En weer een auto minder

Lomito

guus schreef: 19 okt 2017, 21:22 Bij ons komt de Stromer in plaats van onze tweede auto. Het gaat ons op jaar- en maandbasis flink wat geld besparen.
Dat gaat inderdaad jaarlijks zo'n 4-5K schelen, vooral aan fors lagere afschrijving en minimale brandstofkosten. Overigens heb ik de Stromer destijds niet gekocht om de 2e auto te vervangen, als je al 30 jaar auto rijdt en op het platteland woont dus minimale OV-voorzieningen, dan ben je zo gewend om over een auto te beschikken dat je dat niet zo maar opgeeft. De keuze om de 2e auto weg te doen is puur ingegeven door het feit dat die auto nauwelijks meer reed en stond te verstoffen.

Nu de 2e auto weg is zijn er enkele momenten geweest dat ik even moest nadenken hoe logistieke probleempjes op te lossen maar tot nu toe nog geen echt probleem gehad. Met de winter voor de deur wordt dat misschien nog een ander verhaal...
guus
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:23

Dat herken ik wel. Nu moeten bij ons twee kinderen tegelijkertijd naar clubs en dan is het weer even puzzelen. Mijn ervaring (we hadden eerder al één auto gecombineerd met een elekrische scooter) is dat er toch altijd wel een mouw aan te passen is. Het scheelt wel dat ik in een dorp woon met goede OV-verbindingen naar Nijmegen.

Dat is anders als je echt in het buitengebied woont.
Lomito

Er zijn wel meer situaties waar een tweede auto echt handig is, zoals wanneer je partner met lekke band op de vluchtstrook staat of zoals onlangs mijn dochter ziek werd op school en opgehaald moest worden. Zoals je zegt is het allemaal wel te op te lossen en die bijzondere situaties komen eigenlijk ook vrij weinig voor, te weinig om daar een tweede auto voor aan te houden.

Je hebt verder de situatie dat een gezin slechts 1 auto heeft en door verandering in werk eigenlijk een tweede nodig heeft maar dan voor een speed pedelec kiest. In die situatie is men al gewend om alles met 1 auto te doen en is de stap minder groot van 2 auto's naar 1 auto plus speed pedelec. Anders gezegd, het is eigenlijk een luxeprobleem en er is meestal geen dwingende reden om die tweede auto aan te houden.

Na een paar maandjes met 1 auto kan ik nog steeds niet zeggen dat ik die tweede auto mis. Handig was het wel maar echt onzin als je kijkt naar het aantal keer dat de tweede auto echt nodig was. Bijkomend voordeel is uiteraard dat er allerlei kosten niet meer doorlopen of veel lager zijn. Met een integrale km-prijs van 60 eurocent voor de auto en 15 voor de Es bespaar ik € 4500 per jaar waarvan het merendeel belastingen en accijnzen.
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Ik werk in een volcontinue shiftsysteem en kan met de bedrijfsbus naar 't werk, en heb bijgevolg nooit de aanschaf van een tweede wagen overwogen. Mijn vrouw gebruikt de auto voor haar werk zodat ik heel regelmatig overdag thuis ben zonder wagen. Echt een probleem vond ik dat niet, de buurtsupermarkt is niet zo ver en ik heb uiteraard een fiets.
Maar ik merk toch dat ik, sinds de aanschaf van de Stromer, vaker de fiets neem en ook verder weg rij. Met twee grote fietstassen kan je al heel wat meenemen. Deze week ben ik zelfs iets gaan ophalen wat resulteerde in een rit van 40km. Zou ik voorheen nooit gedaan hebben zonder de wagen...
Scheldelaan-Stromer
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Buzze schreef: 04 jan 2018, 16:44 Deze week ben ik zelfs iets gaan ophalen wat resulteerde in een rit van 40km. Zou ik voorheen nooit gedaan hebben zonder de wagen...
Dat is inderdaad één van de mooiste bijwerkingen van het Stromer-bezit: je gaat meer en verder fietsen, gewoon omdat het zo lekker is. Het wemelt inmiddels van de beschaafde verslaafden op het Stromer Forum :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie