Wanneer eerste nazicht laten uitvoeren

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

10.000km met een balhoofd op deze snelheden is inderdaad heel erg netjes. Een nieuw Stromer balhoofd kost je gelukkig ook de kop niet, volgens mij een tientje of vijf. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om er een stoerder (duurder) balhoofd in te zetten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Je hoort me ook helemaal niet klagen.
Ik denk dat ik gewoon de standaard lagers er in laat zetten. Da's goed voor de volgende 10K.
En dan zien we wel weer.

Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik kan verwachten van een stoerder/ander balhoofd ?

Grtz,
Reinout
Paultje
Expert
Expert
Great Britain
Berichten: 228
Lid geworden op: 13 aug 2017, 09:02

Hoi Reinout

Heb tussen woon en werk, alleen 2 x stoplicht (30 km)rest lekker langs het Ijsselmeer. In Amsterdam rij ik altijd op de rijbaan want ik kan makkelijk mee met verkeer zonder probleem...fietspaden hier in de stad zijn zowiezo een drama !Tot op heden geen opmerkingen of ruzies met bestuurders , en vindt het eigenlijk veiliger en rustiger om op de rijbaan te "Stromeren" dan tussen schoolkinderen en huurfietsen ! Daarom zulke hoge tempo...
10.000 km is ook een mooi aantal........
:ba Stromer ST5 (stealth-uitvoering !! :aq ), regio Amsterdam, woon-werk 26km enkel.......
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Reinout-St1x schreef: 20 okt 2017, 10:18 Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik kan verwachten van een stoerder/ander balhoofd ?
Stromer maakt gebruik van een zogenaamd Ahead balhoofd. Dat is perfect, want dit type balhoofd is veel eenvoudiger af te stellen en te servicen dan een een conventioneel draad balhoofd. Het balhoofdstel van de Stromer bestaat uit twee grote lagers en een aantal verschillende ringen, waaronder spacers en afdichtringen.

Een balhoofd op de Stromer krijgt veel te verduren door alle klappen onderweg. Bij mijn ST1 X bijvoorbeeld zullen de klappen grotendeels worden opgevangen door de geveerde voorvork, maar bij een ST1 X met de originele aluminium voorvork niet.

Regelmatig onderhoud aan de lagers (invetten) verlengt de levensduur van lagers, maar ook in de gebruikte materialen en de afdichting van met name de twee grote lagers van een Ahead balhoofd (zie hieronder) zit veel kwaliteitsverschil tussen de diverse fabrikanten.

balhoofd lager.jpg
balhoofd lager.jpg (304.02 KiB) 1955 keer bekeken

Dat gezegd hebbende: ik vind 10.000km levensduur echt keurig hoor. Voor mijzelf geldt alleen wel dat ik bij het vervangen van onderdelen eigenlijk altijd kijk naar of het ook beter kan, tegen een te behappen bedrag. Ik weet niet welk merk lager Stromer gebruikt, maar de grote merken onder de Ahead lagers zijn Hope, Chris King, FSA, Ritchey e.d.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond Sylvia,

da's nuttige info. Weer wat geleerd.
Het lager is besteld bij Stromer zelf; dus ik krijg gewoon een nieuwe originele.
Nogmaals: mij hoor je helemaal niet klagen met 10.000 km. Met de Flyer was die al echt aan vervanging toe (zelfs met een geveerde voorvork).

Ik verwacht een dezer dagen (? geen idee hoe snel dit onderdeel aanwezig kan zijn ?) een voorstel tot afspraak. En in de tussentijd Stromer ik lekker door.

Morgen ECHT goed fris. gevoelstemperatuur 2 graden en da's zonder rijwind meegerekend. Tijd voor serieuze kleding.....

Stromer ze,
Reinout
Plaats reactie