En weer een auto minder

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik bezuinig niet, ik kies voor de band die het best aansluit bij het Nederlandse klimaat: regen. En geloof me: goeie 4-seizoenen banden zijn duur.

Sinds ik in Friesland woon is het inderdaad één winter voor gekomen dat ik een paar weken lang niet de weg op kon door zware sneeuw en gladheid. Dat was jaren geleden, en dan ga ik dus ook niet de weg op. Alle jaren daarna: paar dagen per winter gedoe, dan blijf ik lekker thuis. De rest van het jaar: geen gedoe met regen door aquaplanning en vallende bladeren dankzij mijn all-season banden.

Winterbanden is een commercie-praatje van de auto industrie. Ineens is iedereen die ze niet heeft een knettergekke aso. Maar wat moet ik met die dingen als onze perfect vlakke wegen zonder enge bergpassen pakweg nul tot drie keer per jaar dichtsneeuwen en ik lekker thuis blijf, en in tegenstelling tot de meesten in NL wél voorzieningen tref voor wat hier serieus bijna elke maand in meer of mindere mate aan de hand is: regen?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Voor op de Stromer had ik in dit jaargetijde ook liever regenbanden gehad. Maar het aanbod van voor speed pedelecs goedgekeurde banden is nog vrij laag, al wordt het wel langzaam beter. Toen ik een tijdje terug mijn dealer Qicq vroeg wat nou de beste regenband was, kreeg ik als antwoord: weinig aanbod tot nu toe helaas, en de best presterende band bij regen is op dit moment echt de Top Contact II Winterband van Continental.

Ik denk dat het beter kan, een tikje minder overkill (voor behoud van een optimale actieradius, hetzelfde als bij de auto dus) en ik weet zeker dat dat ook wel gaat komen, al zal er nog wel een paar jaar overheen gaan. Als de speed pedelec markt maar groot genoeg wordt, volgen de leveranciers van b.v. banden vanzelf met passende producten.

Vandaar dat ik deze zomer het bandentopic heb geopend, zodat we bij kunnen houden wat er op de markt komt. Ik hou dit in ieder geval goed in de gaten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Na het voorval hebben we besloten om ICE-labels te laten maken met naam en 3 telefoonnummers (In Case of Emergency) en die aan de persoonlijke sleutelhangers te plaatsen.
.
293.jpg
293.jpg (7.94 KiB) 3518 keer bekeken
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

Lomito schreef: 01 okt 2017, 23:07 Na het voorval hebben we besloten om ICE-labels te laten maken met naam en 3 telefoonnummers (In Case of Emergency) en die aan de persoonlijke sleutelhangers te plaatsen.
.
293.jpg
Hi Chris , Zeker verstandig !

Ik heb zelf onder ICE wel nummers in mijn iPhone opgenomen maar bedenk me dat de mobiel natuurlijk locked is en derden dan alsnog niet bij de ICE nummers kunnen.

Aanvullend heb ik op mijn POC helm een sticker van ICEDOT.org met een QR code (=vierkantje met kleine blokjes); Die barcode kan uitgelezen worden en dan vindt men ook alle relevante info )

(Sterkte met je zwager's operatie vandaag; en spoedig herstel voor hem;
ik las je relaas met een meer dan gemiddelde betrokkenheid)

grt Peter
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Lomito

Goede tip van die sticker op/in de helm Peter... En begrijpelijk dat je het relaas met meer dan normale aandacht gevolgd hebt. :ay
Chris
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 sep 2017, 13:35

AmPeer schreef: 02 okt 2017, 12:44 Ik heb zelf onder ICE wel nummers in mijn iPhone opgenomen maar bedenk me dat de mobiel natuurlijk locked is en derden dan alsnog niet bij de ICE nummers kunnen.
Kan wel hoor, het is toch de bedoeling dat die gegevens opvraagbaar zijn indien ingevuld. Op het lock scherm tik je op noodgeval en dan medische ID. Maarja goede kans dat iemand dat net als jij niet wist is een alternatief misschien een goed idee.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Discussie uit een ander topic hieraan geplakt. Stromeur.

Kijkend naar je berekening Lomito word ik nieuwsgierig hoeveel Stromerrijdens hun auto hebben weggedaan.
Bij ons zal de auto blijven omdat we naast veel fietsen de auto willen houden.
De kosten van de auto veranderen enkel op afschrijving, brandstofkosten en onderhoud.
Mijn woonwerk vergoeding is €152,- pm. ongeacht de vervoerswijze.
Dienstreis boven 62 km per dag wordt voor €0,28 (belast) vergoed.

Rijdend op een goede SP zal de upgrade naar een Stromer me alleen extra geld kosten.
Kijkend naar afschrijving van mijn huidige fiets die rond €450,- pj. bij inruil is ontstaat er een verstandige reden niet te upgraden. Er blijft immers van de woonwerkvergoeding een fors bedrag over waarvan ik de auto die vnl. privé rijdt niet hoef te betalen.

Door de hogere afschrijving van de Stromer slinkt dit bedrag sneller.
Toch lijkt het mogelijk met de ww- vergoeding een Stromer te bekostigen wanneer de auto voldoende stil blijft staan.

Waarom trekt een Stromer dan toch zo? :mrgreen:
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Geweldig off topic maar wij hebben onze 2de auto deze week verkocht met letterlijk de stromer aankoop in gedachten en het feit dat hier sinds de komst van onze gewone ebike en elektrische bakfiets alles bijna met de fiets word gedaan de laatste drie jaar.

- Ik ga altijd met de gewone ebike werken
- Sinds onze bakfiets er is (ook ebike) worden de kinderen smorgens exclusief hiermee vervoerd en staan we nooit meer stil
- ....

En dit is al een tijdje zo aan de gang, in mijn ogen is dit de beste switch die wij ooit met het gezin al hebben gemaakt, vriendin is as we speak met de bakfiets en onze oudste inkopen gaan doen in de stad, iets wat we vroeger garantie met de auto hadden gedaan en zelfs niet bij stilgestaan.

De Stromer is een natuurlijke evolutie van ons transport gedrag :cool2:

(het zou wel eens kunnen dat Stromeur deze discussie hier zal afscheuren :mrgreen: )

Stijn
xtrbiker71
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:33
Locatie: Hamme

ik ben ook degelijk van plan om onze 2 de auto weg te doen !
das al een besparing van 1000€ per jaar aan verzekering en wegentaks rede moet elke dag naar Antwerpen sta dus meer stil !!
vandaar deze vragen !!
guus
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:23

Bij ons komt de Stromer in plaats van onze tweede auto. Het gaat ons op jaar- en maandbasis flink wat geld besparen.
Plaats reactie