Je maakt wat mee als Stromert

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Vrijdagochtend reed ik tegen 8u Leeuwarden in. Vanaf het bromfietspad pak ik daar waar dat moet de rijbaan. Ik zie een vrachtwagen stil staan op de weg. Ik rij erlangs en zie dan pas dat er een hele rij voertuigen stil staat. Zwaailichten verderop.. foute boel.

De weg is geblokkeerd, dus ik rij terug het fietspad op en stap af, want het wemelt er van de hulpverleners. Een stukje verder zie ik brandweermannen een scherm omhoog houden achter een vrachtwagen zonder oplegger. Ik zag al aan de gezichten van die mannen dat het helemaal mis was. Ik ben doorgelopen met de Stromer aan de hand.
Uit respect voor betrokkenen blijf ik nooit staan kijken.

Net als ik weer ben opgestapt word ik tegengehouden door een agent. Er staat een traumahelikopter op de weg (ik was echt een beetje waus van wat ik net had gezien en ik had die hele heli niet zien staan. Plus: lage zon!). Ik mag niet verder omdat de helikopter op het punt van opstijgen staat. Dus ik met de Stromer aan de hand terug langs de schermen, de hoek om en daar weer opgestapt.

Er blijkt een fietser te zijn aangereden door een vrachtwagen. Ze heeft het niet overleefd.

De Harlingerstraatweg is een rotweg. Op diverse plekken steken fietsers groepsgewijs over, maar er is te weinig overzicht. Ook in de auto is het daar uitkijken geblazen. 's Morgens heb je de laagstaande zon daar recht in je gezicht, dat is ook goed te zien op het filmpje van mijn GoPro. (Het ongeval was volgens mij een klein half uur eerder gebeurd, dus de zon stond nog lager.)

Je schrikt je dus altijd kapot wanneer fietsers uit de zijstraten opduiken. Ze komen ineens, hebben geen voorrang, hebben geen benul van dat je rijdend op die weg geen moer ziet als de zon op komt, en als eentje van de wachtenden gaat, dan fietst de rest er zonder kijken achteraan. Het is één van de redenen dat ik daar op de Stromer voor de rijbaan ben gaan kiezen. Ik heb dan meer uitwijkmogelijkheid dan op het fietspad (waar ik toch al niet mocht rijden met mijn Stromer). De eerste fietser zie je rond 0.30 op het filmpje, alweer halverwege de rijbaan lekker bezig met oversteken terwijl ik nog niet eens gepasseerd ben. Verderop worden het er meestal veel meer.

Maargoed, tot zover mijn ervaring met dit stuk weg. Wat er op vrijdagochtend precies gebeurd is weet ik niet. De politie zoekt getuigen. Met een hele nare brok in mijn keel ben ik het laatste stukje naar mijn werk gestromerd. Ik kon alleen nog maar denken aan dat ik die schermen áchter die vrachtwagen zag, aan wat er voor vreselijks gebeurd moet zijn met die mevrouw op de fiets.

Wat zijn we toch kwetsbaar als fietser :bh:


https://www.noordernieuws.nl/friesland/ ... den-34553/


Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Sylvia,

tjeemig-de-peemig.; het maakt de kwetsbare realiteit van ons (snelle) fietsers weer eens duidelijk.
Voor mij geen discussie of je nu fietser - snorfietser - bromfietser - speed pedeleccer - motorrijder bent.....je zit met je lichaam zonder enige afscherming op je rij-mobiel. De te gebruiken kleding BEHOOR je af te stemmen op je gebruik (bijvoorbeeld als speed pedeleccer altijd handschoenen en helm, voor de motorrijder een volwaardig pak, etc) maar met zo'n weg als "jouw" Harlingerstraatweg heb je vrijwel geen kans als het tegenzit door de zon en mede-weggebruikers. ((ik weet de omstandigheden niet van dit specifieke ongeluk; dit is even puur "algemeen")).

Gisteren bij Chris/Lomito op het alternatieve vrijdagmiddagcafé bij hem thuis kreeg ik de vraag of het niet saai was dat ik iedere dag 120 dezelfde kilometers rij over exact dezelfde route. Het antwoord is nee; de omstandigheden variëren per dag en mijn genot zit niet in de weg zelf maar in de randverschijnselen er om heen. Gisteren gespot: konijnen - hazen - ratten (en die kunnen echt groot worden) - herten - vossen. Bewust gekozen voor een 15% langer traject om maar veiliger te rijden dan het kortere traject. Door mijn omrijden omzeil ik nu een aantal bebouwde kommen die veel vergelijking hebben met die Harlingerstraatweg.

Ik snap goed dat er forum-leden zijn die heel bewust de grote supernova ("de bouwlamp") op hun Stromer willen (niet zijnde de St2s en de St5 waar die standaard op zitten); de zoektocht naar zeer goed zichtbare kleding; de optimale bel/claxon; de discussie over wel/niet op de rijbaan......voor mij zijn dat forumleden die zich bewust zijn van hun kwetsbaarheid.
De Spurcycle en de Supernova zijn mogelijk de 2 meest concrete voorbeelden van veiligheid maar dit forum biedt de (potentiële) Stromer-gebruiker legio veiligheids-ideeën naast allerlei nuttige onderhoudsweetjes.

Nog steeds een zonnig weekend toegewenst en geniet van Bevrijdingsdag.
Stromer veilig,
Reinout
Lomito

Brrr... daar wordt je akelig van. Respect voor de hulpverleners die deze verschrikkelijke taferelen dagelijks/wekelijks meemaken, ik zou het niet kunnen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bah, Stromeur... Ik kan me zeer goed voorstellen dat je de hele rit verder van slag bent geweest. Persoonlijk zou ik waarschijnlijk de hele dag van de leg zijn...
En wat heftig ook voor de vrachtwagenchauffeur en de familie/kennissen van die vrouw :bh:

Ben er stil van.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik loop er ook nog steeds mee rond.

Ik kom maar niet los van de gedachte dat de vrachtwagen waarschijnlijk volledig over de fietser heen is gereden. Ik ben in mijn aard heel erg realistisch, en ik ben me altijd bewust van mijn eigen kwetsbaarheid, precies wat Reinout schrijft. Niet alleen op de Stromer, maar bijvoorbeeld ook te paard. Het zijn allebei gevaarlijke sporten; ik weet dat, ik voel dat, ik anticipeer daarop, en toch hakt het beeld van gisteren er enorm in, terwijl ik feitelijk niets gezien heb.

Ook wat Lomito zegt: die tientallen hulpverleners voor wie ik diep respect heb dat ze dit doen. De uitdrukking op hun gezichten, waardoor ik al zag dat het heel, heel erg fout was. Ik denk dat dat nog meer bij me heeft aangericht dan wanneer ik het ongeval zelf had zien gebeuren.

Maar dit gaat natuurlijk in de basis helemaal niet over mij. Het gaat over die mevrouw die er zomaar ineens niet meer is, over haar nabestaanden, de hulpverleners, en het vreselijke trauma dat de vrachtwagenchauffeur hieraan over zal houden... Meh :bh:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Dit gaat wel degelijk over ons als Stromer-rijder, of breder als gebruiker van een speed pedelec. Door de hogere snelheid lopen wij nog meer kans op ongevallen (meer snelheid, minder reactietijd, minder remweg, minder remvermogen van beide partijen) en meer kans op ernstig letsel of erger. Zeker bij tweezijdige ongevallen lopen we grotere kans te overlijden door het verschil in massa en snelheid met auto's/vrachtauto's.

Ik houd er daarom rekening mee dat één van ons een keer aan de beurt is en daar reken ik mezelf net zo goed bij. Hoe vaak zijn we onderweg niet in een situatie terecht gekomen waarbij we achteraf even een schietgebedje hebben gedaan of de remmen/banden/bouwlamp van de fiets geprezen voor een levensreddende prestatie... Naarmate je meer ervaring krijgt in het rijden op een speed pedelec krijg je ook meer kans om te overleven, door betere gevaarherkenning, minder gokwerk in gevaarlijke situatie, betere beheersing van de fiets, beter anticiperen en in de praktijk betekent dit dat je vaker de snelheid preventief laat zakken.

Aangezien wij beschikken over een flinke hoeveelheid motorvermogen is dat helemaal geen punt. Een gewone fietsers zal eerder geneigd zijn de snelheid zo min mogelijk terug te nemen omdat het veel inspanning kost om weer terug op snelheid te komen. Wij hoeven maar een beetje aan te zetten...

Deze ongevallen leren ons in ieder geval dat voorzichtigheid en gezond verstand levensreddend kunnen zijn: bij twijfel NIET DOEN ofwel defensief rijden! Rij veilig, voor jezelf, voor je familie/vrienden en ook voor ons... :ba
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik kan de Leeuwardense binnenstad niet vermijden, omdat ik daar nu eenmaal werk. Maar ik kan in plaats van deze weg ook door een woonwijk en het voetgangersgebied in het Leeuwarder centrum rijden. Daar mag ik Stromeren voordat de winkels open gaan, en ik heb dat ook weleens gedaan. Maar in de woonwijk wemelt het van de vertrekkende forenzen, schoolgaande kinderen, hondenuitlaters etc. die de straat zien als het verlengstuk van hun eigen achtertuin. En het centrum kun je zigzaggen tussen de fietsers, straatveegwagens en laders en lossers incl. plots openzwaaiende deuren van bestelbusjes die op de meest idiote plekken ineens stoppen. En omdat ik niet gehoord word, en niemand daar echt snel doorgaand verkeerd gewend is, ben ik daar weer mee gestopt.

Anders optie was dus illegaal het fietspad van de Harlingerstraatweg, maar dat fietspad is eigenlijk te smal om veilig te kunnen inhalen, plus ik heb nog minder tijd om plots overstekende fietsers te ontwijken. Ook drukt iemand zijn dikke auto nog weleens achteruit vanaf de oprijlaan van zijn stadsvilla het fietspad op. (Bah, bah, bah) Die optie heb ik daarom inmiddels verworpen.

Het is dus uiteindelijk de rijbaan van de Harlingerstraatweg geworden, waar ik op mijn Stromer bij een aanrijding direct veel kwetsbaarder ben, dan wanneer ik in een woonwijk of het winkelgebied in aanrijding zou komen met een voetganger of andere fietser.

Ik vind dit hele lastige afwegingen. Neem ik het gemiddeld hogere risico op een aanrijding met een voetganger, kind, hond of kat in een woonwijk/winkelgebied voor lief, met een aanzienlijk grotere kans dat ik het er zelf redelijk heelhuids vanaf breng? Of begeef ik mij op de Stromer tussen het zwaardere verkeer op de rijbaan, waar ik volgens mij echt minder kans heb op een aanrijding, maar waarbij de kans dat ik bij een ongeval zwaar gewond of erger raak veel groter is?

Ik kies voor dat laatste. Maar een echt juiste keus lijkt er niet te zijn.

Ik wil gewoon overal brede snelfietspaden waarop iedereen zich veilig voelt. Zowel de oudjes op hun e-bike als ik op mijn speed pedelec.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Vandaag naar Amsterdam gegaan met de Stromer. 42km enkele reis. Normaal ww is naar Den Haag voor mij (23km).

Vooral in de ochtend heerlijk, op de terugweg had ik het laatste stuk toch wel moeite, tintelende benen/armen en ik werd overvallen door een hongeraanval. Dus de laatste km's naar huis geploeterd. :ck: Gevoel heb ik nog niet eerder gehad, extra respect voor de Stomers onder ons die dagelijks die lange afstanden fietsen :cool2:

Ik merk wel dat ik steeds vaker op de weg fiets en minder op het fietspad, geeft toch een veiliger gevoel. Beter overzicht op kruispunten, geen gevaarlijke fietsers te omzeilen en ook minder onverwachte putten en gaten in de weg.
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Ik heb over alle hachelijke situaties gelezen, ook dat verdrietige ongeval in Leeuwarden. Mij bekruipt ook steeds de gedachte rij voorzichtig alle stromeraars en speed pedelec rijders! Ik had vanmiddag nog te maken met een wielrenner die juist een beetje naar me toe ging rijden (als tegenligger), waarom? Het ging goed, maar je kan natuurlijk in zo'n geval alleen nog de berm in. Ik vraag me echt af wat zo'n man dan denkt. En dat zijn nog vermijdbare situaties (van zijn kant dan). Andere gevaarlijke situarie was vandaag bij brouwerij het IJ waar een automobilist-tegenligger alvast maar even op mijn weghelft ging rijden om voor te sorteren voor het verkeerslicht naar links, hij wilde niet even netjes het rijtje afwachten alvorens op de goede plek op het vak voor links te gaan staan. Dat soort dingen.
Ik rij ook wel met wat meer zekerheid op de rijbaan, maar in Amsterdam blijf ik het balanceren vinden, vandaag maar een grote cirkel over de grachten gemaakt. En de Schellingwouderbrug, die doe ik echt niet!!
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

thijser schreef: 07 mei 2018, 20:32 op de terugweg had ik het laatste stuk toch wel moeite, tintelende benen/armen en ik werd overvallen door een hongeraanval.
Hongerklop is inderdaad bijzonder vervelend. Ik zou morgen maar even rustig aan doen als ik jou was, want het herstellen na doorzetten met hongerklop duurt serieus langer dan "gewoon" herstellen na flinke inspanning.

Ik heb, serieus uit angst voor hongerklop, altijd meerdere energy-gelletjes in mijn tas, voor het geval dat. En na een tip van een mede-forummer eet ik voor de terugreis altijd een banaantje. Het ligt zo voor de hand, maar ik deed het niet, en het helpt echt enorm.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie