En weer een auto minder

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik snap het. Het is plannen en wennen.

Na een lange periode van autobezit heb ik het jarenlang helemaal zonder gedaan. Je komt er dan inderdaad al snel achter hoe je zonder nadenken voor elk wissewasje de auto pakt, terwijl het makkelijk (vaak zelfs sneller ook, zeker destijds in Utrecht) met de fiets kan. Scheelt ook dat ik de luxe van twee auto's nooit heb gekend, ook vroeger thuis niet. We hadden één auto en daar reed mijn vader mee naar zijn werk. Mijn moeder deed alles op de fiets met mij achterop en mijn broertje in een kinderzitje aan het stuur. Eens in de twee weken gebruikte ze de auto voor "de grote boodschappen" en soms om mij naar een judo-wedstrijd te brengen, als ze hem gestart kreeg tenminste, want de choke en mijn moeder: dat was geen geen match. That's it.

Waar ik van baalde toen ik geen auto had waren grote/zware boodschappen, ver weg moeten zonder goed OV, vertragingen met OV omdat de NS het allerliefst preventief bij elk wissewasje minder treinen inzet of vierkante wielen verzint bij een paar herfstblaadjes, en vreselijk rotweer (ik ben niet van suiker en regen vind ik heerlijk, maar ook ik heb mijn grenzen). Maargoed, ik had dus helemáál geen auto, ook niet een halve en ik leef nog steeds :d3:

Omdat ik nu in een gebied met matig OV woon en mijn vader hier bijna 200km vandaag woont, heb ik mijn auto nodig. Maar verder staat-ie hier sinds ik een ST1 X heb ijverig spinrag te vangen. Het maakt mij ook niet uit. Ik heb bewust gekozen voor een milieuvriendelijke en lichte auto, dus wegenbelasting, verzekering en onderhoud valt allemaal reuze mee.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Wij hadden ook twee auto's. Eentje waar ik dagelijks mee naar werk ging (lease auto) en eentje voor mijn vrouw, boodschappen en incidenteel vervoer met de kinderen.

Begin van het jaar moest ik de lease auto inleveren (belachelijke reden, maar dat terzijde). Dan zijn 2 eigen auto's wel duur, niet onoverkomelijk, maar toch. Besloten om met het OV te gaan, want de reiskostenvergoeding zouden de kosten van het rijden met de auto niet kunnen dekken. Dus de lease auto niet vervangen, maar met 1 auto verder (die wel ingeruild voor een grotere ivm langere ritten met 3 tieners). Het is wat plannen, maar de werkgever moet er ook maar aan wennen dat ik nu wat minder flexibel ben en dat laatste busje naar de trein echt moet halen en dat de werktijden wat strakker gepland zijn bij mij nu. En als je maar vast houdt aan de trein naar je werk, merk je dat je de auto best weinig gebruikt. Alleen bij noodzaak en grote boodschappen (kratjes bier :az ) en rijden bij de voetbal (dat wel regelmatig met 3 voetballende jongens en zelf)

Dus van twee auto's naar 1 auto en OV en straks hopelijk naar 1 auto en speed pedelec. Aan alle nieuwe situaties kun je je aanpassen als je maar wilt.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Lomito

Als het toch niet blijkt te bevallen dan koop ik zo weer een tweede auto maar voorlopig zie ik geen noodzaak. Zoals bij Stromeur die nog voor haar vader zorgt die in Breda woont. Zorgen betekent dat je op elk moment van de dag zo in je auto moet kunnen springen en binnen enkele uren bij je hulpbehoevende ouder kunt zijn. Ik heb heel wat van die hulpvragen gehad, ook midden in de nacht en dan ben je blij als je niet hoeft na te denken HOE je er zo snel mogelijk kunt komen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 30 sep 2017, 22:48 HOE je er zo snel mogelijk kunt komen.
Dat ja, en dan nog zit ik tergend ver weg. Mijn moeder is 2,5 jaar geleden overleden. Op het eind, toen ik net één nachtje thuis in Harlingen had geslapen, sms-te mijn broer 's morgens dat ik snel terug moest komen. Met een rotgang ben ik naar Breda gescheurd. Ik weet niet eens meer hoe hard ik reed, gewoon zo hard als mijn auto kon hebben. Ik was 10 minuten binnen en mijn moeder stierf. Ik denk nog steeds dat ze gewacht heeft :ba

Dat voorval heeft er wel voor gezorgd dat ik mijn auto neverevernooitniet weg doe, zolang ik weet dat ik ineens snel moet kunnen vertrekken als er wat met mijn vader aan de hand is.

Toen ik met twee kapotte benen zat na mijn ongeluk heb ik 6 maanden geen auto kunnen rijden. Ik kon niet eens lopen, en was afhankelijk van mijn geliefde, vrienden, buren en taxi's. En dan kom je erachter dat er in Harlingen na een uur of tien 's avonds niet eens meer een taxi te krijgen is.... Is leuk, als je met een enorm abces aan het been en met hoge koorts naar de SEH in Leeuwarden moet en de telefoniste het niet de moeite waard vindt om een ambu te sturen (het had me mijn been of mijn leven kunnen kosten, zo bleek later. Ik was zo ziek dat ik de kracht niet had om haar door de telefoon te trekken en te dwingen om iemand langs te sturen). Nee die auto blijft mooi hier.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Absoluut mee eens, die ene auto zal ook nooit weggaan (tenzij financieel noodzakelijk), want afhankelijk van OV, dat willen we niet zijn. Niet flexibel en gebonden aan tijden. Indien nodig (oa onze ouders wonen ook niet om de hoek) moet er gewoon iemand in die auto kunnen springen en weg ...
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Maar dat alles gezegd hebbende: feitelijk vind ik de Stromer onder normale omstandigheden voor álles tot een kilometer of 40 ver weg echt helemaal geweldig en beter (voor mezelf en het milieu), fijner en leuker dan de auto. Verder weg kan ook makkelijk, maar daar moet ik mezelf dan wel even goed op instellen, zeker omdat ik ook nog terug moet. En recreatief: alles kan! :d3:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Zo zie je maar weer dat iedereen een reden heeft om een auto te mogen/kunnen bezitten.
En wil je er ook mee naar de bakker rijden... dan hou ik je niet tegen.

Ik zal maar niet zeggen hoeveel ik er heb :oops:
Alleen van de laatste heb ik nu wel wat spijt. Als ik de ST1 vroeger had gekocht was die er nooit gekomen. Maar of die ook weg gaat...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Lomito

Stromeur schreef: 30 sep 2017, 23:26 Maar dat alles gezegd hebbende: feitelijk vind ik de Stromer onder normale omstandigheden voor álles tot een kilometer of 40 ver weg echt helemaal geweldig en beter (voor mezelf en het milieu), fijner en leuker dan de auto. Verder weg kan ook makkelijk, maar daar moet ik mezelf dan wel even goed op instellen, zeker omdat ik ook nog terug moet. En recreatief: alles kan! :d3:
Afgelopen maandag heb ik onze nieuwe gezinsauto opgehaald uit Rotterdam en hoewel die auto werkelijk alles heeft/geeft wat ons hartje begeerd rijd ik toch 10x liever op de Stromer.

Wij komen trouwens net terug van een uitstapje naar het UMC, precies 4 uur geleden kregen we een telefoontje van de spoedeisende hulp met de mededeling dat mijn zwager is komen te vallen en ernstige hoofdwonden met mogelijk hersenletsel heeft opgelopen. Ze konden niemand bereiken en zijn uiteindelijk bij mij terecht gekomen. Gelijk een Whatsapp gestuurd naar de familie om contact te zoeken. Zijn vrouw bleek niet thuis vanwege werk in Kroatië en de volwassen kinderen zijn in het weekend onbereikbaar.

Dus wij in de auto gesprongen en met snelheden die ruim boven de fiscale adviessnelheid liggen naar Utrecht gereden, onderweg contact gekregen met mijn neef die zich met een taxi naar het UMC haastte, om mijn zwager zwaar gehavend aan te treffen op de spoedeisende hulp, bloed, opgezwollen gezicht (eenzijdig)... gelukkig was hij bij en herkende ons direct, pfff... ... ... wat een opluchting. Hij was komen te vallen tijdens het schaatsen, buiten bewust geraakt en per ambulance afgevoerd naar het UMC waar hij om 22:00ur aankwam. Maandag wordt hij geopereerd aan zijn gezicht vanwege breuken/splinters in het jukbeen, geen hersenletsel... Na een hechting naast zijn rechteroog kon hij meegenomen worden, inmiddels was ook zijn zoon gearriveerd en met het hele stel naar het ouderlijk huis gereden waar de zoon de zorg op zich zal nemen.

Het was me het nachtje wel weer...
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Chris,

ingeslopen en ingesleten gedrag is heeeeeel moeilijk te veranderen. Dus jullie keuze voor het wegdoen van de 2e auto is knap. En natuurlijk kom je momenten tegen dat die 2e auto meer dan handig was geweest. Blijf volhouden; gewoon diep nadenken over de St5.......

Met mijn werk zou eigenlijk een 2e auto helemaal niet onlogisch zijn. Toch hebben Chantal en ik heel bewust de keuze gemaakt om voor de Stromer te gaan en met wat creatieve planning lukt dat aardig.
1 november wordt Chantal ontslagen dus daarmee "heb ik de auto weer". Niets is makkelijker op dat moment in die auto te stappen......ga ik dus niet doen. Ik blijf gewoon nadenken over de St3x (27 1/2" , mechanisch schakelen).....

Stromer ze; en succes met de zwager......da's dus zo'n auto-nodig-hebben-momentje !
Reinout
Laatst gewijzigd door Reinout-ST3 op 01 okt 2017, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie