Wie vindt de verlichting van de Stromer st1 en st2 te weinig ?

Pumpkin rider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 jan 2018, 07:11
Locatie: Limal Belgie

Fietske schreef: 29 dec 2017, 11:00 :bj ik heb ook nog garantie...maar wacht niet meer
Fietske, ik ga met jou precies met akkoord.
Ik heb ook nog de garantie maar wil niet meer wachten om de verlichting van mijn ST1X te upgraden voor een SuperNova lamp.
Ik heb een email gekregen van SuperNova, de M99Pro kan inderdaad gemonteerd zijn.
Maar hoe moeten we dat doen, dat is een andere vraag dat ik heb aan hun gevraagd, ik wacht nog voor een antwoord.
Persoonlijk kan ik solderen en begrijp goed hoe een relais functioneert.
Wat zou fantastisch zijn is dat iemand met goede technisch ervaring kun de montage proper doen op zijn Stromer en een paar foto’s trekt zodat mensen met minder kennis of garantie kunnen ook een proper installatie zelf doen.
Pumpkin 20’’ ST3 983Wh – Thule Shield S
34km enkel
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Voor zover ik weet heeft nog niemand de ombouw gedaan. Heb je dit topic over ombouw al gezien?

viewtopic.php?f=8&t=194

En een topic met discussies over mini pure (6V), mini pure+ (12V) en mini pro e25 (5-12V)

viewtopic.php?f=8&t=527
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

Ik heb een supernova m99 pro in bestelling.
Levertijd is echter dramatisch ... wacht al 2 mnd en hij komt als het goed is eind februari binnen.
Ik ga me er dus aan wagen en gebruik het schema elders hier op t forum met het relais.
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Ik ben heel erg benieuwd naar jouw ombouwproject. Maak je er foto's van :cool2:

Ik mis in het schema een zekering. Ik zou de lamp nooit ongezekerd aan de accu hangen. Een glaszekering is te krijgen in de juiste waarde mA.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Ducker
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2017, 18:02
Locatie: Oud-Turnhout
Km-stand: 2430

Hallo iedereen,

Ik rijd regelmatig langs een stuk jaagpad Het is een snelle en korte weg naar huis en vrij van verkeer...maar helaas pikdonker als de avondvalt.
Daar is waar de standaardlamp van mijn ST1X toch tekort schiet. Tegen die snelheid komt een putje of een obstakel gauw erg snel op je af om. Daarom heb ik zelf de Cateye Volt 800 gekocht en bevalt me prima. Bij volle duisternis geeft deze lamp ruim voldoende licht tegen maximum kruissnelheid. Als ik op een verlicht stuk kom dan zet ik hem op hyperstand (je hebt een stand waar je gewoon verlichting hebt en waar er een strobe doorheen gaat. Zo heb je geen extra knipperlicht nodig).

http://road.cc/content/review/172440-ca ... ront-light
Bijlagen
IMG_20180221_180644.jpg
IMG_20180221_180644.jpg (3.58 MiB) 5682 keer bekeken
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Ik heb een Lezyne Macro Drive 1100 vandaag getest. Eigenlijk vond ik het helemaal niet zoveel toevoegen. Vooral omdat de lamp bijna geen focus heeft. De standaard Supernova E3 geeft zijn licht heel gefocust op het wegdek, waardoor die eigenlijk nog verder licht geeft dan de Lezyne.

Ik kan me voorstellen dat bij in pikdonker mountainbiken de lamp wel wat toevoegt. Maar voor mijn woon-werk verkeer met een paar stukken onverlichte weg, voegt de Lezyne voor mij niets toe, die gaat dus terug
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Ik heb nalv de foto's op het forum de Knog nu op mijn fiets zitten. Erg tevreden over het licht van de Knog! Ik voel me echt stukken zekerder op de heel donkere stukken. Makkelijk te bedienen ook!
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

Tjonge al die losse opzetlampkes met accu :bu:
En dan heb ik nog niet over het geklungel van ... erop, eraf en anders is ie gestolen.

Andersom snap ik het wel weer omdat het de eenvoudigste oplossing is voor het gebrek ... aan licht.

Ik heb dus gisteren de ombouw naar supernova M99 pro geklaard ...
Je bent even bezig en het kost wat, maar dan heb je dus ook wat.

Resume:
Accu verwijderen.
Afdekplaat van de controller losmaken.
Omni losmaken en uit het frame tillen (niet elektrisch afkoppelen).
Bedrading naar originele koplamp vrij leggen van de remkabel.
Koplamp verwijderen met stekker.
Supernova monteren met grootlichtschakelaar.
Achter de stekker voor de originele koplamp de kabel vrij leggen en een kabel solderen/bevestigen en deze tot omniruimte leggen.
6v relais met relaishouder richting zadelbuis in het frame bij de omni plaatsen.
Kabel van supernova hiernaartoe brengen (via kabeldoorgang originele lamp) en deze weer bij de remkabel binden.
Een kabel op de rode en zwarte draad van de accu connector onder bij het balhoofd aanbrengen.
De kabel langs de controller omhoog het frame in leggen/brengen naar het relais.
Het relais volgens schema (zie elders op t forum) aansluiten.
Omni terugplaatsen.
Afdekplaat met controller vastzetten.
Accu weer terugplaatsen.

fertig, ready, klaar :D

Nog een aandachtspuntje: controleer dat de lamp niet tegen leidingen en bedrading komt. Hij wordt namelijk warm.

En zo heb je dus een Stromer die als iedere normale fiets zonder verlichting gereden kan worden.
Wil je meer aandacht :mrgreen: , druk je de Stromer lichtschakelaar en gaat de feestverlichting aan.
Wordt het donker krijg je dimlicht.
Wil je iemand verblinden kun je altijd grootlicht bedienen met de Supernova lichtknop.
Kortom: precies zoals het hoort!

NB. Bij het opstarten van de fiets gaat het licht altijd aan, maar dat kun je dus helemaal uitschakelen door op de lichtschakelaar te drukken.
Wat ook opvalt is dat de Supernova even nodig heeft om aan te gaan. Er volgt volgens mij een check en de lichtsensor schakelt dan het relevante licht in.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Fietske schreef: 30 mar 2018, 11:50 fertig, ready, klaar :D
Chapeau!
Ik denk dat heel veel mensen ontzettend blij gaan zijn met deze duidelijke how-to :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Top! Ik zou ook het liefst een M99 oid op mijn fiets willen, maar ik heb begrepen dat dan de garantie vervalt, dus daar ga ik niet aan beginnen. Voorlopig hou ik het bij de E3, mocht ik straks in de winter nog behoefte hebben aan een extra lamp dan kijk ik dan wel verder.

Voorlopig kan ik eerst lekker licht de lente en zomer door fietsen :hy: :hy:
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Plaats reactie