Eeuwige twijfelaar

Speeddevil
Pro
Pro
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 aug 2017, 22:55

Groot gelijk, als je het niet probeert dan weet je 't ook niet. Veel plezier met testen en succes met je keuze, ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Inderdaad wat testen, maar als je al onder de indruk was van de ST1 zou ik ook de ST1X eens testen want dat is nog eens een wereld van verschil.
Chris
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 sep 2017, 13:35

Zebbernaut schreef: 28 nov 2017, 07:44 Inderdaad wat testen, maar als je al onder de indruk was van de ST1 zou ik ook de ST1X eens testen want dat is nog eens een wereld van verschil.
Waarom vind je dat een wereld van verschil?

Ik heb een st1x een week gehuurd en heb nu een st1 in mijn bezit. Zoals je kan verwachten hebben beide voor en nadelen en om mijn bevindingen zo wat op een rijtje te zetten:
De begrenzer grijpt bij de st1 eerder in dan bij de st1x. Op een gegeven moment is die in de firmware blijkbaar vast gezet op 46 en gaat ie bij 44 op de teller tegen werken terwijl je toch 45mag en te teller positief afwijkt.
Met de boost van mijn st1 rij met wind mee en boost wel ~50 op de teller en 48km/u@gps (52 op de teller lijkt echt het maximum te zijn want de motor gaat zonder belasting niet sneller dan dat - wellicht heeft de motor een bepaalde kv en wordt het toerental niet hoger kv x spanning). Met wind tegen fiets ik niet zo gauw tegen die begrenzer aan en wat kalmer aan doen of de ondersteuning lager zetten kan natuurlijk ook.
Met de st1x haalde ik meen ik eens 49 op de teller (45 op gps) en was de begrenzer minder abrupt.
Ik vraag me af hoe dat is met een st2 want die zou nog gemakkelijker de 45 halen en dan zit je toch ook nog eerder tegen die begrenzer?

De accu van een st1 is wel te reviseren wat een alternatief kan zijn voor een nieuwe. Ik weet niet of dat ook kan bij een st1x/st2 accu maar vond er niets over. Die accu elektronica lijkt zelf meer bij te houden dus misschien is het wat beveiligd.
Instellingen via omni en de app is wel handig maar afhankelijk van je Android/iPhone en de dienst. Bij een st1 heb je minder tuning mogelijkheden maar alles kan op de fiets zelf (en je kan de begrenzer wel lager instellen als een standaard pedelec wat misschien handig is als je m zo wilt gebruiken).
St1x/st2 display vind ik wel mooier geïntegreerd, het geheel ziet er wat beter uit.
St1 heeft 3x9 versnellingen tov 1x11 van de st1x dus st1 heeft volgens mij een betere set voor een klimmetje. Wat ze echter niet opgeven bij de specs is dat het een suntour cassette met freewheel is dus je kan wellicht niet enkel de cassette of achterste kettingbladen wisselen omdat het een geheel is en duurder dan een cassette zonder freewheel(vrijloop).
Bij de st1 kan de accudeur gewoon dicht en op slot als er geen accu in zit :) iets als een klittenband er om is toch wat een domper op een dure fiets ;)
St1 heeft een carbon voorvork en Ik vind het geheel toch iets meer dempen maar zou het wel ruilen voor de smallere chainstay/achtervork van de st1x/st2.
Mijn st1 maakt bij vol accelereren rond 15km/u even een wat resonerend geluid, kan exemplarisch zijn en/of spaken moeten beter worden gespannen? De st1x was geruislozer.
Grootste accu van de st1 is 630Wh dus voor de wat lange afstanden heb je al gauw 2 nodig.
Al met al is die st1 toch best een prima speed pedelec voor wat ie kost maar (iets) beter kan altijd zoals st2(s) en st5. Toch zal die st1 er wel uit gaan vanwege de nieuwe norm mbt verlichting en claxon.
Laatst gewijzigd door Chris op 28 nov 2017, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

50 per uur wow, jij bent een beter fietser dan mij want dat haal ik niet met mijn ST2, hoogste dat ik vlot rijd wind mee is denk ik 47-48 (vlot bedoel ik dan dat ik mezelf niet te pletter trap).

Over die begrenzer kan niet echt zeggen dat ik er ooit voelbaar tegen rijd, vanaf 45 is het wel wat gedaan maar de ondersteuning blijft prettig genoeg niet te abrupt.

Resoneren heb ik nog niet gehoord, motor is inderdaad fluisterstil

Wat ik vooral bedoel is het koppel, ik voelde duidelijk het verschil tussen de motoren van de ST1, ST1X en ST2 de Es heb ik nooit getest gehad. Daarnet met tegenwind naar huis aan 45 zonder dat ik me dood lig te trappen, denk dat daar de extre Nm's vooral hun nut hebben.

De ST1X bijvoorbeeld had ik de torque sensor helemaal op max staan en miste ik nog wat "pit", die van mijn ST2 staat geloof ik 1 tikje hoger dan standaard en die is goed zo.
Chris
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 sep 2017, 13:35

Goed om te horen van die begrenzer, ik begrijp dat het nodig is maar dat vind ik die van de st1 dus wel een nadeel.
Ik ben verder best wat een sportieve fietser maar zo’n snelle elektrische vind ik toch leuk om de snelheid en het gemak waarmee je afstanden aflegd waarvoor menigeen de auto pakt; woon ook in een dorp waar weinig in de buurt is en voor even wat halen op 8 a 10Km of soms verder pak ik gewoon de Stromer.
De 60Km naar het werk fiets ik echter nog niet, dan zou een st2 wel leuk zijn.
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Het blijft een persoonlijke kwestie en dus uittesten.
De ST1 had voor mij een te kleine accu. Anders had ik hem genomen.
De ST1X (ik heb er twee geprobeerd) en ik waren geen gouden combinatie.
En dan kom je uit bij een ST2....
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Ebiker
Expert
Expert
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 nov 2017, 15:37
Locatie: Huijbergen

Een st 2 lijkt me net iets te duur, daarentegen, als ik die riese en muller supercharger rond dezelfde specs neem kom je er wel in de buurt, maar naar mijn gevoel word het de st1x. Ik heb onlangs de blue label(riese muller)getest, dewelke naar het schijnt dezelfde motor heeft als de supercharger, en ik kan je vertellen dat ik niet boven de 41 km/h ben uitgekomen, en ik trapte dan al als een malle. Waar dit bij de stromer st1 (niet st1x ) zeker niet het geval was, en op deze dag van de stromer-test stond er véél meer wind stond. Nu komt de de hamvraag , ofwel een stromer st1x 2018 of een st2 2017, vanwege de hoge prijs van model 2018 , een goeie 6500€ :ai . En wat biedt de st2 meer dan st1x. In het geval dat het een st2 word zal ik moeten bijlenen :mrgreen:
Zwarte st2 2018 - 983 wh - bodyfloat - ww: 28 km, scheldelaan - home

Levering: 09/05/2018 :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De ST2 heeft een betere motor dan de ST1 X (vermogen en koppel), waardoor je nóg wat sneller aan de 45km/u zit en deze snelheid makkelijker kunt handhaven. Daarnaast is de ST2 beter afgemonteerd dat de ST1 X. Denk hierbij aan remmen, versnellingen, verlichting etc. Ook wordt de ST2 standaard met een grotere accu geleverd, die ook in de ST1 X kan, maar dan moet je bijbetalen.

De ST1 X moet in 2018 voldoen aan nieuwe wetgeving en is daarom voorzien van een toeter, betere koplamp en remlicht. De ST2 2017 heeft geen toeter en geen remlicht.

Als ik nu voor de keus zou staan tussen een ST1 X 2018 en een ST2 2017, dan zou ik die laatste kiezen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Ik zou inmiddels voor de minst storingsgevoelige versie gaan. Geloof dat dat de ST1 is ....of de 2S. Maar die laatste is statistisch gezien niet voldoende vertegenwoordigd vrees ik
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Als die 2s er nu in t wit was.....
:hy: :hy: :hy:
Anticiperend op het moment dat we ECHT op de weg gaan fietsen. ..zou ik voor het meeste vermogen gaan.
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Plaats reactie