Wie vindt de verlichting van de Stromer st1 en st2 te weinig ?

Lomito

Als het goed is moet er hier en daar al een ST2-2018 gekocht zijn met een M99mini... gezien de kwaliteiten van de pro-versie zijn mijn verwachtingen van de mini dan ook best hoog. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Of een keertje samen met Eric1971 een ST2-2018 voor een nachtje lenen bij onze dikke dealer. En dan naar het nabijgelegen strandpark rijden waar het 's avonds aardedonker is voor een vergelijkende test van mini en pro.
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Ik zou graag willen dat mijn FM dit aanpaste met behoud van mijn garantie.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Fietske schreef: 30 mar 2018, 11:50 Tjonge al die losse opzetlampkes met accu :bu:
En dan heb ik nog niet over het geklungel van ... erop, eraf en anders is ie gestolen.

Andersom snap ik het wel weer omdat het de eenvoudigste oplossing is voor het gebrek ... aan licht.

Ik heb dus gisteren de ombouw naar supernova M99 pro geklaard ...
Je bent even bezig en het kost wat, maar dan heb je dus ook wat.

Resume:
Accu verwijderen.
Afdekplaat van de controller losmaken.
Omni losmaken en uit het frame tillen (niet elektrisch afkoppelen).
Bedrading naar originele koplamp vrij leggen van de remkabel.
Koplamp verwijderen met stekker.
Supernova monteren met grootlichtschakelaar.
Achter de stekker voor de originele koplamp de kabel vrij leggen en een kabel solderen/bevestigen en deze tot omniruimte leggen.
6v relais met relaishouder richting zadelbuis in het frame bij de omni plaatsen.
Kabel van supernova hiernaartoe brengen (via kabeldoorgang originele lamp) en deze weer bij de remkabel binden.
Een kabel op de rode en zwarte draad van de accu connector onder bij het balhoofd aanbrengen.
De kabel langs de controller omhoog het frame in leggen/brengen naar het relais.
Het relais volgens schema (zie elders op t forum) aansluiten.
Omni terugplaatsen.
Afdekplaat met controller vastzetten.
Accu weer terugplaatsen.

fertig, ready, klaar :D

Nog een aandachtspuntje: controleer dat de lamp niet tegen leidingen en bedrading komt. Hij wordt namelijk warm.

En zo heb je dus een Stromer die als iedere normale fiets zonder verlichting gereden kan worden.
Wil je meer aandacht :mrgreen: , druk je de Stromer lichtschakelaar en gaat de feestverlichting aan.
Wordt het donker krijg je dimlicht.
Wil je iemand verblinden kun je altijd grootlicht bedienen met de Supernova lichtknop.
Kortom: precies zoals het hoort!

NB. Bij het opstarten van de fiets gaat het licht altijd aan, maar dat kun je dus helemaal uitschakelen door op de lichtschakelaar te drukken.
Wat ook opvalt is dat de Supernova even nodig heeft om aan te gaan. Er volgt volgens mij een check en de lichtsensor schakelt dan het relevante licht in.
Hoe haal je de OMNI los?
Heb je de rode en zwarte kabel van een nieuwe stekker voorzien of afgetak?
Heb je misschien ook foto’s gemaakt?
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

Beste Patrikius,

Ik heb de aftakking aan de koplampkabel ver genoeg achter de stekker uitgevoerd waar je de originele koplamp in steekt. Ik kan dus terugbouwen ;) ... of deze ook aansluiten :D .

De voeding (rood en zwart) heb ik aangebracht op de bedrading van de accustekker en niet op die van de controller. Dit ook wederom om terug te kunnen bouwen en garantie van de controller eventueel niet in het geding te laten komen.

Ik heb er geen foto's van gemaakt om 2 redenen:
Het is recht toe recht aan / eenvoudig.
Iemand die dus met de beschrijving niet uit de voeten kan, daar niet genoeg aan heeft ... moet er denk ik niet aan beginnen.

PS. En ik heb uit tijdgebrek kabels (niet mooi, wel functioneel) genomen die ik had en er komen fraaiere kabels in zodra ik nog eea. aanpas aan t fietske :mrgreen:
Lomito

Het testen van de Stromer-fietsverlichting wil ik zo spoedig mogelijk uitvoeren, naarmate we langer wachten worden de dagen langer en moeten we ook langer wachter tot het donker is. Aan de andere kant kun je ook stellen dat het wachten veraangenaamd kan worden door een avondbezoekje aan de stadsbrouwerij in Nijmegen om daar de nodige tijd te slijten en dan op de terugweg de test uit te voeren op het pikkedonkere strandpark in Slijk-Ewijk. :mrgreen:

Aangezien het komend weekend (geen volle maan) prima weer wordt stel ik voor de verlichtingstest komende zaterdagavond/-nacht uit te voeren, het liefst met zoveel mogelijk verschillende types (ST1, ST1x-2017/2018, ST2-2017/2018, ST2s) en eventuele bijplaatslampjes.

