Welkom op het Stromer Forum! Stel je even voor.

Voor algemene discussies over Stromer en speed pedelecs.
adriedimitry
Rookie
Rookie

Re: Welkom op het Stromer Forum! Stel je even voor.

Bericht door adriedimitry » 23 jun 2018, 23:22

FreddyH schreef:
23 jun 2018, 16:49
RRRRonald schreef:
23 jun 2018, 14:49
Gefeliciteerd!! 25km uitvoering met een 983 accu. Dat zal een flinke range geven, hoeveel km kan je daar wel niet mee rond tuffen??
Een forumlid rijdt met zijn ST2 gemiddelden van ±25 km/h (dus waarschijnlijk kruissnelheden van 30 km/h), hij heeft ook een 983Wh accu en haalt dan afstanden van 225-250km op 1 lading. Ook hij maakt hoogteverschillen.

Om 25 km/h te fietsen heb je zo'n 250W nodig. Als je zelf actief meedoet (±150W) dan hoeft de fiets maar 100W te leveren (omhoog flink meer, omlaag wordt een beetje bijgeladen). Zeg dat de fiets gemiddeld zo'n 110W moet leveren.
Met een 983Wh accu kun je dan 983Wh/110W = net geen 9u fietsen. Met een gemiddelde van 20 km/h kom je dan op ongeveer 180km uit.
Dat zou mooi zijn FreddyH.
Je kan namelijk niet elke dag als we met de camper weg zijn opladen.
We hebben dus de juiste keuze gemaakt en zeker als de accu wat ouder gaat worden.
Dat actief mee fietsen zal zeker gebeuren.
bedankt voor het rekensommetje hier kunnen we wat mee .
Groet Adrie.

Henry
Expert
Expert

Bericht door Henry » 27 jun 2018, 09:15

Een mooie rekensom die goed aansluit bij mijn eigen ervaringen met een 250W motor.
Door stevig mee te trappen haalde ik met de sterkste ondersteuning een maximum snelheid van 35 km/uur (maar dan zweet je stevig...). Als ik het rustiger aan deed, maar nog steeds een substantiele bijdrage leverde, dan bracht de fiets me naar 32 km/uur. De fiets was uitgerust met een een 540 Wh accu. Met een volle accu kon ik (als de accu nieuw was) zo'n 110 km fietsen.

Ik had de controler bij de fietsenmaker zo laten afstellen dat ik bij het op gang komen (na bijvoorbeeld een rood stoplicht) de kracht voornamelijk zelf moest leveren. Pas na een bepaalde snelheid (ergens tussen de 10-15 km/uur) begon de motor me te helpen. Hiermee voorkwam ik onrustig gedrag in "de drukte" en spaarde ik de accu.

Ik constateerde wel bij mezelf dat de conditie na een welverdiende vakantie wat was weggezakt, waardoor de maximale actieradius minder werd. Na 2 weken flink "trainen" was de conditie weer op peil om met 1 volle accu 100 km te fietsen.

Oke, dan even de rekensom van FreddyH erbij halen. De uitgangspunten waren:
- eigen bijdrage schatten we op 110 Watt
- accu levert dan (250-110=) 140 Watt

De accu was dus in staat om 540/140 = 3,8 uur te ondersteunen. Met een gemiddelde van zo'n 30 km/uur kom je dan op 3,8 x 30 = 115 km. De berekening van FerryH is dus zo gek nog niet!

Vertaal je dit naar een Stromer, dan zul je dus stand 3 niet moeten gebruiken (de Stromer grijpt namelijk dan veel te snel en veel te hard in, wat ten koste gaat van je actieradius). Rijden op stand 2 waarbij je de parameters zo instelt dat je wel hulp krijgt, maar dat je ook zelf een goede bijdrage moet leveren.
Probeer niet de 40 km/uur aan te tikken, maar rijdt maximaal 30-35 km/uur, met een gemiddelde van 25-28 km/uur. Bij die snelheden kun je namelijk zelf nog een substantiele bijdrage leveren zonder flink te moeten zweten van de inspanning. Een goede conditie is wel nodig, maar met een paar weken fietsen heb je die zo opgebouwd. :ay

Tomic
Runner-up
Runner-up

Bericht door Tomic » 28 jun 2018, 11:29

Hallo allemaal,

Na al even mee te lezen heb ik me ook geregistreerd. Vorige week een ST1x 2018 3 dagen op proef gehad bij mijn dealer in Amsterdam en redelijk verkocht. ;) Heb 'slechts' 26 km enkele reis woonwerk, maar wel door heel veel open land. Van Bussum naar Amsterdam Zuid. Ook nog geprobeerd:
  • R & M charger HS (onvoldoende kracht)
  • Qwic RD10 (ook niet krachtig hoewel beter dan de charger)
Ik ben opzoek naar een ST1X of ST2 en dat mag ook een occasion zijn. Ik heb wel gemerkt dat import van een stromer of aankoop zonder kentekenbewijs voor behoorlijke problemen kan zorgen. Omdat de type goedkeuring sinds 01-01-2018 is aangepast (toeter, kentekenverlichting o.a.). Pas dus op met tweedehands stromers!
  • Import vanuit Duitsland kan alleen als er een groen Gutachten met Anslich kennzeichen overhandigd wordt. De RDW zal bij een keuringsstation dat een NL kenteken afgeven. Als er géén kennzeichen op het gutachten staat, gaan ze hem afkeuren want voldoet niet aan de eisen van 2018.
  • Voor stromers zonder kenteken geldt sowieso dat ze hem afkeuren bij de RDW. Dan rij je dus zonder kenteken en ben je niet verzekerd. (ook niet WA).
Tot zover mijn ervaringen. Hopelijk snel ook een stromer in bezit!
Aangemeldt op forum, nu nog een stromer (1x of ST2)- 26 KM ww.

Reinout-ST3
Veteraan | Forum Supporter

Bericht door Reinout-ST3 » 28 jun 2018, 13:12

Goedemiddag Tomic,

jij hebt een goede warme week uitgekozen om je aan te melden: WELKOM !
Mogelijk rijd je je al snel wat koelte toe op een Stromer.
(heb je net een PBtje gestuurd over mijn St1x die ik net heb ingeleverd bij de dealer)

26 enkeltje is heel goed te doen met de Stromer. Gewoon lekker. En zeker fijn als je (zoals je schrijft) mooi door het open land kan Stromeren; optrekken/verkeerslichten/etc drukken je gemiddelde aanzienlijk. Doorstromeren geeft echt een winst-gevoel.

Nogmaals welkom,
Grtz, Reinout

Golvas

Bericht door Golvas » 28 jun 2018, 15:45

Yorka schreef:
23 jun 2018, 22:02
Dinsdag zal ik eens naar een Stromerdealer bollen en er hopelijk een testrit regelen.
En Yorka, beetje meegevallen ?
Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - 983 Wh

Yorka
Pro
Pro

Bericht door Yorka » 28 jun 2018, 18:31

De fiets zeker wel, echt onder de indruk, de dealer niet. Of beter: de verkoper in ieder geval niet.
Morgen naar Antwerpen. Velodome, dat lijkt mij een degelijke zaak. Wel een pak verder van waar ik woon, maar dat is dan maar zo.
Er is dus een grote kans dat ik morgen
een Stromer bestel.

andy666
Runner-up
Runner-up

Bericht door andy666 » 12 jul 2018, 11:33

Blijkbaar heb ik mij nog niet 'formeel' aangemeld dus bij deze wil ik dit even rechtzetten :D

Mijn naam is Andy, 40 jaar en woon in Hamme, België. Ik ben op zoek naar alternatief vervoersmiddel om mijn dagelijkse woon-werkverkeer van 50km H/T af te haspelen. Op dit ogenblik doe ik dit met de auto, motor of cyclocross fiets. Vermits ik richting Antwerpen moet en er in september zware werken beginnen aan de ring van Antwerpen zullen de eerste 2 mogelijkheden bijna onbruikbaar worden.

De cyclocross is voor mij echter iets te beperkt om dagelijks te doen:
-250km per week + mijn andere sporten is te zwaar
- veel fietsen buiten de stad met meestal serieuze wind op kop
- iets te beperkte mogelijkheden van bagage waardoor ik soms auto of motor moet nemen terwijl ik die dag perfect met de fiets had kunnen rijden
- iets te lange reistijd (50 minuten nu 1 traject). Als ik daar 10 minuten zou kunnen afdoen zou dit al een wereld van verschil zijn.

Ik ben dus echter een totale leek op het gebied van SP dus probeer ik mij zoveel mogelijk in te lezen op facebookgroepen en forums zoals deze.

Voor mij is de nieuwe SP een vervoersmiddel dat zichzelf zo snel mogelijk moet terugbetalen en dat mij comfortabel genoeg van en naar mijn werk kan brengen.
Als ik er vanuit ga dat ik 125 dagen per jaar met de fiets zou kunnen gaan werken en ik reken dan mijn fietsvergoeding (11,5€ per dag) en de brandstofbesparing (4€ per dag) dan zou ik op 2 jaar 3.875€ kunnen terugverdienen. Hierdoor heb ik mijn budget dan ook rond de 4000€ gelegd. Langer dan 2 jaar wil ik niet gaan omdat ik niet zeker ben hoe lang ik nog op mijn huidige werkplaats kan blijven. Ooit zal ik moeten verhuizen richting Brussel waardoor de afstand dubbel zo lang word en dan is SP ook niet meer mogelijk.

groeten.

Andy

Henry
Expert
Expert

Bericht door Henry » 12 jul 2018, 12:02

Welkom Andy666, houd er rekening mee dat je kostenoverzicht niet compleet is en dat er nog additionele kosten zijn. Denk bij aanschaf aan de helm, mogelijk fietskleding, fietstassen, een slot en wellicht een extra lader of accu. Daarnaast heb je wellicht een verzekering nodig (ik ken de situatie in Belgie niet) en dat je ook periodiek onderhoud hebt aan een speed pedelec. Denk aan de ketting, de tandwielen, de banden. Tot slot is de energie om de accu op te laden in Nederland in ieder geval niet gratis, maar zeker te overzien. Omdat je al een cyclocross fiets hebt, ben je neem ik aan bekend met deze kosten, maar omdat je ze niet meenam in je introductie dacht ik dat het toch verstandig was om je er maar even op te attenderen.

andy666
Runner-up
Runner-up

Bericht door andy666 » 12 jul 2018, 14:06

Hartelijk dank voor de reactie Henry.

ik heb deze inderdaad niet mee opgenomen in de kosten omdat de verzekering is inbegrepen bij de familiale verzekering en het onderhoud te vergelijken valt met dat van de andere fiets.

Bovendien verkoop ik mijn motor waardoor ik op die 2 jaar ook al minstens 1200€ uitspaar (onderhoud, jaarlijkse taksen, verzekering) en ook de cyclocross en de gewone fiets vliegen dan de deur uit :D

Vermits ik de aankoop pas rond september plan en ik in oktober verjaar weet ik al 2 dingen die op mijn verlanglijstje komen te staan: de helm en de waterdichte tassen :cool2:

Bas van Dijk
Pro
Pro

Bericht door Bas van Dijk » 13 jul 2018, 15:01

Voor niet Belgen: Familiale = WA

:-)

En idd dat is in Belgie nu geregeld dat dat voldoende is, indien de pedelec niet zelfstandig kan rijden (dus zonder trappen).

Plaats reactie