser plus motor over moeten brengen op,het achterwiel. Dus een naafmotor.
Zo kwam ik uit op Stromer. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat moet je dan maar denken.
Smitty81
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 mei 2018, 09:41

Hoi forumers,

Ik ben Arjan en sinds kort trotse bezitter van een ST2 - 2018 model met 983 Wh batterij.
Mijn woon-werk is 40 km enkele reis, hoofdzakelijk dwars door de polder (Oosterhout - Papendrecht).

Vandaag voor het eerst gefietst en het was heeeeerlijk. Zeker met de monsterspits van vanmiddag voelde het top om langs de files af te rijden.
Zowaar een mede Stromer rijder tegengekomen op de terugweg...

Beide keren 50% van de batterij verbruikt, de gehele tijd op stand 3 - 40 km/u gemiddeld.
Dat moet goed komen in de winterdag met de actieradius lijkt me zo.

Groet,

Arjan
ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - Wit - Ortlieb Travel Biker - 40 km ww - 10k gepasseerd en door!
Wikibi
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mei 2018, 18:40

Even voorstellen.
Ik ben Wim 52 jr en ik kom uit Breda. 3jaar geleden mijn Gazelle zelf omgebouwd naar een E bike 500w Begin dit jaar het besluit genomen om een speed pedelec te kopen. Eerste testrit was op een R&M , dat viel tegen, mijn eigen gazelle heeft meer vermogen. Tweede testrit is op een Stromer ST1X . Zithouding en vermogen zijn prima. Uiteindelijk een nieuw ST1 gekocht. Daar had ik na een week al spijt van. Het vermogen viel tegen en de batterij was snel leeg. Eerlijk gezegd had ik ook niet echt proefgereden . De fiets heb ik na drie weken weer verkocht. En toen kwam ik op een ST2 terecht ,wat een verschil, ik was verkocht. Van een dealer uit Riel mocht ik een tweedehands ST2 twee dagen uit proberen. En dat is zeer goed bevallen. Ook heb ik met de dealer uit Herveld de opties besproken. Ik heb daar zeer goede voorlichting gehad en zelfs op de 2018 modellen mogen fietsen. Prijstechnische was echter de tweedehands ST2 uit 2017 voor mij de beste keuze.
De ST2 wordt eind van deze week geleverd ......ik kan niet wachten.
ps ... woon- werk is 5 km , ik gebruik de fiets vnl. om lekker te toeren.
Rob77
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 mei 2018, 14:04
Locatie: Bommelerwaard

Hallo allemaal,

Ik ben Rob en met mijn nieuwe ST2 (2018) forens ik tussen Zaltbommel en Eindhoven. In het aankooptraject heb ik veel gehad aan dit forum, dus Stromeur en forumleden dank daarvoor.

Het was mijn bedoeling een ST2 2017 te kopen, ik vond er nog één bij een keten die ik niet bij naam zal noemen. Dit traject pakte slecht uit.

1) De fiets bleek, in tegenstelling tot wat geadverteerd werd, een 814wh accu te hebben ipv de 938.
Ze zouden intern het bedrijf een andere accu opsnorren.

2) 1.5 week na de aanbetaling; "meneer, we zijn uw kopie rijbewijs kwijt. Opnieuw sturen?"......ok...kan.

3) 2 weken na de aanbetaling: "meneer, we hebben uw rijbewijs, maar hebben geen 938 accu. Die is besteld bij Stromer. Levertijd onbekend. Ik mocht zolang de 814 gebruiken en de 938 betalen bij levering. Netjes, dacht ik nog.

4) 2,5 week na aanbetaling; "meneer, goed nieuws en slecht nieuws. Goede nieuws is dat u uw fiets kunt ophalen. Slechte nieuws is dat onze keten te koop staat, wij weten niet welke gevolgen dat heeft voor ons dealership. En oh ja, tot de verkoop rond is komt uw bestelde 938wh accu niet, mag niet van hoofdkantoor. Alle bestellingen "on hold".

De accu had ik niet betaald maar ik begon me wel zorgen te maken over zaken garantie, als ze geen Stromer dealer meer zijn.
Gelukkig zag de medewerker in dat het akelig was en ze gaven mij de optie om de 2017 te annuleren. Gedaan en gelukkig netjes mijn aanbetaling terug gekregen.

Ik heb trouwens nog niet verteld dat onder "totalen" van de fiets 10.000km stond.....Dat kon niet kloppen volgens de medewerkers, want het is een "nieuwe fiets". Dat zou gefixed worden. Ik geloofde het maar het knaagde wel.

Al met al blij dat ik van die koop af ben. Als iemand gewaarschuwd wil zijn kan ik de ketennaam wellicht per PB doorgeven. Of je kijkt even op dit forum bij "In de media"....

Inmiddels heb ik mijn 2018/938wh uit Amsterdam. Duurder, zeker...maar superservice en heel snel geleverd.
Ik rijd lekker rond nu, hoop op dit forum nog veel te leren en waar mogelijk een kleine bijdrage te leveren.

Groeten!
Rob
ST2 Sport 2018-983Wh
44km enkel w.w.
kolo
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2018, 18:19

Hallo forum-leden,

Ik ben van plan om een Pedelec-rijder te worden. Mijn woon-werk verkeer is 45 km enkel waarvan 43 km langs kanalen. Ideale wegen om tegen 45 over te snorren dus.

Ik ben bij een stromer / klever daler geweest. Mijn voorkeur zegt eigenlijk een Klever x-speed met 850 kw batterij. Volgende week ga ik ook een lange testrit doen met een St2 - 2017 (932 kw batterij met 1200 km). Deze demo kan ik eventueel overkopen voor 5200 €. Optioneel staat op deze fiets een verende zadelpen, spatbordjes en extra slot. Op de fiets wordt eveneens 2 jaar garantie gegeven.
Wat vinden jullie van de demofiets ? Klever ervaringen zijn er nog niet veel vermoed ik. De prijs van de nieuwe klever is vergelijkbaar met de demo Stromer.

Alvast bedankt voor jullie mening.

Grtn, Koen
Klever X-speed (in bestelling), 850 wh batterij, Ergotec zadelvering
Mikali
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 mei 2018, 22:10

Hey,

Ik ben mij aan het orienteren over de aanschaf van een SP voor een WW afstand (enkel) van zo'n 28km.
Dit van Ranst naar de haven van Antwerpen (Lillo).
Zelf rijd ik nu een Schindelhauer met gates carbon drive waar ik super tevreden over ben.
Daarnaast nog een Cube MTB staan wat ik qua onderhoud (derrailleur) wat minder fijn vind ...
Dit gaat dus ook mede mijn keuze voor de SP beinvloeden, daarover een nieuw topic :D
Raptor
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 apr 2018, 09:01

Goeiemorgen,

Ik heb ondertussen al zo'n 2200km met mijn Stromer gereden (31.2km/u gemiddeld op de teller). Hij doet het nog steeds prima. Heb nog geen enkele ernstige problemen gehad maar wel 2 reflectoren van de trappers losgekomen. Ik ben er eentje kwijt. Heb ook al drie keer in de regen gereden (waarvan één in een zwaar onweer vorige week donderdag) en hier ook geen problemen ondervonden met de elektronica of batterij. Ik ben dus echt tevreden van mijn ST2. Dus van mij mag dat zo blijven duren. Op mijn WW-traject heb ik al verschillende Stromerrijders tegenkomen. Vorige week heb ik een fietser met een ander speedbikemerk ingehaald en die vertrok een verbaasd gezicht als ik hem voorbijstak.

Misschien kunnen we in de toekomst eens aan Stromerhappening organiseren...
ST2 MY2017 - in gebruikname: 06.04.2017 - ww: 47km enkel - 12.000km op de teller
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Na een lange zoektocht een stromer ST 1 gekocht . Is voor de vrouw en dient om de korte boodschappen te doen met de fiets alsook af en toe wat woonwerk. Is nog een ouder model met schlumpf drive... Eerst maal gebruikt op 11/10/2016 en een 4500km gereden. Heb bij aflevering een nieuwe ketting laten plaatsen de rest was nog ok. Ook voorzien van een nieuwe bat. maar heb toch wat vragen na de eerste km. De drive maakt toch wat bijgeluiden die ik niet hoorde bij de proefrit...Ook de ondersteuning laat wat te wensen over nogal wisselvallig en erg afhankelijk van de trapfrekwentie...bij het minste inhouden voel het aan als inhouden zoals motorrem...heb de remsensor al losgekoppeld wat terug wat meer ondersteuning gaf maar ben er nog niet tevreden van .... de ondersteuning staat op 80% remrecup op 2. Heb wel een jaar garantie . bij ander testfietsen zoals RM had ik dat gevoel niet ,ook bij de specialized had ik het niet. Zal nog wat fijnafstellen worden hoop ik.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Plaats reactie