En weer een auto minder

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Tsjonge, tsjonge, wat een vreselijk verhaal Lomito! En dat allemaal omdat je zwager gevallen is tijdens het schaatsen.

Laat dit een waarschuwing zijn voor iedereen die op een fiets met hoge snelheid fietst zonder (goedgekeurde) helm. Een ongeluk zit in een klein hoekje en een fietser (en daar laat ik de speed pedelecer i.t.t. de overheid wel onder vallen), behoort in het verkeer toch echt tot de kwetsbare groep verkeersdeelnemers. Ampeer weet daar inmiddels ook alles van.
Witte ST3 van maart 2019
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

We kennen allemaal momenten waarop een auto noodzakelijk is.
Het blijft handig wanneer je hem dan beschikbaar hebt.
4 jaar geleden deden wij onze 2e auto er uit en begin dit jaar is onze wensauto aangeschaft.
Deze prachtige aardgasstation van Zweedse komaf staat nu 3-4 dagen van de week stil.
Mijn oudste dochter is pas bij ons in Arnhem komen wonen en nu is de auto tot de noodzakelijke ritten veroordeeld. Voor woonwerk ritten van 31 km gebruik ik de auto enkel wanneer er apparatuur in moet of zakelijke bezoeken gepland staan.
Het voelt goed om de auto bewust te laten staan en zonder 2e spaar je veel uit. Wanneer de eerste dan schoon is voelt dit nog wat beter.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jeetje Chris, wat een nacht..
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Henry schreef: 01 okt 2017, 07:39 Tsjonge, tsjonge, wat een vreselijk verhaal Lomito! En dat allemaal omdat je zwager gevallen is tijdens het schaatsen.

Laat dit een waarschuwing zijn voor iedereen die op een fiets met hoge snelheid fietst zonder (goedgekeurde) helm. Een ongeluk zit in een klein hoekje en een fietser (en daar laat ik de speed pedelecer i.t.t. de overheid wel onder vallen), behoort in het verkeer toch echt tot de kwetsbare groep verkeersdeelnemers. Ampeer weet daar inmiddels ook alles van.
Zo eenvoudig ligt het niet, in een zak met persoonlijke spullen troffen wij het schaatspak aan en een bebloede helm waarvan het vizier gescheurd is. Dat verklaart ook de snee naast het rechteroog. De helm heeft niet voorkomen dat jukbeen en kaak gebroken zijn. Maar wellicht zou hij er ernstiger aan toegeweest zijn zonder helm, je weet het niet. Ik ben het wel met je eens dat we zeer voorzichtig moeten zijn en bij voorkeur een goedgekeurde helm dragen. Hoewel mijn helm niet goedgekeurd is heb ik wel alle vertrouwen in de degelijkheid ervan.
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

Hier schrik je dan wel van! Dat het allemaal maar goed moge aflopen Lomito, sterkte!

We moeten braaf onze helmen blijven dragen, ons risicoprofiel als Stromeraars ligt minstens zo hoog!
+ST2S and n-joying it to the max...
Lomito

Iedereen bedankt voor het medeleven, mijn zwager maakt het naar omstandigheden goed. Hij heeft waarschijnlijk een hersenschudding en wordt morgen geopereerd i.v.m. de botbreuken in zijn gezicht.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zit je nou zelf ook anders op je Stromer, nu je van zo dichtbij hebt gezien wat een val tijdens een verder toch volkomen normale sport en met helm teweeg kan brengen?

Ik merk nog dagelijks dat ik mijn lesje tijdens al die jaren paardrijden wel geleerd heb. Ik ben er niet eens zo heel vaak afgevlogen, en dan ook nog meestal in een gecontroleerde omgeving (rijbak) en altijd met mega-dure cap incl. alle keurmerken op. Toch ben ik de nodige breuken, kneuzingen en hersenschuddingen verder. Bij de laatste hersenschudding viel ik best oké, zo dacht ik nog terwijl ik mezelf in slow motion door de lucht voelde gaan. Maar ik klapte uiteindelijk toch nog met mijn achterhoofd tegen het zand en ben enkele uren stevig in de war geweest -> geklutste hersenen.

Daarom Stromer ik weliswaar hard, doch zeer voorzichtig, zeker in de bochten en in de buurt van andere weggebruikers.

Als ik dan op FB de foto's zie van speed pedelec pedalen waarvan de lak aan de buitenranden er helemaal af is omdat iemand doortrapt in de bochten en de straat wel eens raakt met de trappers .. :bu:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Ik was hiervoor ook al zeer bewust van de risico's van een val-op-snelheid. In januari ben ik keihard onderuit gegaan in bevroren sneeuw met een snelheid van slechts 15 km/uur en dat heb ik wekenlang mogen bezuren. Rijden met 45 km/uur, met een ST2s is dat langdurig vol te houden, doe ik daarom alleen als de verkeerssituatie dat toelaat. Wanneer ik op 'verboden' fietspaden rij zorg ik ook dat andere fietsers geen hinder van mij kunnen ervaren. In de stad rij ik met andere fietsers daarom gewoon met dezelfde snelheid en haal alleen in met een ruime passage.

Ik ben dus zeker geen snelheidsjager, ik voel geen behoefte om altijd zo snel mogelijk te rijden, ik vind het wel zeer aangenaam om snel te rijden en doe dat alleen wanneer ik het veilig acht. Mijn gemiddelde snelheid over 6500 km is zo'n 32 km/uur en dat is voor een ST2s niet echt hoog te noemen. Oké, toegegeven... in een vrolijke bui wil ik nog wel eens wat minder bezonnen rondrijden en meestal moet ik dat bekopen met een noodstopje. Dergelijke momenten zie ik als bezinningsmomentjes: nu ging het nog goed maar het had net zo goed fout kunnen gaan!.

Afgelopen week maakte ik een gecontroleerde schuiver door een verkeerd ingeschatte inhaalmanoeuvre en een kletsnat fietspad. Dat heeft mij in ieder geval doen besluiten om winterbanden te laten plaatsen, morgen staat de fiets bij de dealer. Ik ben ook zeer blij met de uiterst krachtige MT5-remmen, de goede M99 pro verlichting en de helbel. Al die zaken dragen bij aan het voorkomen van een valpartij.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk inderdaad dat de ST2 S wat uitrusting/afmontage betreft de veiligste Stromer van dit moment is. Met de winterbanden erop ben je helemaal klaar voor het natte seizoen. Ik ben benieuwd hoe ze je bevallen.

Echt, een jaar geleden had ik mezelf voor gék verklaard als iemand me had gezegd dat ik nu aan FIETS-winterbanden denk. Zelfs op de auto vind ik het bullshit in Nederland (ik kies voor 4-seizoenen banden, omdat de regen hier een veel frequentere vijand is. Die paar dagen op een jaar dat het écht glad is stap ik gewoon niet in de auto). En nu, met de winter in aantocht, staat de auto gezellig tegenover mijn huis terwijl ik op winterbanden ga rondStromeren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Winterbanden zijn op een fiets en auto bij regelmatig gebruik net zo verstandig.
Je kunt de meeste dagen op pad met de voertuigen. Geen winterbanden is onnodig bezuinigen.
Was Friesland niet 3 weken afgesloten door sneeuw?
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie