Gevallen door ijzel op het fietspad

Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Random schreef: 04 dec 2017, 20:26 Wel stoer dat je meteen weer doorgaat 8-) Een roos met prikkels dus :mrgreen:

Een winterband is in Nederland denk ik vooral voordelig bij nat weer. Als t dan gaat vriezen heb je alleen nog grip met spikes. Vervolgens vraag ik me af, zijn winterbanden dan niet eigenlijk het hele jaar door beter? Hmm....
Ja maar ik vond het spannend in iedere bocht ook al was er geen ijzel. Ik heb er zeker 10 minuten langer over gedaan naar huis. En werd ingehaald door Paul die me vrolijk voorbij Stromerde, hahaha!

Dat vroeg ik me ook al Sylvia. Zijn winterbanden dan ook niet handig het hele jaar door? Bij de westerparkwinkel vertelden ze me dat in het voorjaar mijn zomerbanden er dan weer op moeten. Maar ik heb niet doorgevraagd waarom eigenlijk. Iemand anders een idee?

En ook vonden ze mijn zomerbanden nog in orde na 10.000 km (geen lekke banden gehad!). En ze kunnen er gewoon weer op. Wat vinden jullie daarvan, na 10.000 km? Wat zouden jullie doen?
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het profiel van de winterbanden zorgt voor een lagere actieradius, en is dus wat overkill in de zomer. Vandaar dat jou geadviseerd is om de ze in het voorjaar weer te wisselen, maar het "moet" echt niet hoor. Als jij de winterbanden lekker vindt rijden, en je jezelf er zekerder door voelt op de weg bij een ouderwetse voorjaarsplensbui, dan kun je de winterbanden er ook gewoon op laten zitten.

Als de dealer zegt dat je zomerbanden na 10.000km nog in orde zijn, dan zeg ik: chapeau!! Het is goed te zien aan het profiel of ze op zijn, dus als je dealer zegt dat het nog kan, dan zou ik daar direct op vertrouwen. (Het is ook mijn dealer, mijn ervaring is dat ze ontzettend goed weten waar ze mee bezig zijn.)

Eén van de eerste forumleden die de winterbanden onder zijn ST1 X had is Reinout-St1x. Volgens mij is hij van plan om de winterbanden er ook het hele jaar door op te laten zitten. In het bandentopic zie je trouwens ook een foto van zijn Schwalbe Big Bens na 7500km: voorband nog in orde, achterband opgereden. Je kunt mooi even het profiel van jouw banden vergelijken met die van Reinout:

viewtopic.php?f=8&t=92&start=40#p4481
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Winterbanden hebben een andere rubbersamenstelling, gericht op soepel blijven bij lagere temperaturen en daardoor (vooral) een betere grip bij lage temperaturen.

Bij autobanden en motorbanden ligt dat temperatuursomslagpunt voor winterbanden op ongeveer 7 graden celcius. Bij hogere temperaturen dan ca, 7 graden verliest de winterband zijn voordelen t.o.v. de zomerband.
Kan me voorstellen dat dit bij de winterfietsbanden dus ook zo ongeveer hetzelfde zal uitwerken.

Bij hogere (zomerse) temperaturen kan je goed rijden met winterbanden maar wordt de bandenslijtage (door de andere/zachtere rubbercompound) hoger. In theorie zal je met een winterband in de zomer een betere wegligging kunnen hebben dan met een zomerband.
+STROMER- ST5
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Aha. Weer wat geleerd. Dank voor de aanvulling! :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

Balen en vast pijnlijk

Van harte beterschap Roos !

(Ik vrees dat je deze winter niet de enige zult zijn die met de Stromer horizontaal gaat)

Ik heb vast wat extra digitale fruitmanden klaar gezet :roll:

Groet
Peter
Bijlagen
Schermafbeelding 2017-12-05 om 08.03.42.png
Schermafbeelding 2017-12-05 om 08.03.42.png (286.51 KiB) 3193 keer bekeken
Laatst gewijzigd door AmPeer op 05 dec 2017, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Yep.....die winter-conti's zitten er nu meer dan 5000 km onder en tot volle tevredenheid. Ik had ze er al relatief vroeg in het jaar onder gezet aan het begin van de herfst. Grote voordeel van deze banden is dat ze onbehoorlijke hoeveelheden water weg kunnen werken. En dat is nog wel eens nodig in Nederland (en de originele banden vind ik juist zwak op dit punt). Nadeel is de grotere slijtage bij hogere temperatuur.
Maar na die 5000 km valt dat reuze mee.....nog niets noemenswaardigs van het loopvlak af. Fijn.
Blijft over de iets hogere rolweerstand wat dus wat snelheid scheelt. Dat accepteer ik volledig; voor mij is dit een heerlijk betrouwbare band.
Is dit dan de beste ? Nee....ten eerste is dat heel persoonlijk en ten tweede komt de markt met zeer interessante alternatieven (precies zoals Sylvia zegt). En ik zie me zo maar eens een totaal nieuwe band uitproberen over een tijdje. Maar voor nu is die winter-conti een erg fijn product. Ben heel benieuwd hoe lang ze nu echt meegaan en daar ga ik achterkomen want ik Stromer de winter door......
Fiets voorzichtig, reinout
Paultje
Expert
Expert
Great Britain
Berichten: 228
Lid geworden op: 13 aug 2017, 09:02

En werd ingehaald door Paul die me vrolijk voorbij Stromerde, hahaha!


Jaaaa !!
Sorry Roos, moest heeeeel snel naar huis, in de auto stappen, dan WEER terug naar Amsterdam :bu: :bu:
volgende keer fiets ik met je mee !! :cool2: :cool2: ....trouwens, zo langzaam was je ook niet :ay
:ba Stromer ST5 (stealth-uitvoering !! :aq ), regio Amsterdam, woon-werk 26km enkel.......
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Fijn alle uitleg over de winterbanden!
En de digitale fruitmanden! Maar ik hoop echt dat de ieder ander dit bespaard zal blijven hoor. Dan maar een dagje met auto of OV?
Met de stromer in de sneeuw lijkt me beter maar toch ook wel eng. De komende weken moet ik mijn nu heb ik bochten-angst er maar weer uitfietsen. En hopen dat het weliswaar koud kan zijn maar dat de gladheid zo veel mogelijk uitblijft!
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Mijn fietsje gaat n tijdje de schuur in. Ik vind de combi van klei, natheid, wegwerkzaamheden op mn route, koude en niet te vergeten duisternis op de heen EN terugweg niet meer grappig.

Wellicht op een droge zonnige winterdag nog es. De ST1X schijnt toch niet zo goed tegen de nattigheid te kunnen...
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

als je heel vroeg begint (kan beginnen), dan is het nog licht als je terug gaat... :lol: :lol:
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Plaats reactie