Maar in ieder geval de ST2-2018 met de M99mini, kan ik waarschijnlijk wel meekrijgen van de dealer.

Dus als je tijd/zin hebt, een beetje in de buurt van Herveld woont en niet bang bent in het donker dan ben je van harte welkom.
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Fietske schreef: 02 apr 2018, 12:05 Beste Patrikius,

Ik heb de aftakking aan de koplampkabel ver genoeg achter de stekker uitgevoerd waar je de originele koplamp in steekt. Ik kan dus terugbouwen ;) ... of deze ook aansluiten :D .

De voeding (rood en zwart) heb ik aangebracht op de bedrading van de accustekker en niet op die van de controller. Dit ook wederom om terug te kunnen bouwen en garantie van de controller eventueel niet in het geding te laten komen.

Ik heb er geen foto's van gemaakt om 2 redenen:
Het is recht toe recht aan / eenvoudig.
Iemand die dus met de beschrijving niet uit de voeten kan, daar niet genoeg aan heeft ... moet er denk ik niet aan beginnen.

PS. En ik heb uit tijdgebrek kabels (niet mooi, wel functioneel) genomen die ik had en er komen fraaiere kabels in zodra ik nog eea. aanpas aan t fietske :mrgreen:
Dank je wel voor jouw uitleg.
Was gewoon even benieuwd.
Ben het ook
Van plan, maar zit ook met de garantie, alhoewel er al wel bij een dealer een nieuwe contoler geplaatst was. En de afwerking was niet om over een huis te schrijven.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Fietske schreef: 02 apr 2018, 12:05 Beste Patrikius,

Ik heb de aftakking aan de koplampkabel ver genoeg achter de stekker uitgevoerd waar je de originele koplamp in steekt. Ik kan dus terugbouwen ;) ... of deze ook aansluiten :D .

De voeding (rood en zwart) heb ik aangebracht op de bedrading van de accustekker en niet op die van de controller. Dit ook wederom om terug te kunnen bouwen en garantie van de controller eventueel niet in het geding te laten komen.

Ik heb er geen foto's van gemaakt om 2 redenen:
Het is recht toe recht aan / eenvoudig.
Iemand die dus met de beschrijving niet uit de voeten kan, daar niet genoeg aan heeft ... moet er denk ik niet aan beginnen.

PS. En ik heb uit tijdgebrek kabels (niet mooi, wel functioneel) genomen die ik had en er komen fraaiere kabels in zodra ik nog eea. aanpas aan t fietske :mrgreen:
Heb je ook een zekering aangebracht?

Een M99 pro staat ook op mijn lijstje. Moet in ieder geval bij mij voor de winter zijn gemonteerd.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Elsje schreef: 04 apr 2018, 21:38 Een M99 pro staat ook op mijn lijstje. Moet in ieder geval bij mij voor de winter zijn gemonteerd.
Je gaat niet weten wat je meemaakt. Man, man, man wat ben ik blij met die bouwlamp. Kost wat, maar heb je ook wat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Door de enorme bak licht van de Supernova M99pro kan ik 's nachts met gemak 45 km/uur blijven rijden:





En dankzij het schakelbare grootlicht kan ik mijn komst tijdig aankondigen, ook overdag:




Ik zou niet meer zonder willen!!!
En ik ben heel benieuwd hoe de kleinere M99mini (op de ST2-2018) presteert, komend weekend wil ik de lamp gaan testen in het donker.
Laatst gewijzigd door Lomito op 04 apr 2018, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

@Het Enge Bos: dat is Donker zoals Donker bedoeld is zeg! Dat bos is zo mogelijk nog duisterder dan de onverlichte paden hier in Friesland! Maar inderdaad, met de ST1 X had ik steeds het gevoel dat ik moest afremmen omdat de bundel van de koplamp het wegdek voor mij niet ver genoeg kon verlichten. Zou een obstakel in de lichtbundel verschijnen terwijl ik 45km/u reed, dan was ik te laat. Met de M99 Pro: niks aan het handje, lekker karren met die handel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie