En weer een auto minder

Lomito

Na een half jaar Stromeren ontdekte ik onlangs spinrag in de auto... en besefte toen pas goed hoe weinig ik nog auto rij. Per maand misschien 2-3 ritjes ofwel veel te weinig om daarvoor twee auto's aan te houden. En aangezien we een nieuwe gezinsauto nodig hebben zijn beide auto's gelijk maar verkocht en hebben we gisteren een nieuwe (bijna nieuw) gekocht.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Dat zal vooral in de beurs schelen, kan je alvast gaan sparen voor een ST5...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Lomito

Het scheelt vooral in afschrijving, verzekering en wegenbelasting, de brandstofbesparing had ik al gepakt afgelopen maanden.

En dan is er nog de Wet van Behoud van Ellende... de vorige auto heb ik uitgezocht om mijn ouders gemakkelijk te kunnen laten in- en uitstappen terwijl de nieuwe auto is uitgezocht op comfort en rijplezier. Vooral dat laatste zal de besparing op brandstofkosten enigszins dempen.

Maar met een jaarlijkse besparing van 4-5K op autokosten is zelfs een ST5 binnen handbereik.

Verder is het ook een statement naar mezelf: ik hebt geen auto nodig, ik pak liever de fiets.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23003
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 16 sep 2017, 09:19 Maar met een jaarlijkse besparing van 4-5K op autokosten is zelfs een ST5 binnen handbereik.

Verder is het ook een statement naar mezelf: ik hebt geen auto nodig, ik pak liever de fiets.
Ja, zo snel kan dat gaan.

Ik moest door met de auto naar mijn werk te gaan dankzij de belabberde reiskostenvergoeding zelf bijbetalen (uitzendkracht -> noem me maar uitMELKkracht). Met de Stromer rijd ik, omdat ik mijn kilometervergoeding hoe laag ook wel behoud, binnen 2 jaar een nieuwe accu bij elkaar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Daar zeg je wat, in de kostenberekening is (€ 0,60 voor auto en € 0,15 voor Stromer) is nog geen rekening gehouden met eventuele vergoedingen van werkgever of belastingvoordelen.

Ik moet trouwens wel eerlijk bekennen dat het nooit mijn bedoeling is geweest om de 2e auto door een Stromer te vervangen, de fiets was vooral voor erbij. Maar de praktijk wijst nu uit dat de auto werkelijk overbodig is geworden, dat besef was wel even een eye-opener... :ck:
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Ha Chris en Sylvia,

daar had ik zeker WEL mee rekening gehouden.
Van mijn werkgever krijg ik een bepaalde maandvergoeding voor Elst - Amersfoort. Dekt absoluut de autokosten niet maar nergens staat dat je met de auto moet komen. Een step is ook een vervoermiddel.....maar kost wat meer tijd.....
Je kan van deze maandelijkse vergoeding echt wel ieder jaar een nieuwe blauwe accu aanschaffen.....
Daarnaast krijg ik voor een dienstreis ook een vergoeding:
- 19 ct/km bij autogebruik (wordt NIET gewaardeerd; ten eerste kost je auto veel meer. Ten tweede zijn er vaak dienstauto's ter beschikking)
- 5 ct/km voor de fiets (maak ik gebruik van als ik de combi trein + vouwfiets gebruik)
- 10 ct/km bij snor-/bromfiets. Dus ik was DOLBLIJ met het gele kentekenplaatje want ik kon terstond dubbel declareren.
Als ik dus een rit Utrecht moet doen is dat 14 Euro; rit Vredepeel € 11,20. Da's per maand weer enkele tientjes.
Klinkt niet als veel.....maar een auto KOST geld....en op m'n Stromer krijg ik geld ?! Daar hoef ik geen professor voor te zijn...
Ik kan met mijn woon-/werkverkeer + additionele reisdeclaraties mijn St1X prima onderhouden t/m accu vervanging aan toe.

Hulde voor Chris (en Tukker ook las ik net !) dat hij een tweede auto daarmee vaarwel heeft gezegd. Da's voor ons niet weggelegd want onze enige auto is nodig voor de werkzaamheden van mijn betere helft thuis.

Stromer ze,
Reinout
Lomito

Ook de eerste auto wordt minder gebruikt door mijn vrouw sinds zij een Flyer heeft (jul. 2017) en er lol in heeft om per fiets naar haar werk in Druten te rijden (15 km enkel)... met mooi weer, dat dan weer wel.
mhuibers
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 139
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:22
Locatie: Kesteren
Merk SP: Stromer ST3 Sport
Km-stand: 24000

Ook ik heb, toen ik 2 jaar geleden begon met fietsen met mijn werk, na 2 maanden de tweede auto kunnen verkopen. Hij werd nagenoeg niet meer gebruikt! Dus ja, dat rechtvaardigt in mijn hogen geheel het feit dat ik nu ben overgestapt op een ST1x :bp:
ST1x 2017 Orange | ST1x Charcoal 2018 | ST3 Deep Black 2020
Random
Expert
Expert
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 sep 2017, 12:12

Ben zelf aan het registreren hoe vaak ik auto 2 nodig heb.
Als over 2wk mn stromer arriveert gaat t serieuzer worden; na een maand of 2/3 zal duidelijk worden hoe nodig auto 2 nog is. Ik vermoed dat ie overbodig word. Heb altijd al enige weerstand tegen 2auto's, vind het niet prettig aanvoelen milieutechnisch gezien oa. Het past me niet echt, doch werken we beide 35+km ver.
Zeker als de fietskar gaat passen is de keuze ws snel gemaakt.
Lomito

Heel vanzelfsprekend is het niet om zomaar een auto weg te doen, na ruim 20 jaar met 2 auto's sluipen er gewoontes in die je niet zonder meer wist. Vorige week woensdag hebben we de 2e auto van de hand gedaan en sindsdien al enkele keren moeten nadenken om hoe een en ander op te lossen.

De beschikking over die 2e auto was nooit een punt van discussie, we werken allebei en dan is het erg gemakkelijk om volledig vrij te zijn met 2 auto's voor de deur, zeker als je op het platteland woont met minimale OV-voorzieningen. Er is ook geen financiële noodzaak om die extra auto aan de kant te doen, wegenbelasting en verzekering worden automatisch afgeschreven en je merkt niet eens dat je kosten hebt.

Het heeft ook te maken hoe je in het leven staat, ik woon al 20 jaar samen met mijn vrouw (we zijn vorig jaar toch maar getrouwd op een maandagmorgen, even 5 minuten bij de ambtenaar langs om 08:30uur en klaar is Chris), maar we zijn allebei financieel onafhankelijk en willen dat ook zo houden. Ieder een eigen auto is dan zeer vanzelfsprekend.

De grootste verandering is dat ik niet meer hoef te zorgen voor mijn ouders, ik heb zo'n 25 jaar voor ze gezorgd oplopend van een beetje hulp rondom hun huis/tuin/huishouden in het weekend tot 24 uurs mantelzorg. In 2011 is mijn moeder zeer onverwacht overleden waarna ik mijn dementerende vader in huis heb genomen. Eind vorig jaar is ook hij overleden en sindsdien heb ik belachelijk veel vrije tijd. De Stromer-fiets heeft een belangrijk deel van die tijd in beslag genomen, nog altijd met die tweede auto op de oprit totdat het mij opviel dat ik voor een autorit eerst spinrag uit de cabine moest verwijderen... :shock:

Eerder had ik al eens gekscherend gezinspeeld op verkoop van mijn auto omdat ik vrijwel alle ritten met de fiets doe. Moet je voorstellen dat je op het platteland voor elk wissewasje de auto pakt om inkopen te doen in nabijgelegen steden, in ons geval Nijmegen (15 km) en Arnhem (18 km) en al die rot ritjes de auto pakt terwijl er geen noodzaak is om met zoiets zwaars als een auto naar Nijmegen te rijden om daar wat stiften te kopen bij de kantoorboekhandel... Al dit ritten doe ik nu met de fiets en ook mijn bezoeken aan klanten in de regio gaan uitsluitend per fiets.

Afgelopen donderdag had ik een afspraak bij de tandarts in Elst, normaal zou ik dat per auto doen, zeker met het regenachtige weer, maar met één auto werd mijn keuze beperkt tot de fiets. Gelukkig droog overkomen afgezien van enorme modderschoenen en op de terugweg volledig natgeregend... Vrijdag was het weer een stuk beter en is mijn vrouw per fiets naar haar werk gegaan. Zodat ik de hele dag over de auto kon beschikken en die gelegenheid heb ik gebruikt om die uitzonderlijke ritjes te maken waarvoor ik de auto wél nodig heb zoals het wegbrengen van afval naar de gemeentewerf (bouwafval) en het inslaan van maandboodschappen. Weinig spannend want dat kan ook een week later als het moet.

Voorlopig gaat het dus prima, even afwachten hoe het gaat worden met de winter in aantocht...
Plaats reactie