Stromer Winteractie op de ST1 X, ST2 en ST2 S

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De dealernieuwsbrieven en Facebook berichten vliegen ons dit weekend om de oren: Stromer dealers zijn gestart met een actie voor de maanden november en december.

Ik zie overal dezelfde actieprijs, dus deze actie is geïnitieerd door Stromer zelf. Ik ga er dan ook vanuit dat elke Stromer dealer in november en december 2017 tegen deze prijzen kan leveren, zolang hun voorraad strekt.

Het betreft een prijsverlaging op de 2017 modellen van de ST1 X, ST2 en ST2 S:

ST1 X van 4990 naar 4490
ST2 van 6460 naar 5490
ST2 S van 8990 naar 7190

Speed pedelecs die vanaf 1 januari 2018 op kenteken worden gezet moeten voorzien zijn van een toeter en een remlicht. De 2017 modellen van Stromer hebben deze voorzieningen niet (de huidige ST2 S heeft wel een remlicht, maar geen toeter). Voor de wet is dit geen probleem, mits de Stromer dus maar voor 1 januari 2018 op kenteken wordt gezet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Dat er in deze maanden wat gestunt wordt met de prijzen is begrijpelijk, zowel qua tijd van het jaar als met de nieuwe modellen in het vooruitzicht. Maar als je juist een dure ST2s hebt gekocht voor € 9000 en een maand later wordt dezelfde fiets voor € 7200 aangeboden dan ben ik in één klap bijna 2K achteruit gezet... ik zou witheet zijn.

Het getuigt ook van ongelooflijke arrogantie van Stromer als zij haar loyale klanten zo gaat wegzetten als stupid fools. Nogmaals, deze houding is een logisch gevolg van het ontbreken van serieuze concurrentie, Stromer is heer en meester op de speed pedelec markt. Ik had een antwoord van de concurrenten verwacht op de Eurobike maar het uitblijven daarvan heeft Stromer alleen maar gesterkt in haar superioriteit.

Stromer moet hiermee oppassen, niet alleen stimuleert zij hiermee de concurrentie om alsnog met een goedkoper maar gelijkwaardig alternatief te komen, zij kan ook de loyaliteit van haar klanten verliezen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Geen idee of Stromer een overgangsregeling heeft voor mensen die bijvoorbeeld in oktober hebben gekocht (maar ik verwacht van niet). Het is trouwens ook niet goed voor de restwaarde van je particuliere Stromer als je die net nu via Marktplaats o.i.d. zou willen verkopen.

Toen ik zelf nog in de retail werkte en een a-merk ging stevig aan de stunterij, dan had ik standaard twee vragen aan de vertegenwoordiger: 1. Wat doe ik met klanten die in de afgelopen twee weken tegen de volle mep bij mij hebben gekocht? en 2. Wat doe ik met de afschrijving van mijn huidige voorraad? (Want: niet alleen klanten, maar ook voorraad-houdende dealers gaan nog wel eens het schip in met dit soort acties.)

Bovenstaande is wel eens reden voor mij geweest om een gerenommeerd merk uit het assortiment te wippen.

Hoe Stromer hiermee omgaat? Geen idee, dat gebeurt buiten ons zicht. Maar ik kan me niet voorstellen dat Stromer dealers voorgaande twee vragen niet hebben gesteld.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Ik ga in ieder geval met mijn dealer praten want hoewel ik al in maart 2017 gekocht heb voel ik me wel bekocht door deze 20% korting die ook invloed heeft op de waarde van mijn fiets.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dit alles neemt niet weg dat mensen die de aanschaf van een Stromer al overwegen, maar de knoop nog niet hebben doorgehakt, nu echt even heel goed moeten nadenken.

Het prijsverschil tussen de oude en de nieuwe ST1 X is met 700 euro substantieel, maar naar verhouding niet onoverkomelijk. Hier zou ik persoonlijk hard gaan twijfelen: een mooie ST1 X in die geweldige nieuwe Sand kleur, nieuwe OMNI, remlicht, toeter. Wauw. Of 700 euro in mijn zak houden en/of meteen een batterij upgrade doen bij een 2017 ST1 X.

Een ST2 2017 voor 300 euro meer dan een ST1 X uit 2018? Ik zou meteen de ST2 nemen, geen twijfel mogelijk.

En de ST2 S, die gaat nu dus keihard onderuit. Het was ook wel te verwachten met de komst van het nieuwe Vlaggenschip: de ST5 a 9490 in combinatie met de nieuwe wetgeving. Nu komt de ST5 pas in juni 2018 (en wat dat betreft snap ik het gestunt met de ST2 S op DIT moment al ook niet, naast het feit dat ik persoonlijk vind dat je de prijs van Het Topmodel altijd in stand moet houden). Voor wat de ST2 S nu kost wordt dit echt een breinbreker voor de mensen die graag het neusje van de zalm willen en bij wie het budgettair ook wel kan. Ik denk dat veel van deze mensen alsnog voor een ST5 gaan, en dat de ST2 S nu binnen bereik komt voor mensen bij wie het eerst op het randje was.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 29 okt 2017, 22:05 Ik ga in ieder geval met mijn dealer praten want hoewel ik al in maart 2017 gekocht heb voel ik me wel bekocht door deze 20% korting die ook invloed heeft op de waarde van mijn fiets.
Ik zou als dealer niet zo gevoelig zijn voor een boze klant die al meer dan een half jaar op zijn Stromer rond rijdt. Wat ik echter wél een goed punt zou vinden, is dat hier mee je beslissing om een ST5 te nemen in de waagschaal komt.

Persoonlijk vind ik namelijk dat wanneer je als fabrikant een productreeks presenteert en daarbij ook een topmodel aanbiedt, dat niet alleen in kwaliteit maar zéker ook in prijs (en volgens mij ook in marge) met kop en schouders boven de rest van de productreeks uit steekt, dat je de prijs van dat topmodel altijd in stand moet houden, ongeacht acties met alle andere modellen in de lagere prijsklassen. Als de ST2 S nu zo hard door Stromer onderuit getrapt wordt, dan mag je dus hetzelfde verwachten met de ST5 zodra daar een opvolger voor komt of de wet weer eens wordt gewijzigd.

Het is natuurlijk super voor iedereen die nu een ST2 S wil kopen (hier komt er uiteindelijk ook echt wel eentje), maar ik ben het volledig met je eens dat het funest is voor je imago als fabrikant wanneer je zo met je Premium Klanten (want dat zijn Essers) omgaat. Ik zou iig nooit de aanschaf van een ST5 in 2018 overwegen als ik weet dat daar na 2 jaar wachten rustig een paar duizend euro vanaf gaat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
aaddoes
Pro
Pro
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 aug 2017, 21:20
Locatie: Hillegom

Geldt dit principe eigenlijk niet voor alle luxe zaken die we aanschaffen? Bij een nieuw type TV wordt er gestunt met de prijzen van het laatste “nieuwe” type. Om over de auto industrie nog maar te zwijgen. Die stunten wat af aan het einde van het jaar! Diegene die het nieuwste van het nieuwste wil hebben betaalt altijd de hoofdprijs.
ST1 sinds augustus 2014 en ST2 sinds september 2017
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
aaddoes
Pro
Pro
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 aug 2017, 21:20
Locatie: Hillegom

Was de aanschaf van mijn wees ST2 toch nog niet zo slecht! Hij is inmiddels geadopteerd door een bekende dealer uit Amsterdam
ST1 sinds augustus 2014 en ST2 sinds september 2017
Lomito

Stromeur schreef: 29 okt 2017, 22:24 Het is natuurlijk super voor iedereen die nu een ST2 S wil kopen (hier komt er uiteindelijk ook echt wel eentje), maar ik ben het volledig met je eens dat het funest is voor je imago als fabrikant wanneer je zo met je Premium Klanten (want dat zijn Essers) omgaat. Ik zou iig nooit de aanschaf van een ST5 in 2018 overwegen als ik weet dat daar na 2 jaar wachten rustig een paar duizend euro vanaf gaat.
Als je de hoofdprijs betaalt wil je daar niet voor beloond worden met een ontwaarding van 20%, zelfs na 8 maanden voelt dat als minachting. Voor mij valt het allemaal wel mee omdat ik een leuke deal heb gemaakt waarbij de restwaarde van de ST2s niet relevant is. :d3:
Plaats reactie